Класна робота № 9 Українська мова 7 клас
 ПРИЙМЕННИК ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ. ПРИЙМЕННИК ЯК ЗАСІБ ЗВ'ЯЗКУ У СЛОВОСПОЛУЧЕННІ Й РЕЧЕННІ

Робота з підручником
► Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 33 с. 144 – 145.
► Виконайте вправи 266, 267.
Робота з текстами художнього і наукового стилю
Текст 1
Йому перехопило дух. Те, що він побачив перед собою, на мить приголомшило і осліпило його: на широчезній рівнині, скільки сягав зір, яскраво золотились соняшники. Стояли до самого обрію пишноголові, стрункі й незліченні, і всі, як один, обернені до свого небесного взірця — до сонця... Здавалось, вони й самі випромінювали світло своїми жовтогарячими незліченними коронами. І, може, тому навкруги, в зоні їхньої дії, було якось особливо ясно, чарівно й святково, мов у заповіднику сонця. Тут навіть повітря, здавалось, несло в собі золотисті відтінки (О. Гончар).

Текст 2
Пролісок — це рослина родини лілійних, 6-20 см заввишки, з підземною цибулиною величиною як горіх ліщини. Стебло безлисте, циліндричне, голе, квітконосне. Має два, рідко три прикореневих листки, що охоплюють стебло до середини її довжини. Листки широколінійні, жолобчасті, звужені до основи і закінчуються ковпачкоподібною верхівкою. Квітка правильна, роздільнопелюсткова, складається з шести блакитних пелюсток. Квітки зібрані по 2-10 в рідкі китиці. Квітконіжки спрямовані вгору, звичайно довші за квітку (З енциклопедії.).
Післятекстові завдання
► Порівняти два тексти, визначити стиль і тип мовлення.
► Виписати прийменникові конструкції з тексту художнього стилю, визначити, які відношення вони виражають (часові, просторові, причини, мети).
► Виписати прийменникові конструкції з тексту наукового стилю, з’ясувати, при яких частинах мови вживаються прийменники.
► Зробити висновок про використання прийменниково-іменникових конструкцій у художніх і наукових текстах.
► Знайти в текстах складні слова і пояснити їх правопис.
Мовне спостереження з елементами дослідження  (усно)
► Розглянути приклади і пригадати правила чергування у-в, з-зі-із.
Був у полі — була в полі. Цілий день у турботі — цілі дні в турботі. Вокзал у Києві — вокзал в Одесі. Віє з поля — вітер із поля — прийшов зі школи.
► Списати слова й словосполучення, розкриваючи дужки. Обґрунтувати свій вибір.
(Переді)мною, (зі)мною, (зо)всім, (передо)всім, (у)двох кімнатах, зустрітись (у)двох, ліг (на)бік, відкликав товариша (на)бік, струмок (з)гори, зорі (з)гори, (перед)класом, (перед)усім класом, (перед)усім будь щирим.
Висновки дослідження
Прийменники зі (зо), наді (надо), піді (підо), переді (передо) не переходять у префікси, отже, завжди їх пишемо окремо; якщо прийменник поєднується з іншою частиною мови (крім іменника та особового займенника), то стає префіксом.
Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 33 с.144-145, виконати впр. 268.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу