Складне речення з різними видами зв’язку
1. Дослідження-аналіз
із усним обґрунтуванням.
Дослідити синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити складне речення, у
якому наявні всі типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.
1. Вітер на травах квітне,
і хвиля у берег б’є,
бо в серці моєму рідне
було і сьогодні є…
і хвиля у берег б’є,
бо в серці моєму рідне
було і сьогодні є…
2. Шкільне минуле в пам’яті озвалось:
писав я «мати» в зошиті, й мені
таким широким слово це здавалось,
що думав я — воно у множині.
3. Людське життя не заміліє,
Зробіть лиш те, що попрошу:
Усі, хто про безсмертя мріє,
Хай схиляться до споришу.
4. Проспівали півні опівнічні,
Зробіть лиш те, що попрошу:
Усі, хто про безсмертя мріє,
Хай схиляться до споришу.
4. Проспівали півні опівнічні,
І село потонуло у сні,
Тільки ніч, безовидна, як вічність,
Не дає забутися мені.
Тільки ніч, безовидна, як вічність,
Не дає забутися мені.
Визначити вид складних синтаксичних конструкцій. Установити відповідність між складними реченнями і їх схемами.
(Речення не списувать, а просто записать
номер речення і відповідну букву схеми, наприклад: 1 – а, 2 – б….)
Визначити, до якої частини мови належать виділені слова.
2. Дослідження-відновлення
Відновити й записати складні речення з
сурядним і підрядним зв’язком, уставляючи потрібні сполучники і сполучні слова.
Схарактеризувати засоби зв’язку.
1. Під
променями сонця танула крига, … річки весело грали, … малі діти гомоніли,
тулилися до більших рік і плинули все далі до моря.
2. …
гілки покидає останній листочок, верба шукає забуття й покори в холодах, у
снігах, … ці речі для життя неприйнятні.
3.
Обережно ступаю по шерхкій гамі кольорів, … по своїх літає, … серцю хочеться
знати, … кольором воно колись упаде до цієї рідної землі.
4.
Повертало на обід, … здавалося, … день ще й не починався.
5. На
вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, … потім
настає мить, … вже ні про що не думаєш.
Накреслити схеми
відновлених синтаксичних конструкцій.
Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку.
3. Робота з
підручником (опрацювання
теоретичного матеріалу теми).
4. Тренувальні вправи
1)
Складне
речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком:
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів. «Причинна» Т.Г.Шевченко.
(Оцінити відповідь)
2) Складне речення із підрядним і
безсполучниковим зв’язком.
Не
слухала Катерина
Ні батька, ні неньки,
Полюбила москалика,
Як знало серденько. «Катерина» Т.Г.Шевченко.
(Оцінити відповідь)
3) Складне речення із сурядним, підрядним і
безсполучниковим зв’язком.
Кличе
мати вечеряти,
А
донька не чує;
Де
жартує з москаликом,
Там і
заночує. «Катерина» Т.Г.Шевченко.
(Оцінити відповідь)
Списати речення, побудувати схеми, охарактеризувати речення, виконати синтаксичний розбір речень (за поданим зразком!), а також опрацювати зразок розбору речення в
підручнику на с. 115.
Зразок: Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове з різними
видами зв'язку:
сурядним і підрядним (3 прості речення). Схема: [
], й [ ], (якому).
5. Творча робота
Складіть речення за даними схемами
1. [ ],
і [ ], (через що).
2. [ ], але [ ],
(якого).
6. Згадайте! Запам’ятайте (повторення)!
У складних реченнях із сурядним і підрядним
зв'язком поряд можуть стояти сполучники сурядності й підрядності, кома між ними
ставиться лише тоді, коли після підрядного речення немає другої частини парного
сполучника (то, так) або сполучника «але».
Наприклад: Закінчили обмолот пшениці, і,
поки тік готували
до обмолоту жита,
Левко був вільний (О.
Десняк).
Але: Свій голос є у кожної струни, та струни всі - симфонія єдина, і як дзвенять у злагоді вони, то може все і зробить все людина (М.Рильський).
Наприклад: 3 того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газету чи гомоніли про всяку всячину.
Але: Свій голос є у кожної струни, та струни всі - симфонія єдина, і як дзвенять у злагоді вони, то може все і зробить все людина (М.Рильський).
Наприклад: 3 того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газету чи гомоніли про всяку всячину.
Домашнє завдання:
Списати речення, знайти і
виправити орфографічні помилки, поставити розділові знаки в складних
реченнях при збігу сполучників, відповідь обґрунтувати.
1. Мати брала пучками за кіньчик ягоду нисла до уст і коли росдушувала чирешню то в кутиках уст спалахував
сік (Є. Гуцало).
2. Шерхіт очеретів сповнював душу і коли Яким зрізав ножем очеретину він став заспокійливим гулом (В. Шевчук).
2. Шерхіт очеретів сповнював душу і коли Яким зрізав ножем очеретину він став заспокійливим гулом (В. Шевчук).
Коментарі
Дописати коментар