Класна робота № 2     українська мова       9 клас


 Складні речення з різними видами звязку (сполучниковим та безсполучниковим, сурядним та підрядним)
1.     Орфографічна розминка: вставити пропущені букви в словах,  пояснити орфограми.
 Виїз..ний, тиж..невий, солов..ї, пір..їна, під..зичний, Лук..ян, миш..як, цв..ях, мавп..ячий, св..ято, торф..яний, арф..яр, пр..тихий, пр..степовий, ..подобатися, долон..ці, промін..чик, циган..с..кий, сіл..с..кий.

2. Тести (вправа з ключем, підготовка до ЗНО):
1. Складним називається речення, яке складається з:
а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією та за допомогою сполучників або без них;
б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;
в) двох і більше простих речень
, що часто не пов'язані за змістом та інтонаційно.
2 .Складні речення утворюються:
а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;
б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;
в) з двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.
З. Кілька частин, що входять до складного речення, можуть поєднуватися:
а) сурядним, підрядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;
б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;
в) лише сурядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
4. Речення  Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:
а) складносурядне;
б) складнопідрядне;
в) безсполучникове;
г) складнопідрядне з кількома підрядними;
д) складне речення з різними видами зв'язку.
5. У реченні  Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий                                  знак:
а) кому;
б) крапку з комою;
в) двокрапку;
г) тире.
6. Які види складного речення відображено на лінійних схемах?

1. [ ], але [ ], ( ).
2. [ ], ( ), і [ ].
3. [ ], [ ], і [ ].
4. [ ], і [ ]: [ ], [ ].

а) складнопідрядні з кількома підрядними;
б) складносурядні;
в) безсполучникові;
г) складні речення з різними видами зв'язку.
 

 Запам'ятайте, що крім безсполучникових, складносурядних і складнопідрядних речень, в літературі широко вживаються речення з різними видами зв'язку, а саме:
-         складні речення:  - зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком,  
                              -  із сурядним і підрядним зв'язком.
 Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми.
   3. Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст. Списати.  Виділити частини складних речень, підкресливши граматичні основи. Визначити  засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).
   Сіре небо кошлатилося брудними отарами, блищала дорога, а над річкою і над калюжами підіймався серпанок. Тхнуло мокрими парканами, які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю, і там пропадали, ніби туман їх поїдав. Пахло ще травою й мокрим листям; брудні хмари хиталися й вигинались, погойдуючи вкритими вологим болотом спинами (В. Шевчук).
   Довести, що в перших двох складних реченнях наявні різні види зв’язку.
   Пояснити  вживання крапки з комою в останньому реченні .
  Установити  відповідність між схемами і вжитими в тексті складними реченнями.
       1. [ ] , (які) , і [ ], (ніби).
       2. [ ] ; [ ].
       3. [ ] , [ ] , а [ ].

  4. Дослідження-аналіз 
       Записати  складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку в них.
       Указати на тип конструкції:
       а) з безсполучниковим і сурядним зв’язком;
       б) з безсполучниковим і підрядним зв’язком;
       в) з сурядним і підрядним зв’язком.
       1. Тільки цвіркун цвіркоче в житі, шелестить сухий колос (?) та інколи запідпадьомкає перепелиця.
       2. Якось обернулася Харитя назад, щоб покласти нажату жменьку, глянула навкруги — і страх обхопив її.
       3. Босі ноженята ступали по втоптаній стежці, над головою, межи колосками, синіло небо, а з обох боків, як стіни, стояло жито й шелестіло вусатим колоссям.
       4. Харитя почула, що її маленьке серце заболіло, наче хто здавив його в жмені; сльози затремтіли на її довгих віях.
       5. Торік Харитя була ще маленька, маленькими рученятами вона не могла вдержати серпа,  а тепер вже виросла, набралася сили, і руки побільшали.
       6. Ялинка затремтіла від низу до вершечка, наче злякалася несподіваного лиха, і кілька зелених глиць упало на сніг.
       7. Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер… (З тв. М. Коцюбинського).
             
5. Вибіркова робота
Дослідити  структуру речень. З’ясувати, які з них НЕ є складними реченнями з різними видами зв’язку ,записати тільки речення з різними видами звязку, побудувати схеми до цих речень.
1. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь, широко стелиться килим ясно-зеленого вівса, далі, наче риза рути, темніє просо.
2. Харитя поглядала в той куток, де лежав серп, і думала свою думу.
3. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу, що чорною стіною стояв перед ними.
4. Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в сніг і ледве-ледве переступали з ноги на ногу.
5. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом, а Василькові згадалася тепла, ясна (?) батькова хата.
6. Хо сидить на росяній траві, а стара пам’ять його підсовує йому образи, де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу людського.
7. Василько глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов страховища, і звідусюди простягали до нього цупкі чорні гілки (З тв. М. Коцюбинського).
Домашнє завдання: повторити теоретичний матеріал параграфа 32, виконати впр.з будиночком на с.115.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу