Класна робота №1.
7 клас
Тема. Ступені порівняння прислівників.
1. Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою, що стосується не тільки
прислівника, а й прикметника.
Проблемне запитання. Чому, на вашу думку,
я сказала, що тема уроку стосується не тільки
прислівника, а й прикметника?
(Тому що прикметники
також мають ступені порівняння)
Правильно. Давайте пригадаємо,
що ми знаємо про ступені порівняння прикметників. А допоможе узагальнити ваші
знання графічний організатор «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався/лася».
«Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався/лася».
• Є два ступені порівняння
прикметників: вищий і найвищий.
• Кожен із них має дві
форми: просту і складену.
• Проста форма вищого
ступеня утворюється за допомогою суфіксів -ш-, -іш-, а складена – за допомогою
слів «більш» або «менш».
• Проста форма
найвищого ступеня утворюється за допомогою префікса най-, а складена – за допомогою слів «найбільш» або «найменш».
• Чи прислівники мають
такі ж ступені порівняння і чи так само вони утворюються?
Ступені порівняння прислівників і прикметників
утворюються однаково. Варто зауважити, що деякі прислівники простої форми
вищого ступеня порівняння можуть утворюватися від різних коренів, те ж саме
відбувається і у прикметників. Наприклад: добре → краще, погано → гірше,
багато → більше.
А ще слід пам’ятати,
що в окремих прислівниках відбувається
чергування приголосних:
1) [г] + [ш] → [жч]
(дорого → дорожче);
2) [ж] + [ш] → [жч]
(дуже → дужче);
3) [з’] + [ш] → [жч]
(вузько → вужче).
Окрім цього, при
творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках
випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом -ш- (швидко → швидше, широко →
ширше).
- Запишіть опорний
конспект про ступені порівняння прислівників.
- Ступені порівняння прислівників утворюються
за тим самим принципом, що і в прикметників. Утворити їх можна лише від
прислівників, утворених від якісних прикметників.
2. Короткий практикум.
1)Розподільний диктант
Розподілити
прислівники у два стовпчики: а) ті, від яких утворюються ступені порівняння; б)
ті, від яких не утворюються ступені порівняння. Свій вибір обґрунтувати. Дослідити, які фонетичні зміни
відбуваються у процесі творення ступенів порівняння прислівників.
Щедро, прекрасно,
спокійно, ласкаво, мужньо, гордо, упевнено, правдиво, емоційно, весело,
благородно, самостійно, жорстоко, замкнуто, неспокійно.
2)Творче завдання
Від поданих
прикметників утворіть прислівники, а від них утворіть усі форми ступенів
порівняння.
Темний, хитрий,
рішучий, швидкий, високий, ніжний, чіткий, мудрий, дорогий, короткий.
3. Домашнє завдання.
Параграф підручника 26,
вправи219-222.
Коментарі
Дописати коментар