Відкритий урок
Тема:ХУДОЖНЯ МАЙСТЕРНІСТЬ
Г.КВІТКИ-ОСНОВ’ЯНЕНКА
У
ЗМАЛЮВАННІ ОБРАЗІВ МАРУСІ ТА ВАСИЛЯ
Мета: на основі ідейно-психологічного аналізу твору з‘ясувати
суть
справжніх
людських цінностей, авторське розуміння морального
права
людини бути щасливою, характеризувати зідеалізованих
автором персонажів, розкриваючи
фольклорні основи повісті, орієнтовані на народну мораль, красу людських
почуттів;
удосконалювати вміння логічно
висловлювати свої думки й
аналізувати художній твір,
провести паралелі між різними видами мистецтва( література – музика – живопис –
декоративно-ужиткове мистецтво);
розвивати в учнів відчуття
образного слова, спостережливість,
пам’ять;
виховувати учнів на
загальнолюдських засадах добра і справедливості,
совісті і честі, стверджувати в
душах дітей красу і щирість почуттів та
відповідальність за свої вчинки.
Епіграф:
Нема на світі єдності такої, як
єдність душ,
Коли кохають двоє.
Я знаю: ніколи не буде, як хочеш,
Бо є два світи, у яких ми живем:
Один мені щастя й любов
напророчив,
А інший у душу терпкий вилив щем.
ХІД УРОКУ:
1.
Організаційний
момент
2.
Мотивація
навчання школярів
1. Звучить
українська народна пісня «Цвіте терен» у виконанні учениці 9 класу.
2. Колективне
міркування «Що таке щастя?»
(свої міркування
діти зобразили в малюнках – стенд малюнків).
-
Чи можливе щастя без страждань?
-
Хто вважає себе щасливим?
-
Чи може людина творити щастя своїми
руками?
3. Слово
вчителя
Щастя… Усі
найзаповітніші людські мрії і бажання увібрало в себе це слово. Багато людей
пройшли свій життєвий шлях, і кожен прагнув щастя. Художники, композитори,
поети намагалися відтворити у своїх творах КОХАННЯ. Торкнемося і ми серцем і
душею цього високого світлого почуття, яке змінює світ, робить людину добрішою,
кращою. А допоможуть нам в цьому головні герої повісті Г. Квітки – Основ’яненка “Маруся».
(зачитую тему уроку,
епіграф)
Сьогодні на
уроці ми розглянемо 2 питання:
-
Характеристика головних героїв – Марусі
та Василя. Детальний опис їх зовнішності.
-
Що значить щастя для Марусі та Василя?
3.Основний зміст роботи
Україна… Початок
XIX століття. Маруся і Василь – двоє закоханих.
1. Бесіда
за текстом.
-
Чому Маруся вважається народним ідеалом
дівочої краси?
-
Як зобразив автор портрет
Марусі?(зачитувати з тексту)
-
Які художні засоби використав автор?
-
Зачитаймо опис зовнішності і звернемо
увагу на український національний костюм.
·
Сорочка вишита
·
Плахта картацька червчата
·
Запаска – це традиційний жіночий одяг
нижньої половини тіла.
Запаскою
називали фартух або попередницю.
·
Пояс
·
Хусточка у пояса
·
Ляхівка – вид вишитої вимережаної прошви
на жіночих та чоловічих сорочках.
·
Панчішки(панчохи)
·
Червоні
черевички
·
Віночок
·
На грудях намисто, дукачі – традиційна
деталь українського костюму; жіноча прикраса у вигляді великого медальйону,
який схожий на монету з металевим бантом, який прикрашений камінцями.
Зверніть увагу
на репродукції картин, де художники зобразили українок в національних костюмах:
Василь Тропінін «Дівчина з Поділля»; Володимир Маковський «Українська дівчина»;
Ілля Рєпін «Українка біля тину».
-
Зачитаймо портрет і опис зовнішності
Василя:
·
Жупан- народний верхній чоловічий або
жіночий одяг до п’ят.
·
Юпка – чоловічий короткополий каптан з
домашнього тонкого сукна, пошитий у талію, із складками і стоячим коміром.
·
Пояс
·
Штани
·
Чоботи
-
За яких обставин познайомилися Маруся і
Василь?
-
Герої закохалися один в одного з першого
погляду. Чи справжнім було їх кохання? Чи відчувають вони себе щасливими?
-
Перешкодою їхньому щастю стає батько
Марусі – Наум Дрот – через те, що Василь повинен йти служити на 25 років.
Батько не хотів бачити доньку «удовою при живому чоловікові». Василь наймається
до купця, щоб заробити грошей.
Друга перешкода щастю – смерть Марусі.
-
Чому померла Маруся?
-
Як сприймає смерть коханої Василь?
-
Щастя, яке було в їх руках, зникло. Доля
розпорядилася так: Маруся помирає- і разом з нею помирає її щастя, надії, віра,
мрії про щасливе майбутнє з коханим Василечком.
-
Як складається доля Василя після втрати
коханої?
-
Останні рядки повісті зачитати: «…Довго,
довго стояв Наум над гробом його! Далі зихнув, перехрестився і каже: «Дай,
Господи милосердний, щоб ти ТАМ знайшов свою Марусю!».
-
Що має на увазі Наум?
4.Підведення
підсумків
1. Робота на дошці і в зошитах.
Які риси характеру героїв возвеличує Г. Квітка – Основ’яненко?
·
Доброта
·
Довірливість
·
Чистота душі
·
Чесність
·
Покірність
·
Богобоязливість
·
Милосердя
·
Порядність
·
Повага та шана до старших
·
Повага родинних звичаїв
·
Щирість
·
Слухняність
·
Ідеал
-
Подивимося на героїв через призму XXI ст. Чи існують такі
люди зараз? Чи існує таке кохання?
5.Домашнє завдання
Відповідь на
запитання «Чого ми можемо повчитися у героїв повісті?»
Коментарі
Дописати коментар