Класна робота №6             українська мова          10 клас
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині  – в середині написання їох тщо). Правила

Емоційна зарядка
Найслабше чорнило краще, ніж найміцніша пам'ять (Китайське прислів’я).

Акцентуаційна хвилинка
ФенОмен, спортсмЕн, супермЕн, двійнЯ, руслО, жалО, суднО, гальмО, рондО (шрифт; віршований розмір), рОндо (жанр музичного твору), довІдник, піцЕрія, покАзник, прИступка, прИчіп, прИязнь, прИятель, котрИй, флюорогрАфія, рефлЕксія, громадЯнка — громадЯнин, ветеринАр — ветериАрія, інженЕр — інженЕрія, металУрг — металУргія, індУстрія, фОрзац, фОльга — фОльговИй, жалюзІ — жалюзІйний, факсИміле — факсИмільний, лАте, рАз — рАзом — одноразОвий, анІж, абИхто, аніхтО.

Робота з підручником.
- Ознайомтеся з теоретичним матеріалом підручника: параграф 46 с. 144.
Правопис прислівників
Правила
Приклади
Подвоєння приголосних
Прислівники, утворені від прикметників за допомогою суфіксів -о, -е, зберігають правопис цих прикметників:
Туманний — туманно
Правопис складних прислівників.
Разом пишуться, якщо утворені сполученням:
1) прийменника з прислівником:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image001.jpg
2) прийменника з іменником, який уже не вживається:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image002.jpg
3) прийменника з коротким прикметником;
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image003.jpg
4) прийменника з числівником;
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image004.jpg
5)прийменника із займенником;
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image005.jpg
6) кількох прийменників зі словом будь-якої частини мови:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image006.jpg
7) з кількох основ;
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image007.jpg
8) часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як- із будь-якою частиною мови.
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image008.jpg
Окремо пишуться прислівникові сполуки, утворені:
9)прийменником з іменником:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image009.jpg
10) з двох іменників (зрідка — числівників) та одного або двох прийменників:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image010.jpg
11) поєднанням слова в називному відмінку зі словом в орудному відмінку:
кінець кінцем, один одним, сама самотою
12) з угоджуваних з іменниками числівників, займенників:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image011.jpg
13) прийменника з повним прикметником чоловічого (середнього) роду:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image012.jpg
14) прийменника по зі збірним числівником;
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image013.jpg
З дефісом пишемо складні прислівник, утворені:
15) від прикметників і займенників за допомогою прийменника по та суфікса -ому або (-ки:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image014.jpg
16) за допомогою прийменника по від порядкових числівників:
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image015.jpg
17) неозначені складні прислівники з частками -то, будь-, -небудь, казна-, хтозна-
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image016.jpg
18) з двох прислівників;
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image017.jpg
19)повторенням слова або основи без службових слів або зі службовими словами між ними
Описание: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image018.jpg
1.     Моделювання слів
- Запишіть слова, вставивши, де потрібно, букви. З-поміж поданих слів визначте прикметники й утворіть від них прислівники.
Стриман..ий, невблаган..ий, нездІйснен..ий, нездійснЕн..ий, освячен..ий, священ..ий, самовід..ан..ий, без..ахисн..ий, неждан..ий, негадан..ий.
2.     Дослідження-аналіз
- Порівняйте прислівники. Поясніть правила їхнього написання.
57 тт
поодинці
раз у раз
всього-на-всього
угорі
на-гора
- З’ясуйте приналежність слів частини мови. Чому в одних випадках буквосполучення є словом, а в інших — префіксом?
попід вікнами
попідвіконню
по вовчому сліду
глянув по-вовчому
ліг на (лівий) бік
відкликав його набік
Цікаво, проте складно.
Цікаво про те розповів.
Довідка. Прийменник у реченні відноситься до іменника або особового займенника. Якщо він поєднується з іншою частиною мови, то стає префіксом.
Сполучники можна заміняти іншими синонімічними сполучниками: таж — адже, теж — також, тож — тому, якби — коли б, якщо — коли, щоб — аби, проте — однак, зате — але, притому — до того ж. Однозвучні ж поєднання інших частин мови сполучниками замінити не можна.
- Порівняйте речення. Поясніть відмінності в написанні омонімів.
Чи є що краще, лучче в світі,
Як укупі жити,
З братом добрим добро певне
Познать, не ділити? (Т. Шевченко)
Сніжинки.. крутилися, збивалися в/купу, і та купа росла, більшала і, наче стовп, піднімалася вгору (Панас Мирний)
Вперше довелось мені серед народу бути в таку годину (Ганна Барвінок).
Зайдемо в перше село
Ви все якось уникаєте розмовляти про те, що мене найбільш хвилює! (Захар Мороз)
Як ось і гості на поріг
Але я знаю, що зрештою ми переможемо! Глибоко всередині вірю в це!
Врізався він з рештою своїх незамайківців у середину поляків (Олександр Довженко)
Довідка                 
□ Укупі — прислівник; у купу — прийменник з іменником;
□ вперше — прислівник; в перше — прийменник з порядковим числівником;
□ якось- прислівник; як ось — частки.
Лінгвістичне спостереження
- Поясніть, як правильно писати слова з навскісною рискою.
1. На/дворі було так гарно: сонячно, тепло... (А. Тесленко). 2. Ціла громада жінок на/дворі, та ще й на вулиці чимало (Леся Українка). 3. Дім аргоського царя Агамемнонав Мікенах пишно заквітчаний з/на/двору.. (Клітемнестра). 4. Верба товста, та в/середині пуста (Народне прислів’я). 5. За обідом Йосипа посадили в/середині, між старою й старим (Панас Мирний). 6. На/зустріч котились широкі, як море, степи (О. Гончар). 7. Нас запросили на/зустріч до прем’єр-міністра республіки (П. Козланюк). 8. Марта на/пам’ять витвердила «Плавай, плавай, лебедоньку» (Панас Мирний). 9. Прийми ж від робітників усього світу в подарунок на/ пам’ять ось цей золотий меч з написом (О. Довженко).
ДовідкаНадвóрі — поза приміщенням, прóсто нéба, на повíтрі, на вóлі (поет.); всерéдині (усерéдині) — у межах, у внутрішній частині, протилежне зовні; назустріч — у напрямку, протилежному до того, в якому хто-, що-небудь рухається, наближається; напáм’ять (зі сл. знати, вивчати і т. ін.) — дослівно, слово в слово.
Робота з підручником
-         Виконати впр. 2(усно), 3,4,5 (письмово).
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
         §46, вправа 7.




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу