УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ №1      7 кл.    

  «Життя окремої людини має сенс лише в тій мірі,
наскільки вона допомагає зробити життя інших людей кращим  і шляхетнішим»
Альберт Ейнштейн

            Марина Павленко – наша сучасниця. З-під її пера вийшли десятки творів, героями яких є ваші ровесники.  Це звичайні діти, хіба що, можливо, уважніші, а ще їх оточують казкові предмети, що розкривають свої чарівні властивості в потрібний момент. М. Павленко сприймає дитину   як велике  чудо, а дитинство – як святкову казку.  

 Розповідь  про М.Павленко
Народилася Павленко Марина Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину. Протягом 1991–1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському державному педагогічному інституті імені Павла Тичини.
             З 1995 по 2000 роки працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000 року – викладач кафедри української літератури й українознавства Уманського державного педуніверситету імені Павла Тичини.
             Кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій. Упорядник спогадів про Павла Тичину.
            Друкується з 1990 року. Автор поетичних збірок «Бузкові зошити», збірки оповідань «Як дожити до ста», романів для підлітків «Русалонька із 7-В…», циклу казок «Півтора бажання».
 Марина Павленко багато публікується в періодиці, мистецьких часописах, закордонних збірниках.
            Має також малярський хист. Ілюструвала книжки-розмальовки для дітей і власні книжки.
            Письменниця неодноразово перемагала в літературних конкурсах: «Гранослов», «Привітання життя», «Коронація слова».
            Марина Павленко – лауреат літературної премії «Благовіст», міжнародної премії Олеся Гончара.
             З кожною новою повістю М. Павленко розширюється тематичне коло її творів, проте незмінними завжди залишаються увага та любов до людини, співпереживання героїв і взаємодопомога.
            - Які пригодницькі твори українських і зарубіжних авторів ви знаєте? («Тореадори з Васюківки», «15-літній капітан», «Острів скарбів», «Митькозавр з Юрківки»)
            - Яким, на вашу думку, має бути герой такого твору? (сміливим, допитливим, веселим, розумним, товариським). 


            -Саме про таку дівчину написала М.Павленко. 


Бесіда за розділами 1-9
·        Як звуть головну героїню твору?
·        Назвіть друзів та однокласників Софійки.
·        Що сталося з коралями, які дали поносити Софійці?
·        Розкажіть історію про світлину тітоньки з Валентином. Що дізналася Софія?

  Складання таблиці «Часові площини в повісті».

Отже, Софія подорожувала у часі. Давайте  визначимо, які події із якого часу у творі. (у зошит)

Часові площини в повісті «Русалонька із 7-В…»
Час теперішній
Час минулий
Майбутній
Розповідь про Софійку, її батьків та однолітків.
Розповідь про давно минулі часи (розпочинається з 1810 р.)
Зустріч із Сашком і Вадимом у кафе
 Прийом «Займи позицію».
            Зважаючи на вище сказане, визначте, події повісті реальні чи вигадані?
           
Складання асоціативних грон
            - Чи можемо ми стверджувати, що це повість? Адже ми зазначили, що у творі багато вигадки? Можливо це казка? Для оформлення думки складемо ґроно «Повість» і «Казка», зазначивши ознаки обох жанрів, що наявні у творі.
ПОВІСТЬ
  • Прозовий твір
  • Невеликий за обсягом
  • Однолінійний сюжет
  • Одна чи кілька подій із життя героїв
  • Дві часові площини
КАЗКА
  • Переважно прозове оповідання
  • Вигадана історія
  • Має зачин, основну частину, кінцівку
  • Наявність дива, фантастики, вимислу
 Інтерактивна вправа «Прес».
            Так, наявні ознаки обох жанрів. Що ж це за твір «повість-казка»? (запис у зошити)
Доведіть, що «Русалонька із 7-В…» – повість-казка. Своє висловлювання побудуйте за схемою: «Я вважаю…», – «Тому, що» - «Отже»…
            Метод «Незакінчене речення».
Продовжимо працювати над розумінням змісту повісті.
·        Чарівні предмети, про які ви прочитали в цих розділах…(коралі, шафа)
·        Слово, за допомогою якого можна було повернутись із подорожі в минуле…(іларок)
·        Дівчинка вирішила врятувати Вадима від …(родового прокляття)
·        Щоб потрапити у минуле, потрібно було …(залізти в шафу, покласти світлину на коліна)
·        Чоловіка з виколотими на фото очима звали….(Гордій Кулаківський)
·        Софійка для розгадки таємниці побувала у місті…(Вишнополі)
·        Події у творі відбуваються у паралельних …(часових вимірах)
           
Бесіда.
            - Який чарівний предмет допомагає дівчинці переміщатися в часі і просторі(розділ 6)?
            - У 5 розділі розповідається про те, що весілля Сніжани не відбудеться. Чому?
            - Героїня повісті «Русалонька із 7-В…» постійно намагається знайти відповідь на запитання: «Що стоїть на перешкоді людському щастю? Навіщо казки з нещасливим закінченням?» Шукаючи відповіді на ці питання, з нею трапляються неймовірні пригоди.
           
Бесіда.
            Про що дізналася
Софійка у Києві? Чим вона не дуже-то і здивувала тітоньку Сніжану?
            - Багато подій, що відбувалися в минулому, певним чином пов’язані із будинком, у якому проживає родина Софійки. Чому(розділ 52)?
            - Розділ «Крадіжка» розповідає про те, як стара шовковиця врятувала життя Катерині й Семенові і аж через 50 років повернула спокій у квартиру Софійчиних сусідів. Як це сталося?
            - В якому розділі розповідається про примирення Вадимових батьків і їх повернення як і дідуся Толі, додому.Що означає те, що всі кулаківські сходяться додому??
            - У всіх попередніх розділах розповідається про подорожі героїні в часі в минуле. І тільки розділ 60(«Ще одна таємниця шафи») дозволяє нам заглянути у майбутнє і дізнатися, що чекає на героїню через декілька років. Що цікавого дізналися ви із цього розділу?
             

            А тепер підсумуємо вищесказане і перевіримо, як ви впізнаєте героїв.
  Літературна гра «Впізнай героя за цитатою».
·        «Не я краду – прокляття моє краде» (Вадим)
·        «Мамо, мені снилося…Тато покинув маленького хлопчика і одружується з іншою!...» (Софійка)
·        «Тепер усі в мене отут! – показує великого кулака. І регоче…»(Кулаківський)
·        «Де тобі втямити! У тебе, либонь, таких бісових предків не було…» (бабуся Вадима)
·        «Ну, це ваші гімназійні штучки! Вчать усяких там наголосів!...» (Сашко)
·        «Поноси, поки я добра! Але на весілля…» (Сніжана)

Отже, давайте підсумуємо сьогоднішню роботу.
  • У чому трагедія роду Кулаківських?
  • Лише родове прокляття є причиною усіх нещасть Кулаківських?

 Робота з епіграмом. Поясніть зміст епіграфу до уроку.
Чи цього навчає твір?

            Письменниця хоче, щоб ми вірили в добрі чудеса, в те, що навіть привиди бувають добрими, іноді й вони потребують нашої допомоги; що людина, навіть маленька, може змінити світ на краще; що старовинні бабусині коралі в добрих руках  обов’язково  допоможуть виправити чужі помилки, повести людину зовсім іншим шляхом: змінять світ на краще. Тож давайте всі вірити в чудо і завжди намагатися виправити ситуацію на краще.
V. Домашнє завдання
  Прочитати 15-25 розділи, переказувати і коментувати їх.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу