Класна робота № 3        українська мова                      9 клас
Складне речення з різними видами звязку
1. Дослідження-аналіз із усним обґрунтуванням.
Дослідити  синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити складне речення, у якому наявні всі типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.
       1. Вітер на травах квітне,
           і хвиля у берег б’є,
           бо в серці моєму рідне
           було і сьогодні є…

       
2. Шкільне минуле в пам’яті озвалось:
           писав я «мати» в зошиті, й мені
           таким широким слово це здавалось,
           що думав я — воно у множині.

       3. Людське життя не заміліє,
           Зробіть лиш те, що попрошу:
           Усі, хто про безсмертя мріє,
           Хай схиляться до споришу.

          4. Проспівали півні опівнічні,
           І село потонуло у сні,
           Тільки ніч, безовидна, як вічність,
           Не дає забутися мені.

Визначити вид складних синтаксичних конструкцій. Установити відповідність між складними реченнями і їх схемами.
      (Речення не списувать, а просто записать номер речення і відповідну букву схеми, наприклад: 1 – а, 2 – б….)
       Визначити, до якої частини мови належать виділені слова.
2. Дослідження-відновлення
Відновити  й записати складні речення з сурядним і підрядним зв’язком, уставляючи потрібні сполучники і сполучні слова.
Схарактеризувати засоби зв’язку.
1. Під променями сонця танула крига, … річки весело грали, … малі діти гомоніли, тулилися до більших рік і плинули все далі до моря.
2. … гілки покидає останній листочок, верба шукає забуття й покори в холодах, у снігах, … ці речі для життя неприйнятні.
3. Обережно ступаю по шерхкій гамі кольорів, … по своїх літає, … серцю хочеться знати, … кольором воно колись упаде до цієї рідної землі.
4. Повертало на обід, … здавалося, … день ще й не починався.
5. На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, … потім настає мить, … вже ні про що не думаєш.
Накреслити схеми відновлених синтаксичних конструкцій. Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку.
3. Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу теми).
 4. Тренувальні вправи
1)     Складне речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком:
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.    «Причинна» Т.Г.Шевченко.
       (Оцінити відповідь)
2) Складне речення із підрядним і безсполучниковим зв’язком.
 Не слухала Катерина
Ні батька, ні неньки,
Полюбила москалика,
Як знало серденько. «Катерина» Т.Г.Шевченко.
       (Оцінити відповідь)
3)     Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.
Кличе мати вечеряти,
А донька не чує;
Де жартує з москаликом,
Там і заночує.    «Катерина» Т.Г.Шевченко.
       (Оцінити відповідь)
Списати речення, побудувати схеми, охарактеризувати речення, виконати синтаксичний розбір речень (за поданим зразком!), а також опрацювати зразок розбору речення в підручнику на с. 115.
Зразок: Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове з різними видами зв'язку: сурядним і підрядним (3 прості речення). Схема: [ ], й [ ], (якому).
5. Творча робота
Складіть речення за даними схемами
1. [ ], і [ ], (через що).
2. [ ], але [ ], (якого).
6. Згадайте! Запам’ятайте (повторення)!
У складних реченнях із сурядним і підрядним зв'язком поряд можуть стояти сполучники сурядності й підрядності, кома між ними ставиться лише тоді, коли після підрядного речення немає другої частини парного сполучника (то, так) або сполучника «але».
Наприклад: Закінчили обмолот пшениці, і, поки тік готували до обмолоту жита, Левко був вільний (О. Десняк).
Але: Свій голос є у кожної струни, та струни всі - симфонія єд
ина, і як дзвенять у злагоді вони, то може все і зробить все людина (М.Рильський).
Наприклад: 3 того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна,
і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газету чи гомоніли про всяку всячину.

 Домашнє завдання:
Списати речення, знайти і виправити орфографічні помилки, поставити розділові знаки в складних реченнях при збігу сполучників, відповідь обґрунтувати.
1. Мати брала пучками за кіньчик ягоду  нисла до уст і коли росдушувала чирешню  то в кутиках уст спалахував сік (Є. Гуцало).
2. Шерхіт очеретів сповнював душу
і коли Яким зрізав ножем очеретину він став    заспокійливим гулом (В. Шевчук).


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу