Класна робота № 7. Українська мова
10клас
РОЗРІЗНЕННЯ ПРИСЛІВНИКІВ І СПІВЗВУЧНИХ
СПОЛУК
ПРИГАДАЙМО. Що таке прислівники? На які
питання вони відповідають?
А.
Зверніть увагу на написання виділеного прислівника (перше речення) й сполуки
(друге речення).
1. Не встигли поговорити, як надворі швидко стемніло.
2. Дрова складено на дворі дідусевої хати.
Б. Чи можна дібрати означення до слова
двір? А до слова надворі? У якому випадку йдеться про предмет, а в якому лише
абстрактно вказується на місце дії?
В. Зробіть висновок, як можна розрізнити
прислівники й співзвучні сполуки.
Прислівники
Потрібно відрізняти прислівники від
співзвучних сполук, утворених поєднанням прийменника з іменником чи словами
інших частин мови. Наприклад: збоку, вгорі (прислівники) - з боку, в горі
(співзвучні сполуки). У співзвучних сполуках іменник завжди зберігає своє
лексичне й граматичне значення, називає конкретний предмет (якийсь двір, якийсь
день, якусь гору), а прислівник лише абстрактно вказує на місце, напрямок, час
тощо.
Написання
Прислівники, утворені злиттям прийменника
з іменником (прикметником, числівником), пишемо разом, а співзвучні з такими
прислівниками сполуки - окремо або через дефіс.
Прислівники
|
Співзвучні сполуки
|
згори
Подивився
згори.
|
з гори
(прийменник + іменник) Альпіністи спускалися з гори.
|
вдень
Закінчили
роботу вдень.
|
в день
(прийменник + іменник) Побачилися в день зустрічі.
|
напам’ять
Вивчив
вірш напам’ять.
|
на пам’ять
(прийменник + іменник) Бабуся скаржиться на пам’ять.
|
поволі
Річка тече
поволі, стиха.
|
по волі
(прийменник + іменник) Чи по волі своїй, чи по неволі?
|
по-новому
Тепер
живемо по-новому.
|
по новому
(прийменник + прикметник) Туристи пішли по новому мосту.
|
вдвох
Вони вдвох
швидко прибігли.
|
в двох
(прийменник + числівник) Жили в двох кімнатах.
|
уперше
Він
приїхав до нас уперше.
|
у перше
(прийменник + числівник) Постукав у перше вікно.
|
Зверніть
увагу!
Іноді
розрізнити прислівники й співзвучні сполуки допомагає наголос. Наприклад: навіки - на
віки, набік - на бік, насміх - на сміх.
Спишіть, знімаючи риску, спочатку сполучення
слів, у яких виділені слова пишемо окремо, а потім ті, у яких - разом.
Обґрунтуйте написання.
їхати на/зустріч вітру, маю надію
на/зустріч, побачилися в/день, прийшов у/день народження, кульки злітають
у/гору, літак врізався в/гору, підійшов до/купи іграшок, усі зібралися до/купи,
відпочивали в/трьох, світилося в/трьох вікнах, ходили по/нашому полю, усе
зробили по/нашому.
Коло думок
Поміркуйте, як зміниться зміст речення,
якщо виділену в ньому сполуку написати разом.
Щука-риба в воді по волі гуляє (Нар.
творчість).
Скласти й записати речення: 1) з першим словом
кожної пари; 2) з другим словом.
Збоку - з боку; по-перше - по перше; на
пам’ять - напам’ять.
Спишіть прислів’я, уставляючи на місці
пропуску подані поруч слова чи сполуки.
Виберіть із кожної пари слів те, яке можна
поставити на місці пропуску в прислів’ях.
1. Велике дерево … росте. по волі; поволі
2. У гурті робити, що … бігти. з гори;
згори
3.Поглянь … - знатимеш, який хазяїн, на
двір; надвір
4. … і кінь жвавіше біжить, до дому;
додому
5. Не дери ніс …, бо перечепишся і впадеш.
до гори; догори
Спишіть речення, розкриваючи дужки.
Підкресліть прислівники та співзвучні сполуки як члени речення.
1. (У)перше вона побачила його в своїх
сусідів (М. Стельмах). 2. І посадила я тополю (в)день народження Кобзаря (Ю.
Яновський). 3. Книжко-розрадо, (в)день і вночі ти до життя добираєш ключі (О.
Підсуха). 4. Як у травні дощ (на)дворі, то восени хліб у коморі (Нар.
творчість). 5. Під ним коник вороненький (на)силу ступає (Т. Шевченко). 6. І
залюбки, не з наказу вірші (на)пам’ять вчать (М. Шеремет). 7. Ріка під містком
розділялася (на)двоє (Я. Баш).
Складіть і запишіть по одному реченню з
поданими словами та сполуками.
Назустріч, на зустріч, усередині, у
середині.
Прислівникові сполучення
Частину прислівників (прислівникових
сполучень), утворених поєднанням прийменника з іменником (зрідка -
прикметником, числівником), пишемо окремо. Наприклад: без сумніву, на радість,
по закону, в основному, з розгону, до діла, по двоє.
Між
прийменником та цим іменником можна вставити прикметник або займенник: на щастя
- на моє щастя; з болю - із сильного болю.
Найуживаніші прислівникові сполучення
прийменник +
іменник (прислівник)
без відома,
без жалю, без кінця, без сумніву, в міру, в ногу, до відома, до вподоби, з
радості, з переляку, на відмінно, до завтра, до діла, до ладу, до побачення, до
речі, до смаку, до сьогодні, з болю, з розгону, на бігу, на весну (але: навесні),
на світанку, на віку, на диво, на жаль, на зло, на льоту, на мить, на ніщо, на
радість, на сором, на сміх, на ура, на ходу, на щастя, під силу, по закону, по
можливості, по правді, по суті, по черзі, тим часом, уві сні, через силу, як
слід, у стократ
прийменник +
прикметник
в цілому, в
основному
прийменник
по + збірний числівник
по одному,
по двоє, по троє і т.д.
Запишіть, знявши риску.
До/пуття,
без/вісти, до/вподоби, до/останку, попід/тинню, до/відома, по/заторік,
до/побачення, на/радість, на/відріз, на/жаль, на/відмінно, на/льоту, на/диво,
без/відома, що/години, без/сумніву, о/пів/дні, на/ світанку, на/сором,
на/швидку, уві/сні, у/стократ, по/одному, за/вдовжки, по/можливості,
через/силу, на/встіж.
Складіть і запишіть два речення з поданими
прислівниками (прислівниковими сполученнями).
Домашнє завдання:
1. Уявіть, що
учні вашого класу хочуть провести спортивні змагання або майстер-клас із
писанкарства для молодших школярів. Вам потрібно отримати дозвіл директора
школи. Напишіть письмове прохання (4-6 речень) відповідного змісту,
використавши кілька з поданих прислівників чи сполук.
У/ранці,
в/день,
по/можливості,
на/радість,
до/відома,
під/силу,
на/дворі,
у/перше,
в/середині,
до/вподоби,
на/зустріч,
в/основному.
2. Виконайте тестові завдання.
1. Разом
треба писати виділене слово в реченні
А В/день
такий розцвітає весна на землі... (В. Сосюра).
Б Це правило
слід шукати в/середині розділу (3 посібника).
В 3 гори і
сани біжать, а на/гору і віз не їде (Нар. творчість).
Г Сашко ледь
тягнув ноги, як на/зустріч затемніла скирта сіна (М. Вінграновський).
2. Виділене
слово є прислівником, і його треба писати РАЗОМ у реченні
А Вивчення
на/пам’ять має бути свідомим.
Б Порожній
пакет кинули до/купи сміття.
В У/голос
додалася сумна нотка.
Г Діти
піднялися на/гору Шаян.
3. Окремо без/сумніву
треба писати всі слова в рядку
А
без/відома, до/речі, на/жаль
Б
на/відмінно, з/ранку, до/смаку
В
до/побачення, , по/тихеньку
Г
на/вздогін, на/диво, з/радості
Коментарі
Дописати коментар