УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ №1 7 кл.
наскільки вона
допомагає зробити життя інших людей кращим і шляхетнішим»
Альберт
Ейнштейн
Марина
Павленко – наша сучасниця. З-під її пера вийшли десятки творів, героями яких є
ваші ровесники. Це звичайні діти, хіба що, можливо, уважніші, а ще
їх оточують казкові предмети, що розкривають свої чарівні властивості в
потрібний момент. М. Павленко сприймає дитину як
велике чудо, а дитинство – як святкову казку.
Народилася Павленко Марина
Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району
Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину.
Протягом 1991–1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському
державному педагогічному інституті імені Павла Тичини.
З 1995 по 2000 роки працювала вчителькою
початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000 року – викладач кафедри
української літератури й українознавства Уманського державного педуніверситету
імені Павла Тичини.
Кандидат педагогічних наук, доцент, автор
багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій. Упорядник спогадів про
Павла Тичину.
Друкується
з 1990 року. Автор поетичних збірок «Бузкові зошити», збірки оповідань «Як
дожити до ста», романів для підлітків «Русалонька із 7-В…», циклу казок
«Півтора бажання».
Марина Павленко багато публікується в
періодиці, мистецьких часописах, закордонних збірниках.
Має
також малярський хист. Ілюструвала книжки-розмальовки для дітей і власні
книжки.
Письменниця
неодноразово перемагала в літературних конкурсах: «Гранослов», «Привітання
життя», «Коронація слова».
Марина
Павленко – лауреат літературної премії «Благовіст», міжнародної премії Олеся
Гончара.
З кожною новою повістю М. Павленко
розширюється тематичне коло її творів, проте незмінними завжди залишаються
увага та любов до людини, співпереживання героїв і взаємодопомога.
- Які
пригодницькі твори українських і зарубіжних авторів ви знаєте? («Тореадори з Васюківки», «15-літній
капітан», «Острів скарбів», «Митькозавр з Юрківки»)
-
Яким, на вашу думку, має бути герой такого твору? (сміливим, допитливим, веселим, розумним, товариським).
-Саме
про таку дівчину написала М.Павленко.
Бесіда
за розділами 1-9
·
Як звуть головну героїню твору?
·
Назвіть друзів та однокласників Софійки.
·
Що сталося з коралями, які дали поносити
Софійці?
·
Розкажіть історію про світлину тітоньки
з Валентином. Що дізналася Софія?
Складання
таблиці «Часові площини в повісті».
Отже, Софія подорожувала у часі. Давайте
визначимо, які події із якого часу у творі. (у зошит)
Часові площини в повісті «Русалонька із 7-В…»
|
||
Час теперішній
|
Час минулий
|
Майбутній
|
Розповідь про Софійку, її батьків та однолітків.
|
Розповідь про давно минулі часи (розпочинається з 1810 р.)
|
Зустріч із Сашком і Вадимом у кафе
|
Прийом «Займи позицію».
Зважаючи
на вище сказане, визначте, події повісті реальні чи вигадані?
Складання асоціативних грон
- Чи
можемо ми стверджувати, що це повість? Адже ми зазначили, що у творі багато
вигадки? Можливо це казка? Для оформлення думки складемо ґроно «Повість» і
«Казка», зазначивши ознаки обох жанрів, що наявні у творі.
ПОВІСТЬ
|
КАЗКА
|
Інтерактивна вправа «Прес».
Так,
наявні ознаки обох жанрів. Що ж це за твір «повість-казка»? (запис у зошити)
Доведіть, що «Русалонька із 7-В…» – повість-казка.
Своє висловлювання побудуйте за схемою: «Я вважаю…», – «Тому, що» - «Отже»…
Метод «Незакінчене речення».
Продовжимо працювати над розумінням
змісту повісті.
·
Чарівні предмети, про які ви прочитали в
цих розділах…(коралі, шафа)
·
Слово, за допомогою якого можна було
повернутись із подорожі в минуле…(іларок)
·
Дівчинка вирішила врятувати Вадима від
…(родового прокляття)
·
Щоб потрапити у минуле, потрібно було
…(залізти в шафу, покласти світлину на коліна)
·
Чоловіка з виколотими на фото очима
звали….(Гордій Кулаківський)
·
Софійка для розгадки таємниці побувала у
місті…(Вишнополі)
·
Події у творі відбуваються у паралельних
…(часових вимірах)
Бесіда.
- Який чарівний предмет
допомагає дівчинці переміщатися в часі і просторі(розділ 6)?
- У 5 розділі
розповідається про те, що весілля Сніжани не відбудеться. Чому?
- Героїня повісті «Русалонька із 7-В…» постійно намагається знайти відповідь на
запитання: «Що стоїть на перешкоді людському щастю? Навіщо казки з нещасливим
закінченням?» Шукаючи відповіді на ці питання, з нею трапляються неймовірні
пригоди.
Бесіда.
Про що дізналася
Софійка у Києві? Чим вона не дуже-то і здивувала тітоньку Сніжану?
- Багато подій, що
відбувалися в минулому, певним чином пов’язані із будинком, у якому проживає
родина Софійки. Чому(розділ 52)?
- Розділ «Крадіжка»
розповідає про те, як стара шовковиця врятувала життя Катерині й Семенові і аж
через 50 років повернула спокій у квартиру Софійчиних сусідів. Як це сталося?
- В якому розділі
розповідається про примирення Вадимових батьків і їх повернення як і дідуся
Толі, додому.Що означає те, що всі кулаківські сходяться додому??
- У всіх попередніх
розділах розповідається про подорожі героїні в часі в минуле. І тільки розділ
60(«Ще одна таємниця шафи») дозволяє нам заглянути у майбутнє і дізнатися, що
чекає на героїню через декілька років. Що цікавого дізналися ви із цього
розділу?
А тепер
підсумуємо вищесказане і перевіримо, як ви впізнаєте героїв.
Літературна
гра «Впізнай героя за цитатою».
·
«Не я краду – прокляття моє краде»
(Вадим)
·
«Мамо, мені снилося…Тато покинув
маленького хлопчика і одружується з іншою!...» (Софійка)
·
«Тепер усі в мене отут! – показує
великого кулака. І регоче…»(Кулаківський)
·
«Де тобі втямити! У тебе, либонь, таких
бісових предків не було…» (бабуся Вадима)
·
«Ну, це ваші гімназійні штучки! Вчать
усяких там наголосів!...» (Сашко)
·
«Поноси, поки я добра! Але на весілля…»
(Сніжана)
Отже, давайте підсумуємо
сьогоднішню роботу.
- У чому трагедія роду Кулаківських?
- Лише родове прокляття є причиною усіх нещасть
Кулаківських?
Робота з епіграмом. Поясніть зміст епіграфу до уроку.
Чи цього навчає твір?
Письменниця
хоче, щоб ми вірили в добрі чудеса, в те, що навіть привиди бувають добрими,
іноді й вони потребують нашої допомоги; що людина, навіть маленька, може
змінити світ на краще; що старовинні бабусині коралі в добрих
руках обов’язково допоможуть виправити чужі помилки,
повести людину зовсім іншим шляхом: змінять світ на краще. Тож давайте всі
вірити в чудо і завжди намагатися виправити ситуацію на краще.
V. Домашнє завдання
Прочитати 15-25 розділи, переказувати і
коментувати їх.
Коментарі
Дописати коментар