Класна робота № 4  українська мова 7 клас
БУКВИ И  ТА І В КІНЦІ ПРИСЛІВНИКІВ
►Коментар, учителя. У кінці прислівників після г, к, х завжди пишемо -и: навкруги, верхи, трохи, навіки, пішки, мовчки, звідки, дибки, по-чеськи по- французьки, по-козацьки.
И пишемо у прислівниках: безвісти, восени, почасти.
Після ж, ч у кінці прислівників може писатися и або і:
1) -и пишемо лише у прислівниках з префіксом по- та у від дієприслівникових прислівниках на -ачи (-ячи): по-вовчи, по-заячи, по-лисячи, по-ведмежи, стоячи, лежачи, ідучи, нехотячи;
2) у решти прислівників після ж, ч пишемо і: двічі, тричі, вночі, опівночі, позаочі, насторожі.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 29 с.131-133.
Перевір на практиці (ситуативне завдання)
► Трапилася нагода використати здобуті знання на практиці. Доповніть таблицю «И та І в кінці прислівників» власними прикладами.
«И та і в кінці прислівників»
Орфограма
Правило
Приклади
Пишемо И
після г, к, х


після ж, ч
(по + -ачи (-ячи))

Пишемо І
у кінці прислівника після літер, що позначають м’які та пом’якшені приголосні


після ж, ч


Дослідження-характеристика
► Запишіть речення. Поясніть написання прислівників з орфограмою «И та І в кінці прислівників».
 Увечері сонце так яскраво і гостро відсвічувало наокіл, що краяло очі. Колоски, наче з чавуну вилиті, яскріли трохи не до самого обрію. Над полем стояла густа задуха і хлібом пахло так солодко-солодко...
Сонце поволеньки вгасало. Навкруги переважали чорні й червоні тіні, деінде прохоплювалися зелені тони, почасти в переміжку з синіми, наджитом запали сутінки.
Трохи віяло вогкістю, неподалік вчувалась річка, даленіло квакання жаб, крики дикої птиці... (За А. Камінчук)
► Спираючись на знання про прислівники, випишіть їх у два стовпчики: у перший, що закінчуються на -и, -і; у другий, що закінчуються на інші голосні. Зробіть висновок.
Дослідницька лабораторія
► Утворіть прислівники від наведених слів. Поясніть їх правопис та умови вибору голосних и та і в кінці слів.
1. в + (ніч, осінь, глибина, гора, ранок).
2. в + (два, три).
3. де + (коли, далі).
4. по + (молодець, заєць, український).
5. стояти, лежати, йти, говорити.
► Простежте, від яких частин мови можуть утворюватися прислівники.
► З трьома утвореними прислівниками складіть речення.
Списування-відновлення
► Запишіть слова. На місці крапок правильно напишіть суфікси -и або -і в кінці прислівників. Поясніть умови вибору.
Вноч.., восен.., навпочік.., навипередки.., заоч.., втрич.. навкруг.., по- юнацьк.., наодинці.., декол.., напровесн.., сидяч.., навстоячк.., по-латин..
► Розподіліть прислівники у два стовпчики за їх написанням.
► Зверніть увагу на кінцевий голосний прислівника по-латині. Запам’ятайте його написання.
Творче конструювання
► Із наведених слів складіть прислів’я, поясніть їх зміст. Підкресліть прислівники. Яке їх значення і синтаксична роль?
Все, мовчки, книжка, розкаже.
Ввечері, вранці, хто, той, сміється, плаче.
► Складіть твір-мініатюру, обравши за тему одне із прислів’їв, увівши прислівники з кінцевими голосними и та і. Як ключові слова можна використати прислівники з попередньої вправи.
Третій зайвий

► Знайдіть зайвий прислівник у рядках. З’ясуйте, за якими ознаками ви його визначали.
1.    Вночі, вгорі, всюди. 2. Удвічі, утямки, увечері. 3. Восени, напровесні, наодинці. 4. По-українськи, по-латині, по-німецьки. 5. Безвісти, завдовжки, дедалі.

Виконайте вправи з підручника 236, 237, 238.
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Опрацювати матеріал параграфа 29 с. 131-133.

► Виконати вправу за підручником 240,241 .Начало формы


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу