Зміст навчального матеріалу з теми «Односкладне речення».
Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, узагальнено-особові, неозначено-особові, безособові) і підмета (називні). Односкладне речення як частина складного речення.
Повні й неповні речення. Незакінчені речення, їх стилістичні функції.
Правопис.
Тире в неповних реченнях.
Внутрішньопредметні  зв’язки:
Культура мовлення.
 Речення двоскладні і односкладні різних видів як синтаксичні синоніми. Уживання в описах називних речень для позначення часу й місця.
Використання неповних речень у діалозі, а також у складних реченнях для уникнення невиправданих повторень. Правильне інтонування неповних речень.
Міжпредметні зв'язки:
 Односкладні  й неповні речення як виражальний засіб у художніх творах (література).
Вимоги до рівня мовної компетентності учнів:
Учень (учениця):
розрізняє односкладні й неповні речення, виділяє їх з-поміж інших видів речень;
визначає види односкладних речень (також у  складних реченнях);
оцінює виражальні можливості й роль односкладних  і неповних речень у текстах художнього, розмовного, публіцистичного стилів;
розрізняє неповні і незакінчені речення;
правильно інтонує неповні речення;
ставить правильно тире в неповних реченнях і обґрунтовує його використання;
знаходить і виправляє  пунктуаційні помилки на вивчені правила;
конструює односкладні речення вивчених видів, а також неповні речення;
правильно використовує їх у власному мовленні;
правильно будує текст на соціокультурну тему, використовуючи виражальні можливості односкладних  і неповних речень.
Контрольна робота з теми «Односкладні речення. Неповні речення.»                 8 кл.
1.   Укажіть односкладне речення.
А   На полі одразу зчинився галас. (М. Стельмах)
Б   Я йшов все далі й далі в глибину лісів. (М. Грушевський)
В   Надвечір дивізія увійшла в місто. (П. Панч)
Г   Не люблю осінньої ночі. (Б. Лепкий)
2.   Односкладне речення з головним членом — підметом — це:
А   безособове речення;
Б   називне речення;
В   узагальнено-особове;
Г   означено-особове.
3. Укажіть означено-особове речення.
А  Вантажать динь багряні кулі (А.Малишко).
Б   А моє Полісся не любить не можна. (М. Сингаївський)
В   Вклоняюсь кожному ліску з любов’ю й відданістю сина. (Д. Луценко)
Г   Над обрієм сонце звелося. (М. Бажан).
4. Укажіть узагальнено-особове речення.
А Не додавай знесиленим журби (П.Грабовський).
Б Лічить не буду роки невблаганні (М.Сингаївський).
В Добре діло твори сміло (Нар.тв.).
Г   Вже не журно мені. (В. Сосюра)
5. Укажіть неозначено-особове речення.
А За добро добром платять (Нар.тв.).
Б Все нас руйнують, як ахейці Трою (Л.Костенко).
В Шелестіли розлогим гіллям обважнілі від плодів яблуні (М.Руденко).
Г   А у мене в серці музика ясна. (В. Сосюра)
6. Укажіть називне речення.
А Ніч – наче озеро в берегах неба (М.Коцюбинський).
Б За бортом дунайська хвиля (Б.Степанюк).
В Пізнє літо (Леся Українка).
Г Криниця повновода (М.Рильський).
7. Укажіть неповне речення.
А Ніч – як та печать (П.Тичина).
Б Життя – це божевільне ралі (Л.Костенко).
В Тут було тихо й безлюдно (Є.Гуцало).
Г На душі – дивна тривога (Ю.Бедзик). 
8. Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх видами.
1. Криши, ламай, трощи стереотипи! (Л.Костенко).                                А Неозначено-особове.   
2. У чужу душу не влізеш (Нар.тв.).                                                          Б Безособове                                                                                                                                   
3. Зобове.упинки. Перон. Гучномовці (Л.Костенко).                               В Означено-особове. 
4. І все на світі треба пережити (Л.Костенко).                                          Г Узагальнено-особове.  
5. Щастя – то квітка незнаного краю (Х.Алчевська).                               Д Називне.
6. Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливають холодною водою. (О. Гончар)
 9. Доберіть до поданих двоскладних речень синонімічні безособові.
Вода залила береги. Раптом повіяли степові пахощі.
Я був сумний. Обабіч дороги посаджені яблуні.
10. Перебудуйте подані речення в односкладні називні.
Настав ранок. Вітерець теплий, лагідний. Небо захмарене й сумне.
11. Замініть повні речення неповними.
Ранні пташки росу п’ють, а пізні пташки сльози ллють.
За ставом ростуть кучеряві верби.
12.   Виконайте синтаксичний розбір одного з речень.
А   Великий Віз… (Л. Костенко)
Б   Люди орють землю, літа — душу. (М. Стельмах)
В   Даруй мені над шляхом тополиним важкого сонця древню булаву. (Л. Костенко)


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу