Відкритий урок

Тема:ХУДОЖНЯ МАЙСТЕРНІСТЬ Г.КВІТКИ-ОСНОВ’ЯНЕНКА
            У ЗМАЛЮВАННІ ОБРАЗІВ МАРУСІ ТА ВАСИЛЯ

Мета: на основі ідейно-психологічного аналізу твору з‘ясувати суть
            справжніх людських цінностей, авторське розуміння морального
            права людини бути щасливою, характеризувати зідеалізованих
автором персонажів, розкриваючи фольклорні основи повісті, орієнтовані на народну мораль, красу людських почуттів;
удосконалювати вміння логічно висловлювати свої думки й
аналізувати художній твір, провести паралелі між різними видами мистецтва( література – музика – живопис – декоративно-ужиткове мистецтво);
розвивати в учнів відчуття образного слова, спостережливість,
пам’ять;
виховувати учнів на загальнолюдських засадах добра і справедливості,
совісті і честі, стверджувати в душах дітей красу і щирість почуттів та
відповідальність за свої вчинки.


Епіграф:
Нема на світі єдності такої, як єдність душ,
Коли кохають двоє.
Я знаю: ніколи не буде, як хочеш,
Бо є два світи, у яких ми живем:
Один мені щастя й любов напророчив,
А інший у душу терпкий вилив щем.


ХІД УРОКУ:
1.     Організаційний момент
2.     Мотивація навчання школярів
1.     Звучить українська народна пісня «Цвіте терен» у виконанні учениці 9 класу.
2.     Колективне міркування «Що таке щастя?»
(свої міркування діти зобразили в малюнках – стенд малюнків).
-         Чи можливе щастя без страждань?
-         Хто вважає себе щасливим?
-         Чи може людина творити щастя своїми руками?
3.     Слово вчителя
Щастя… Усі найзаповітніші людські мрії і бажання увібрало в себе це слово. Багато людей пройшли свій життєвий шлях, і кожен прагнув щастя. Художники, композитори, поети намагалися відтворити у своїх творах КОХАННЯ. Торкнемося і ми серцем і душею цього високого світлого почуття, яке змінює світ, робить людину добрішою, кращою. А допоможуть нам в цьому головні герої повісті Г. Квітки – Основ’яненка “Маруся».
                       (зачитую тему уроку, епіграф)
Сьогодні на уроці ми розглянемо 2 питання:
-         Характеристика головних героїв – Марусі та Василя. Детальний опис їх зовнішності.
-         Що значить щастя для Марусі та Василя?

3.Основний зміст роботи
Україна… Початок XIX століття. Маруся і Василь – двоє закоханих.
1.     Бесіда за текстом.
-         Чому Маруся вважається народним ідеалом дівочої краси?
-         Як зобразив автор портрет Марусі?(зачитувати з тексту)
-         Які художні засоби використав автор?
-         Зачитаймо опис зовнішності і звернемо увагу на український національний костюм.
·        Сорочка вишита
·        Плахта картацька червчата
·        Запаска – це традиційний жіночий одяг нижньої половини тіла.
Запаскою називали фартух або попередницю.
·        Пояс
·        Хусточка у пояса
·        Ляхівка – вид вишитої вимережаної прошви на жіночих та чоловічих сорочках.
·        Панчішки(панчохи)
·        Червоні  черевички
·        Віночок
·        На грудях намисто, дукачі – традиційна деталь українського костюму; жіноча прикраса у вигляді великого медальйону, який схожий на монету з металевим бантом, який прикрашений камінцями.
Зверніть увагу на репродукції картин, де художники зобразили українок в національних костюмах: Василь Тропінін «Дівчина з Поділля»; Володимир Маковський «Українська дівчина»; Ілля Рєпін «Українка біля тину».
-         Зачитаймо портрет і опис зовнішності Василя:
·        Жупан- народний верхній чоловічий або жіночий одяг до п’ят.
·        Юпка – чоловічий короткополий каптан з домашнього тонкого сукна, пошитий у талію, із складками і стоячим коміром.
·        Пояс
·        Штани
·        Чоботи

-         За яких обставин познайомилися Маруся і Василь?
-         Герої закохалися один в одного з першого погляду. Чи справжнім було їх кохання? Чи відчувають вони себе щасливими?
-         Перешкодою їхньому щастю стає батько Марусі – Наум Дрот – через те, що Василь повинен йти служити на 25 років. Батько не хотів бачити доньку «удовою при живому чоловікові». Василь наймається до купця, щоб заробити грошей.
Друга перешкода щастю – смерть Марусі.
-         Чому померла Маруся?
-         Як сприймає смерть коханої Василь?
-         Щастя, яке було в їх руках, зникло. Доля розпорядилася так: Маруся помирає- і разом з нею помирає її щастя, надії, віра, мрії про щасливе майбутнє з коханим Василечком.
-         Як складається доля Василя після втрати коханої?
-         Останні рядки повісті зачитати: «…Довго, довго стояв Наум над гробом його! Далі зихнув, перехрестився і каже: «Дай, Господи милосердний, щоб ти ТАМ знайшов свою Марусю!».
-         Що має на увазі Наум?

4.Підведення підсумків
1. Робота на дошці і в зошитах.
Які риси характеру героїв возвеличує Г. Квітка – Основ’яненко?
·        Доброта
·        Довірливість
·        Чистота душі
·        Чесність
·        Покірність
·        Богобоязливість
·        Милосердя
·        Порядність
·        Повага та шана до старших
·        Повага родинних звичаїв
·        Щирість
·        Слухняність
·        Ідеал

-         Подивимося на героїв через призму XXI ст. Чи існують такі люди зараз? Чи існує таке кохання?

5.Домашнє завдання

Відповідь на запитання «Чого ми можемо повчитися у героїв повісті?»

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу