Українська література 10 клас Класна робота № 2 СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ ХАРАКТЕРУ ЧІПКИ — ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ РОМАНУ, ЙОГО ЕВОЛЮЦІЯ ВІД ПРАВДОШУКАЧА ДО РОЗБІЙНИКА. ТИПОВЕ Й ЕКСТРЕМАЛЬНЕ В ДОЛІ ГЕРОЯ Доля - це дерево, це ієрархія всіх вчинків, Які можливо вибрать і зробить. Ти вибираєш й створюєш зупинки, Одне не можна, це повернення здійснить. М.Щасливий. 1. Бліц - диктант (за романом «Хіба ревуть воли, як ясла повні?») ( письмово в зошиті, надіслати для перевірки) 1. Стрижнева сюжетна лінія роману — доля Чіпки від народження до... 2. У другій частині автори повертають нас у часи руйнування... Катериною II і поступового закріпачення України. 3. Які прізвища мав Чіпчин батько? 4. Ким були батьки Чіпки Варениченка? 5. Хто став прототипом Чіпки? 6. Хто така «польова царівна»? 7. Коли Мотря дізналася про наругу Чіпки над іконою? 8. У скільки років Чіпка пішов у найми? 9. Тип пересічного селянина того часу — це образ... 10. Дід Максима ? 11. У якому званні Максим вийшов у відставку? 12. Хто заявив на Чіпку? 2.Вступне слово вчителя Складно розмірковувати над таким поняттям, як “доля”. Одні кажуть, що від долі залежить все. Ну, майже все. Хтось щасливий та заможний — значить, доля ставиться до нього прихильно. А з кимось стався нещасний випадок — що ж, така доля. Згідно з такими поглядами, лиха доля часто переслідує цілі народи. Зокрема, тяжко жилося українському селянству під владою іноземців. А інші люди говорять, що свою долю людина будує сама та сама визначає її. Усе визначено діями самої людини, на все є зрозумілі причини. Людина є ковалем своє долі. Саме від її вчинків, ставлення до життя буде залежати її щастя. Так, у творі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» вдало та реалістично змальовано вплив суспільства на долю людини, перетворення звичайного селянського хлопця-правдошукача на жорстокого та холоднокровного вбивцю. І однією із найбільш важливих проблем, які порушує автор твору, є проблема добра і зла, проблема вибору життєвого шляху. Справді, хто не жалів Чіпку, не співчував його загубленій силі? Але, виходячи з позицій народної моралі, якої дотримувався, до речі, і письменник, якою керуємося і ми, добро завжди прекрасне, а зло - потворне, огидне, бридке, хто б його не вчинив. Отож, сьогодні ми спробуємо здійснити психоаналіз особи Нечипора Вареника, бо саме цей персонаж дає змогу нам, сучасним читачам, психологічно увиразнити причини трагедії особистості, саме в його душі так відчайдушно борються добро і зло, з’ясувати причини, що привели Чіпку до морального падіння. 3. Евристична бесіда  Чого ж більше у житті: добра чи зла?  Яких людей більше у світі – добрих чи злих?  Що таке добро? Що таке зло?  Якщо зло всесильне і вічне, чи варто з ним боротися?  Якщо зникне зло, то чи зникне добро?  Чи завжди будуть існувати добро і зло, як прототип один одному? 4.Словникова робота Філософський словник подає таке трактування слова «добро»: Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій, принципів і норм поведінки. Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження. 5.Вчитель. Отже,Тема добра і зла хвилювала багатьох людей у всі часи. Але дуже часто люди перестають бачити межу між хорошим і поганим. Добро і зло – поняття вічні й нероздільні. І, поки будуть живі дух і свідомість людини, вони будуть боротися між собою. Добро буде відкриватися людині, освітлюючи їй шлях до істини. Сьогодні ми обговоримо і намагаємося надати відповіді на такі питання проблеми добра і зла у романі П.Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Письменник поставив персонажів свого роману в однакові життєві умови, але одні чинять гріх, не спокутують свою вину, а другі борються до останку. Що ж є тією силою, яка поставила цих людей по обидва боки вибору? Панас Мирний допомагає нам самим знайти вiдповiдь, створюючи яскраві й переконливі образи роману. Головний з них - Чіпка, за душу якого ціле життя боролися добро i зло. 6.Творча майстерня Створити загальнолюдський моральний кодекс на основі прислів’їв, приказок.  Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти.  З ким поведешся, в того й наберешся.  Добре ім’я – найкраще багатство - Чи сповідував у своєму житті ці святі моральні принципи го¬ловний герой роману Чіпка Варениченко? 7. Вчитель. Як бачимо, головний герой роману — психологічно складна вразлива натура. Добре і зле в ньому живе водночас. Тому гли¬бокий аналіз цього образу викликає в нас так багато різних мір¬кувань, спонукає замислитись над суттю людського буття. Назріває питання: «Чіпка – борець чи розбійник?» Диспут на тему «Чіпка – борець за справедливість чи розбійник?» - Пригадаймо, чиїм сином був Чіпка? - Які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві та юності? Чи щось насторожило вас? - Чи траплялося вам у середовищі підлітків спостерігати неви¬правдану жорстокість? - Розкажіть про Чіпку-хлібороба, охарактеризуйте його почуття і настрій в той період. -Чому так тяжко сприйняв герой те, що в нього забирають землю? -Що є свідченням слабкої волі Чіпки? - Хто підказував йому вихід із становища? - Які вчинки Варениченка викликають осуд? - У яких випадках він чинить переступи, порушує найголовніші правила народної моралі й етики? - А в яких проявляє кращі риси свого єства – розсудливість, мудрість, доброту? - Дайте оцінку вчинкам Ничипора після вигнання його із земства? Що рухало вчинками Чіпки: розум чи почуття? - Чи можна його назвати бунтарем проти соціального ладу, протестантом 8.Переглянути відеоматеріал за посиланням: https://youtu.be/7wtKFeAalV8 «Займи позицію» Вчитель. Чіпка — тип селянина-трудівника. У його образі автор відбив найістотніші риси трудящого селянства за капіталізму: працьови¬тість, любов до землі, ненависть до поміщиків, куркулів й інших експлуататорів, пристрасне бажання волі й кращого життя. Проте Чіпка в змалюванні П. Мирного не тільки позитивний герой. У ньому, на думку автора, є і негативні риси. Чіпка не¬достатньо зв'язаний із трудовим народом. Він не став на шлях організованої боротьби проти експлуататорів, а потоваришував з п'яницями, розбійниками, морально зіпсованими людьми. Спів¬чуваючи, підтримуючи його в боротьбі проти поміщиків, чи¬новників, народ засуджує ті вчинки Чіпки, які зв'язані з розбоєм, з грабежем. Гине сила, яка в інших соціальних умовах могла б дати велику користь народові. Ось чому автори назвали Чіпку «пропащою силою». 9. Клоуз – тест (письмово в зошиті, надіслати на перевірку) 1. Кому належать слова: «Що я тепер? Людський попихач. Наймит. Пропало… Все пропало…»? 2. Остаточний духовний злам Чіпки стався після того, як його... 3. Який перший злочин учинив Чіпка з товари¬шами? 4. За що заслали Чіпку на каторгу? 5. Чи був Чіпка кріпаком? 6. Чому Бородай прогнав Чіпку з наймів? 7. « Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке – дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духовна міць, разом з якоюсь хижою тугою…». У цьому уривку описано… 8. Хто з героїв роману про кого думав: « Не знав ти долі від самого малку – може, аж до смерті… Ганяла вона тебе з одного краю світа на другий; од панського двору до Дону, од Дону – до прийому… Де ти тепер? Що тепер з тобою?» 9. Хто з героїв роману «…повидовбував очі з образа, щоб Бог не бачив, як він хліб їстиме»? 10. Хто з героїв «… виявляв готовність «пустити півня» панові, якщо він забере в дворові діда Уласа? 11. Хто це: «А й дитина вийшла на славу? Повновиде, чорняве, головате, розумне. Тільки якесь невеселе, вовкувате, тихе». 12. Хто з героїв роману «…ні високого, ні низенького зросту, - тільки плечі широкі та груди високі … Оце й уся врода. Одне тільки в ньому неабияке – дуже палкий погляд, бистрий як блискавка. Ним світилась якась незвичайна сміливість і дух міцнів разом із якоюсь хижою тугою…» 10.«Ґронування»: Чіпка Варениченко • один із найтиповіших образів дожовтневої літератури; • у стриманій, суворій портретній характеристиці – незвичайний характер; • енергійний, рішучий, здатний і на жорстокі вчинки; • зростав безбатченком, зазнав кривди, приниження, несправедливості; • зростав замкнутим, похмурим, відлюдькуватим; • рано усвідомив соціальну несправедливість; • сумнівався в існуванні Бога; • у 12 років – наймит у Бородая, не визнавав заборон, був палким, сміливим; • праця на своїй землі; • кохання до Галі; • сільська влада забрала землю, що стало трагедією хлібороба; • потонув у горілці з ненавистю до хабарницького світу; • прогнав матір з хати; • товариші-злодії – щирі друзі; • напад на панського сторожа; • пече кривда, наруга над собою і над народом; • після розправи над кріпаками – план помсти; • мириться з матір’ю, йде на заробітки; • сумлінно працює на господарстві; • стає на слизький шлях злодійства; • з Галею на деякий час зазнає щастя; • соромиться свого безпуття; • авторитет серед піщан; • обраний у земські гласні, у члени управи; • радив селянам відстоювати свої права; • за розпорядженням губернатора виганяють із земства; • на шляху сліпого розбою; • отаман розбійницької ватаги; • селянин непересічних здібностей, фізично розвинутий, міцний, любив землю, вразливий до кривди, зі справжнім організаторським талантом, стає стихійним месником, втратив свою мету, став розбійником; • носій провідної ідеї твору – як кріпосницький, так і буржуазно-поміщицький лад нівечать кращі сили народу. Отже, любі діти, людина народжується для щастя. Та не судилося щастя Чіпці, головному героєві роману Панаса Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?". Доля була жорстокою до Чіпки від самого народження, хоч з нього "дитина... вийшла — на славу! Повновиде, чорняве, головате, розумне..." У народі кажуть: ніколи не приймай рішення у гніві. Чіпка ж не замислювався, перш ніж зробити якийсь крок. Його серце ніколи не радилося з розумом, ставало сліпим у злобі й часто вело на слизьку дорогу. Тому всі його добрі наміри й помисли були перекреслені жахливими вчинками, кривавими злочинами. Народ, найсправедливіший суддя, каже: «Добро довго пам'ятається, а лихо ще довше». Про це варто знати кожному. Домашнє завдання Підготувати характеристику Чіпки (в зошиті письмово).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу