Класна робота № 11 Українська література 6 клас
Гумористичні твори. Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки та ін.). Велика роль гумору в житті українців
Мета: дати поняття про гумор та сатиру, їхню роль у нашому житті; домогтися розуміння учнями ролі гумору в житті українців; виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних творів; розвивати пам'ять, образне мислення; виховувати кращі людські якості.
1. Слово вчителя.
"Сміх — це здоров'я, сміхом можна більше вразити, ніж лапкою чи навіть бійкою", — говорять у народі. Українці завжди відзначалися дотепністю, розвиненим почуттям гумору, вмінням посміятися не лише над іншими, а й над самим собою.
"Треба любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися... із себе, із своїх якихось хиб, недоліків", — так зазначав у своєму щоденнику Остап Вишня. І дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити людську душу, навіть говорячи про непривабливі речі. Творча натура будь-якого гумориста — зауважувати в житті всі негаразди, вади, болі, пропускати їх крізь своє серце, а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб дошкульно висміяти чи доброзичливо покепкувати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров'я!
Із сумною іронічною посмішкою розкривають гумористи і менталітет українця, його негативні національні риси.
Але творче кредо письменника-гумориста писати щось веселе; тому найвищий гонорар для гумориста — веселий блиск в очах народу.
2. Робота з таблицею "Жанри гумористичних творів".
Гумористичні та сатиричні твори дуже різноманітні за жанром. Це й анекдоти, і гуморески, і співомовки, і байки, і усмішки. До речі, жанр усмішка започаткував Остап Вишня.
Описание: https://ukrlit.net/lesson/6klas/6klas.files/image033.jpg
Анекдот — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.
Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зведене до простих і умовних стосунків.
Усмішка — різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.
Співомовка — короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві.
Фейлетон — художньо-публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти, зображені в сатиричному або гумористичному плані.
3. Робота в зошиті.
Слово вчителя.
Французький письменник Віктор Гюго якось сказав: "Сміх — це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя". Здається, люди зрозуміли це задовго до Гюго. Тисячоліттями людство складало, зберігало і передавало наступним поколінням веселі казки, дотепні історії, жартівливі пісні, кумедні побрехеньки, анекдоти, гуморески. Та хіба все перелічиш? Сміх як сонце, мас тисячі променів і промінців. Сміх має велику силу!
"Висміяти значить вилікувати", стверджував М. Горький.
Сміх може бути гострим і викривальним — це сміх сатири. А може бути добрим і співчутливим, а не злим чи глузливим. Саме такий сміх зустрінемо у гуморесках, усмішках, анекдотах.
(Учні записують в зошити визначення гумору і сатири).
Гумор — м'яка форма комічного; сміх, який не ставить за мету викриття явиш; добродушне висміювання.
Сатира — вил комічного, який найбільш нещадно висміює людську недосконалість.
4. Збагачуємо мовлення.
Учитель. З'ясуйте значення поданих фразеологізмів і введіть їх у самостійно складені речення.
У доброму гуморі — у хорошому настрої.
Не в гуморі — у поганому настрої.
5. Читання гумористичних творів, визначення в них засобів комічного.
Гуморески
Жартівник
В нас жартун у класі є,
Всім він прізвиська дає.
Каже: — Я мастак до жартів! —
І а чого ті жарти варті?
Зве він "Савою" — Савенка,
"Головою" — Головенка,
А Саченкову — "Сачок",
Маслаченка — "Маслачок"
Зве Зарудного "Заруда"...
А його всі звуть — "Зануда".
Грицько Бойко

Настирливий
— Ти спиш, Семене, при вікні?
— Ні.
— То, може, плачеш в тишині?
— Ні.
— Одержав вісті ти сумні?
— Ні.
— То просто думаєш, дивак?
— Так.
— Про що ж ти думаєш, Семене?
— Щоб відчепився ти від мене!
Грицько Бойко
Кажуть люди, що у жаби хитрість є така:
Заховається у травні, виткне язика...
А метелик тільки сяде на її язик,
Хитра жаба — цап зубами... і метелик зник.
Байка вся. але до цього думка в мене є.
Хто язик великий має, той не пропаде!
Павло Глазовий
Анекдоти.
— Ти чому запізнився в школу?
— Я хотів порибалити, а батько не взяв мене.
— Правильно зробив. Він, мабуть, пояснив тобі, чому треба йти до школи, а не рибалити.
— Звичайно. Він сказав, що черв'яків мало, на дві вудочки не вистачить.
Жартівливі загадки.
-На яке дерево сідає ворона під час дощу? (На мокре.)
-Де вода стоїть стовпом? (У склянці.)
- Якою хворобою на суходолі ніхто не хворіє? (Морською.)
- Коли руки бувають займенниками? (Коли їх ви-ми-ти.)
- Що в людини під ногами, коли він йде по мості? (Підошви чобіт.)
- По чому часто ходять і ніколи не їздять? (По сходах.)
-Як далеко в ліс може забігти заєць? (До середини лісу, далі він уже вибігає з лісу.)
-Що станеться з вороною через три роки? (Їй піде 4-й рік.)
-Під яким деревом ховається заєць під час дощу? (Під мокрим.)
-У сімох братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна.)
VІ.Самостійне застосування учнями знань.
6. Методичний прийом "Асоціативне гронування".
Учитель. Охарактеризуйте гумор і сміх, розписавши кожну літеру цих слів.
Г — гарний
У — усмішка
М — мудрість
О — обережність
Р — радість
С — сила
М — молодість
І — іскра
X — хороший
7.Слово вчителя.
Всі ми любим щирий сміх,
І з веселого й дурного
Посміятися не гріх.
Добрий сміх не б'є, не мучить,
Він на світі жити учить,
Чим і бажаний для всіх
Шанувальників своїх.
П. Глазовий
Кажуть, сміх продовжує життя людини. Він приносить радість і задоволення. Тож смійтеся на здоров'я і даруйте своїм рідним, друзям ці світлі і щирі почуття.

Домашнє завдання:
1.    Опрацювати теоретичний матеріал, вміщений у підручнику.
2.    Складіть власний гумористичний твір про комічний випадок із життя.




Начало формы

Конец формы


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу