Державні вимоги до вивчення розділу «СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА МУДРОСТІ»   
                                                        5 клас                                                                                   
Міфи і легенди давніх українців.
Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. Добро і зло, їхня роль у житті.
Легенди: «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?», «Берегиня» (за С.Плачиндою), Дажбог», «Неопалима купина» (за Є.Шморгуном), «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі».
 Народні перекази: «Прийом у запорожців». Лицарство та відвага запорозьких козаків.
 ТЛ: міф, фольклор, легенда, переказ.
Учень / учениця: уміє розповідати про виникнення міфів, легенд і переказів, переказувати міфи й легенди, тлумачити їхній зміст; розуміє роль і місце реального та фантастичного в житті. Розвиток допитливого, шанобливого ставлення до світоглядних уявлень наших предків.  
Народні казки «Про правду і кривду», «Мудра дівчина», «Ох», «Летючий корабель» Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, чарівні (героїко-фантастичні). Побудова казки, її яскравий національний колорит. Народне уявлення про добро і зло в казці. Аналіз фантастичного і реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках.
ТЛ: народна казка, тема, гіпербола.
Учень / учениця: знає зміст українських казок; розуміє особливість побудови народної казки, роль у ній фантастичного елементу; уміє виразно і вдумливо читати казки, переказувати їх; характеризує казкових героїв, аналізує реальне і фантастичне; уміє пояснювати народні уявлення про добро і зло, красиве і потворне, смішне і страшне (на основі текстів казок), висловлювати власні міркування про зміст казок, проводити аналогії із сучасним життям. Усвідомлення постійної присутності в житті, в душі людини добра і зла, красивого і потворного. Розвиток творчих здібностей (уяви, фантазії, прагнення експериментувати).
Літературні казки.
Іван ФРАНКО. «Фарбований Лис» Дитинство письменника. І. Франко — казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»). Зміст казки, головні персонажі, другорядні. Образ Лиса, риси його характеру. Особливості літературної казки, її відмінність од народної.
ТЛ: літературна казка, мова автора і мова персонажів, прозова мова.
Учень / учениця: уміє розповідати про дитинство письменника, про Івана Франка-казкаря; знає зміст казки, уміє переказати її фрагменти; виразно і вдумливо читає казку в дійових особах, розповідає про Лиса; розрізняє головних персонажів і другорядних, дає власну оцінку вчинкам і поведінці персонажів; уміє пояснити особливість літературної казки. Осмислення негативної ролі лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті сучасної людини.
Василь КОРОЛІВ-СТАРИЙ. «Хуха-Моховинка» Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло в цих казках. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок.
ТЛ: портрет.
Учень / учениця: уміє вдумливо й виразно читати казки, переказувати їхній зміст; знаходить описи зовнішності персонажей, аналізує їх; оцінює вчинки персонажів із позицій гуманізму, розрізняє персонажів — носіїв добра і зла, коментує прояви добра і зла, зображені в цій казці, і в сучасному житті. Усвідомлення повчального впливу цієї казки. Прищеплення бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності. Усвідомлення важливої потреби уважного ставлення до ближнього, любові до нього.
Василь СИМОНЕНКО. «Цар Плаксій та Лоскотон» Цікава сторінка з життя митця. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.
ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм), порівняння, епітети (повторення).
Учень / учениця: виразно й осмислено читає казку, звертаючи увагу на ритм, риму, особливий порядок слів віршованої казки; визначає основні риси характеру дійових осіб твору, простежує різні способи життя та поведінки дійових осіб; розуміє значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; виокремлює основні епізоди; пояснює відмінність прозової і віршованої мови казок; висловлює особисте ставлення до зображуваного, проводить аналогії із сучасним життям. Усвідомлення значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ. Розвиток уміння керувати своїми емоціями.
Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Повість-казка сучасної дитячої письменниці. Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, від повідаль ність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети. Елементи незвичайного в повісті. Символіка країни Недоладії та її мешканців.
Учень / учениця: уміє переказувати твір, читати уривки з нього за ролями; визначає тему повісті та морально-етичні проблеми, коментує їх; характеризує героя, який найбільше сподобався; аналізує роль художніх засобів, особливості мови; пояснює роль діалогів у творі; може написати продовження пригоди Алі та її нових друзів або інсценізацію за твором, давши їй свою назву; обговорює проблему відповідальності людини за свої вчинки. Формування дбайливого ставлення до свого життя, до інших людей. Виховання щирості, відкритості, наполегливості в досягненні поставленої мети, відповідальності за свої вчинки.
Із народної мудрості.
Загадки. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин).
 Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.
 ТЛ: загадка, прислів’я, приказка.
Учень / учениця: уміє називати види загадок, відгадувати їх, пояснювати логіку їх відгадування; розглядає і пояснює особливості будови загадки, роль у ній метафори; уміє самостійно складати загадки; називає види прислів’їв і приказок, розуміє їхню дотепність і мудрість; уміє відрізняти прислів’я від приказки та пояснювати їх, проектуючи на ситуації сучасною життя. Вивчає напам’ять: кілька загадок, прислів’їв і приказок (на вибір). Формування шанобливого ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Осмислення ролі в сучасному світі цих якостей, розвиток афористичності й точності думки, уваги до вибору лексики власних суджень. Розвиток допитливості, спостережливості, уважності, кмітливості як важливих елементів розумової діяльності людини. Розвиток логічного мислення.
Леонід ГЛІБОВ. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?» Відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. Життєствердний пафос віршів Л. Глібова. Особливості його поетичної мови.
 ТЛ: акровірш (повторення).
Учень / учениця: виразно, осмислено читає загадки, пояснює способи їх відгадування; розглядає і коментує особливості поетичних загадок Л. Глібова, роль у них казкових елементів, фольклорної основи, гумору, пестливих слів. Усвідомлення життєствердної сили радісного, піднесеного настрою, викликаного дотепним, доброзичливим жартом.Розвиток кмітливості, розумових здібностей людини, пам’яті.
                       Тематична контрольна робота (зріз знань)
                      до  розділу «СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА МУДРОСТІ»
1. Язичеські боги наших предків – це:
          А) Зевс, Гефест, Посейдон
          Б) Род, Берегиня, Велес
          В) нявки, водяник, лісовик.
2. Берегиня – це язичеська богиня, яка відповідала за:
              А) худобу й урожай
             Б) добробут, спокій і достаток у родині
             В) за успіх у воєнних походах.
3.  У народній легенді «Неопалима купина» розповідається про:
           А) набіги ворогів на нашу країну
           Б) про сінокіс
           В) про чарівну дудочку.
4.  З якої легенди цей уривок: « Мовчи, - відповідає вовк, - бо прийде ведмідь і з’їсть нас обох!»?
      А) «Чому пес живе коло людини?»
      Б) «Про зоряний Віз»
      В) «Неопалима купина».
5.  Яка казка закінчується такими словами: «Ти тільки купець, а я король – правда кривду переважила!»?
       А) «Мудра дівчина»
       Б) «Про правду і кривду»
       В)  «Ох».
6.  Автор збірки казок «Коли ще звірі говорили»:
            А) Василь Королів-Старий
            Б) Леонід Глібов
           В) Іван Франко.
7.  Цар–лис, небесний звір Остромисл, - головний персонаж казки:
              А) Івана Франка «Фарбований лис»,
              Б) Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон»
              В) народної казки «Ох».
8. У діжку з фарбою якого кольору вскочив лісовий звір у казці Івана Франка «Фарбований лис»?
        А) чорного
        Б) синього
        В) білого.
  1. Яка з відгадок загадки «Вранці на чотирьох, вдень на двох, а ввечері на трьох» вірна?
А) машина
Б) людина
В) собака.
10.   «Сміливого куля боїться, сміливого меч не бере» - це:
        А) загадка
        Б) легенда
        В) прислівя.
11.  Акровірш – це:
             А) казка, в якій є чарівні предмети
             Б) міф про створення світу
              В) вірш, перші літери рядків якого утворюють слово.
12.  Яку національну страву поетично описує Леонід Глібов у вірші «Химерний, маленький»?
        А) борщ
       Б) пампушки

       В) вареники.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу