Класна робота № 6     українська мова     6 клас
ЧИСЛІВНИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Одна на світі Батьківщина,
І матір теж одна-єдина,
Над нами сонечко одне,
Проміння шле нам золоте.
Земля одна, планет багато,
На небі – тисячі зірок.
Шість буднів тижня, одне свято,
І безліч у полях квіток.

1. Слово вчителя
- На сьогоднішньому уроці ми познайомимось із цікавою частиною мови. Якою? Відгадаймо загадку
Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати
І порядок при лічбі,
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий , скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним
Називаюсь я … (числівник)
Число числівник назове,
У світ лічби нас поведе,
Ми навчимося рахувати,
І додавати, й віднімати.
Одна на світі Батьківщина,
І мати теж одна-єдина,
Над нами сонечко одне
Проміння шле нам неземне.
Земля одна, планет- багато,
На небі- тисячі зірок.
Шість буднів тижня -одне свято,
I безліч у полях квіток.
( Л.Лужецька)
2. Метод "Вільний мікрофон"     Бліц-опитування
Скільки частин мови ми виділяємо?
За яким принципом і на які групи поділяються частини мови?
Скільки самостійних частин мови?
Назвіть вивчені самостійні  частини мови.
Скільки службових?
До яких частин мови належить числівник?
Де найчастіше ви натрапляєте на числівник?
 
3.     Слово вчителя. Число і слово поєдналися в числівнику. Про важливість цієї частини мови в щоденному спілкуванні годі й говорити. Без числівника не можна назвати точної адреси, визначити час будь-якої події. Числівник допомагає нам економно витрачати кошти, планувати день, тиждень і загалом упорядковує наше життя, вносить у нього розмірений ритм.
Є така сфера людської діяльності, де роль числа надзвичайно велика. Уявіть собі спортсмена, який бореться за встановлення світового рекорду. Часто в спортивному поєдинку долю спортсмена вирішують лічені секунди, хвилини, кілограми, метри чи сантиметри.
Ви навчитеся розпізнавати числівники серед інших частин мови, які також мають у своєму значенні вказівку на число.
4. Хвилинка-цікавинка
Середина XVIII століття М. Ломоносов вперше назвав числівник «особливою частиною мови», яка посіла восьме місце серед інших частин мови. А раніше числові значення позначалися іменниками. Багато числівників пішло від іменників, прикметників. Наприклад:
 П’ять – від іменника «п’ясть»(рука);
Сорок – іменник – мішок, у який вміщалося 40 шкірок соболів, саме стільки їх ішло на пошиття шуби.
Слово мільйон виникло так: купець Марко Поло повернувся додому після 24-річних мандрів, він багато розповідав про ті місця, де побував. Згадуючи про багатства Китаю, він до слова «мілле», тисяча, додав суфікс збільшення –он-е, і вийшло «мілліоне», тобто «величезна тисяча».
В Україні спочатку користувалися лише одиничними дробами. Називали їх так:
1/2 - половина
1/3 - третина
1/4 – четвертина
1/5 – п’ятина
1/8 - восьмина
1/9 – дев’ятина
1 ½ - півтора
2 ½ - півтретя
3 ½ - півчверта
4 ½ - півп’ята
5 ½ - півшоста
6 ½ - півсьома
7 ½ - піввосьма
8 ½ - півдев’ята
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ РОЗДІЛУ
Кількісні
три, двадцять
Складені
сорок вісім, двісті десять
Порядкові
п’ятий, дев’яностий
Цілі
сім, мільйон
Прості
один, тисяча
Дробові
нуль цілих дві десятих, п’ять сьомих
Складні
тридцять, вісімсот
Збірні
обидва, семеро
4.     Пояснення вчителя.
Ми знайомимося з частиною мови, що дає кількісну характеристику предмета — числівником. Числівник — це повнозначна самостійна частина мови, що називає кількість предметів (кількісні числівники) або порядок їх при лічбі (порядкові числівники) й відповідає на питання скільки? котрий? (двадцять років, перший автомобіль).
Як і інші самостійні частини мови, числівник змінюється за родами, числами, відмінками. Усі числівники (що характерно для всіх іменних частин мови) відмінюються за відмінками. Але півтора, півтори, півтораста, мало, немало, чимало — невідмінювані.
Кількісні числівники змінюються за відмінками. Порядкові — за числами, родами, відмінками так само, як і прикметники: перший хлопець, перша книга, перше вікно; перший-ліпший день, перша-ліпша тарілка, перше-ліпше дерево, перші-ліпші ковзани. Такі ж ознаки має й числівник один: один хлопець, одна дівчина.
Кількісні числівники поділяються на розряди: цілі числа (означають кількість предметів у цілих одиницях): п’ятнадцять, сорок; дробові (означають кількість частин, виділених у складі цілого): дві цілі і чотири сьомих, півтора, півтораста; збірні (означають кількість предметів, яку сприймаємо як єдине неподільне ціле): троє, шестеро, десятеро. Збірні числівники утворюються тільки від числівників два-двадцять та числівника тридцять. До збірних належать числівники обоє, обидва, обидві. Від деяких збірних числівників утворюються числівники з пестливим значенням: двійко, трійко, п’ятірко.
Зверніть увагу, що деякі числівники мають рід, але не змінюються за родами: тисяча, мільйон, мільярд.
Числівники мають два числа: однину і множину. Два числа мають усі порядкові числівники, а також власне кількісні числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд, трильйон, квадрильйон. Числівники можуть використовуватися у формі множини, коли вони пов’язані з іменником: одні ножиці, одні граблі, або іменником, що означає парний предмет: одні черевики, одні шкарпетки.
За будовою числівники поділяються на прості, складні і складені: прості мають один корінь: два, п’ять, десятеро, сорок; складні утворені поєднанням двох коренів:п’ятдесят, шістдесят, вісімдесят; складені утвореня з двох і більше простих і складних числівників: сорок три, дівдцять вісім, сімсот шістдесят чотири, три четверті. Складні числівники пишемо разом, складені  - окремо.
Окрім того, числівники несуть повну інформацію лише у поєднанні з іменниками. Без них утрачається конкретне значення (шість і шість хлопців).
Числівник виконує різні синтаксичні функції. Він може виступати в ролі підмета, іменної частини складеного присудка, додатка, означення: Директор нагородив п’ятьох учнів; Три дівчинки стоять біля класу; Ми пишаємося двома хлопчиками; Дев’ятнадцятеро школярів працювали у саду.
Деякі слова мають значення числа, але вони не належать до числівників. Зорієнтуватись у визначенні частини мови допомагає поставлене питання.
Розгляньмо таблицю.
Двадцятирічний, п’ятиденний, дев’ятиповерховий
який?
прикметник
Чверть, сотня, сімка
що?
іменник
Подвоїти, потроїти, подесятирити
що зробити?
дієслово
Усемеро, тричі, по-друге
як?
прислівник


5.     Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал – параграф 52 с. 164 – 167.
Виконайте вправи 431 ( усно), 432, 433, 434.
Домашнє завдання : опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 52 с. 164 – 167; виконати впр. 436.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу