Класна робота № 4
українська мова 7 клас
БУКВИ И ТА І В КІНЦІ ПРИСЛІВНИКІВ
►Коментар, учителя.
У кінці прислівників після г, к, х завжди пишемо -и: навкруги, верхи, трохи,
навіки, пішки, мовчки, звідки, дибки, по-чеськи по- французьки, по-козацьки.
И пишемо
у прислівниках: безвісти, восени, почасти.
Після ж, ч у
кінці прислівників може писатися и або і:
1) -и пишемо
лише у прислівниках з префіксом по- та у від дієприслівникових прислівниках на
-ачи (-ячи): по-вовчи, по-заячи, по-лисячи, по-ведмежи, стоячи, лежачи, ідучи,
нехотячи;
2) у решти
прислівників після ж, ч пишемо і: двічі, тричі, вночі, опівночі, позаочі,
насторожі.
►Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 29 с.131-133.
Перевір на
практиці (ситуативне завдання)
► Трапилася
нагода використати здобуті знання на практиці. Доповніть таблицю «И та І в
кінці прислівників» власними прикладами.
«И та і в кінці прислівників»
Орфограма
|
Правило
|
Приклади
|
Пишемо И
|
після г,
к, х
|
|
після ж, ч
(по + -ачи
(-ячи))
|
||
Пишемо І
|
у кінці
прислівника після літер, що позначають м’які та пом’якшені приголосні
|
|
після ж, ч
|
Дослідження-характеристика
► Запишіть
речення. Поясніть написання прислівників з орфограмою «И та І в кінці
прислівників».
Увечері
сонце так яскраво і гостро відсвічувало наокіл, що краяло очі. Колоски, наче з
чавуну вилиті, яскріли трохи не до самого обрію. Над полем стояла густа задуха
і хлібом пахло так солодко-солодко...
Сонце
поволеньки вгасало. Навкруги переважали чорні й червоні тіні, деінде
прохоплювалися зелені тони, почасти в переміжку з
синіми, наджитом запали сутінки.
Трохи віяло
вогкістю, неподалік вчувалась річка, даленіло квакання жаб, крики дикої
птиці... (За А. Камінчук)
► Спираючись
на знання про прислівники, випишіть їх у два стовпчики: у перший, що
закінчуються на -и, -і; у другий, що закінчуються на інші голосні. Зробіть
висновок.
Дослідницька
лабораторія
► Утворіть
прислівники від наведених слів. Поясніть їх правопис та умови вибору голосних и
та і в кінці слів.
1. в + (ніч,
осінь, глибина, гора, ранок).
2. в + (два,
три).
3. де +
(коли, далі).
4. по +
(молодець, заєць, український).
5. стояти,
лежати, йти, говорити.
► Простежте,
від яких частин мови можуть утворюватися прислівники.
► З
трьома утвореними прислівниками складіть речення.
Списування-відновлення
► Запишіть
слова. На місці крапок правильно напишіть суфікси -и або -і в кінці
прислівників. Поясніть умови вибору.
Вноч..,
восен.., навпочік.., навипередки.., заоч.., втрич.. навкруг.., по- юнацьк..,
наодинці.., декол.., напровесн.., сидяч.., навстоячк.., по-латин..
► Розподіліть
прислівники у два стовпчики за їх написанням.
► Зверніть
увагу на кінцевий голосний прислівника по-латині. Запам’ятайте його написання.
Творче
конструювання
► Із
наведених слів складіть прислів’я, поясніть їх зміст. Підкресліть прислівники.
Яке їх значення і синтаксична роль?
Все, мовчки,
книжка, розкаже.
Ввечері,
вранці, хто, той, сміється, плаче.
► Складіть
твір-мініатюру, обравши за тему одне із прислів’їв, увівши прислівники з
кінцевими голосними и та і. Як ключові слова можна використати прислівники з
попередньої вправи.
Третій
зайвий
► Знайдіть
зайвий прислівник у рядках. З’ясуйте, за якими ознаками ви його визначали.
1.
Вночі,
вгорі, всюди. 2. Удвічі, утямки, увечері. 3. Восени, напровесні, наодинці. 4.
По-українськи, по-латині, по-німецьки. 5. Безвісти, завдовжки, дедалі.
►Виконайте вправи з підручника 236, 237, 238.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Опрацювати матеріал
параграфа 29 с. 131-133.
► Виконати вправу за підручником
240,241 .
|
Коментарі
Дописати коментар