Українська література 8 клас
Класна робота № 4
Т. Г. ШЕВЧЕНКО «МЕНІ ОДНАКОВО, ЧИ БУДУ…» - лірична поезія з циклу “В казематі”. Роздуми поета про власне життя і долю України.
Свою Україну любіть
Любіть її во время люте
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Т. Шевченко
1. Вчитель:
- Поет – справжній патріот
- Відданий син своєї Батьківщини
- Шевченко закликає молитись за свою країну
Отже, епіграф демонструє нам громадянську позицію людини, яка одним із проявів її духовності, патріотизму допомагає усвідомити місію поета в житті суспільства як і власну
2. Перевірка домашнього завдання
Гра « Продовжіть речення» (письмово в зошиті, одним словом)
1. Шевченко народився …
2. Батьків звали …
3. Ім’я пана Шевченка …
4. Соціальний стан Тараса у дитячому віці …
5. Здібність поета в дитинстві…
6. Друзі, за допомогою яких Шевченка було викуплено з кріпацтва …
7. Сума викупу з кріпацтва …
8. У 1840 році Шевченко надрукував збірку віршів …
9. Обставини, що змусили Шевченка написати поезію «Думи, мої думи»
10. З якого твору ці слова « Прилітайте ж, мої любі, Тихими речами Привітаю вас, як діток, І заплачу з вами.» …
3. Слово вчителя
Нову тему дозвольте розпочати уривком із листа Шевченка своєму приятелеві
А. Лизогубу у 1848 році: «Бодай і ворогові моєму лютому не довелось так каратись, як я тепер караюсь. Усі лиха упали на мою голову. Одне вже, що нудьга і безнадія давить серце, а друге: нездужаю з того дня, як привезли мене в сей край... Сей і другий місяць я ще буду в Орській кріпості, то напишіть знов хоч стрічечку, бо тільки Бог святий знає, як я радію, коли дійде до мене хоч одне слово з моєї рідної країни...».
Зверніть увагу, діти, поет невимовно щасливий, радіє, коли отримує хоч стрічечку, хоч словечко з рідного краю.
Рядки ці свідчать про глибокі патріотичні почуття поета до України, про гіркі роздуми над своєю долею, про те, що не злоба і ненависть, а любов жила в його серці у скрутний час випробувань. Про всі ці почуття йдеться у поезії “Мені однаково, чи буду я жить в Україні…” - яка і є темою нашого уроку.
Поезія – на одну хвилину. У ній – доля і митця, і України. Так може лише Шевченко. То Хто ж такий пророк? Чи можна Шевченка назвати такою людиною, яка могла передбачати подальшу долю кожного українця, долю рідного краю? Так, це поет, який прагнув ставити своє життя у залежність від народного.
Давайте познайомимось з новими фактами з життя Шевченка, що допоможуть нам глибше зрозуміти та з’ясувати обставини створення поезії
1. Весною 1846 р. у Києві Шевченко знайомиться з М. Костомаровим, М. Гулаком, О. Маркевичем та іншими членами таємного Кирило-Мефодіївського братства …
У березні 1847 р. братство було розгромлене. Т.Г.Шевченка заарештувати 5 квітня
1847 р. під час переправи Дніпром, коли він їхав на весілля до Миколи Костомарова, де мав бути старшим боярином.
Поета звинуватили в участі у Кирило-Мефодіївському товаристві, у написанні революційних творів… З 21квітня по 30 травня 1847 р. Т.Шевченко перебував у казематі, очікуючи вироку та мужньо й сміливо вів себе на допитах.
Цикл поезій Т.Г.Шевченка «У казематі» написаний у застінках Петропавлівської фортеці між 17 квітня і 30 травня 1847 р. Він включає 13 поезій: «Ой одна я одна», «За бараком байрак», «Мені однаково», «Садок вишневий коло хати», «Рано-вранці новобранці», «В неволі тяжко» та інші.
2. Геніальний поет вірив у майбутнє, пророкував його. Весь цикл «В казематі», є своєрідним про¬логом до «невольничої» лірики Шевченка.
Цикл поезій Т.Г.Шевченка «У казематі» розповідає про тяжку долю рекрутів, і тут, за ґратами, поет викриває насильство і гніт («Рано-вранці новобранці…»). Однак не мотиви самотності визначають загальний настрій циклу. Шевченко співчуває людському горю («Ой одна я, одна»), оспівує милу його серцю природу Украї¬ни («Садок вишневий коло хати»). Між рядками віршів циклу «В казематі» прочитується ще один мотив — прагнення до волі. Це головна тема поезій Шевченка періоду ув’язнення та заслання. Ми Ще раз переконуємося, що, незалежно від умов, у яких перебував поет, подумки він був на рідній України, прагнув їй волі, співчував знедоленим.
Отже, провідні мотиви циклу «В казематі» - самотність, кохання й розлука, любов до України та її народу, прагнення волі, заклик бути вірним народові України, тривожні думи про майбутнє
4. Словникова робота
Каземат – темниця.
Неоплаканий – за ним ніхто не заплаче.
Чужина – чужий край.
Не пом’яне – не згадає.
Лукаві – хитрі.
5. Читання твору або перегляд за посиланням:
https://youtu.be/u0MkRxhYKBY
Вчитель: Із усіх поезій циклу «В казематі» найчарівніша, мабуть, -"Садок вишневий коло хати". Це - неперевершений зразок інтимної лірики поета. Бо перебуваючи у казематі, далеко від рідного краю, Шевченко згадує українську природу, пісні, звичаї, дуже сумує і тужить - і все це він передав у маленькій поезії.
Шевченко завжди мріяв жити тут, в Україні : «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть», пише Митець - «поставлю хату і кімнату, садок-райочок насаджу» , зрештою, вмерти на рідній землі: «серце холоне… як подумаю, що може мене похоронять на чужині..» І раптом він все-таки пише в холодному карцері: «Мені однаково, чи буду я жить в Україні чи ні»!?
6.Ідейно-художній аналіз поезії Т.Шевченка «Мені однаково»
6.1. Бесіда за запитаннями
– Яким настроєм пройнята поезія? ( Пройнята настроєм розпачу і суму.)
– Над чим Т Шевченко розмірковував у творі? (над власною долею, безталанням, та ще більше непокоїть поета доля України)
– Про що свідчить початок вірша?
– Чому поет хвилюється за долю України?
– Через що Т. Шевченку байдуже стосовно до того, чи будуть про нього згадувати, чи забудуть?
– Про що поет згадує, живучи у неволі?
– Яким чином дана поезія пов'язана з життям письменника?
– Як Т Шевченко характеризує Україну? (На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі)
– Що таке молитва? Чому Т Шевченко хоче, щоб молодь не забувала тих, хто загинув заради волі, щасливого життя на Україні, і молилася за неї?
– Що свідчить про небайдуже ставлення поета щодо подальшої долі рідного краю?
– Хто і як окрав рідну землю? Як їх називає письменник.
– Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя?
– До чого закликає письменник у цій поезії?
– Чи виконав наш народ заповіт Т. Шевченка? Відповідь вмотивуйте.
– Чим схвилювала вас дана поезія?
– На скільки частин можна поділити поезію? Прогляньте за текстом. ( На дві)
– Прочитайте першу, другу. Про що говориться в них? (у першій байдужість, а в другій автору не однаково, що буде з Україною в майбутньому)
– Яка з них важливіша? Чому? Зачитайте головну частину. ( Головна частина:
Та неоднаково мені,
Як Україну злії люде
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять…
Ох, не однаково мені.
Вчитель: Слово за словом, рядок за рядком зростає напруга і, нарешті, читач приходить до найвищої точки – відповіді на запитання, а що ж неоднаково поетові? І з’ясовую, що найголовніше сказано в останніх п’яти рядках
– Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя? (розпач змінюється впевненістю, вдавана байдужість – наполегливим окликом)
6.2. Творча робота «Гронування»
Т. Шевченку
байдуже не однаково
Чи буде жити на Україні,
Чи хто згадує про нього, чи забуде,
Чи буде син молитись за Україну,
В неволі, плачучи, умре Як Україну злії люди присплять,
Лукаві присплять рідній край,
В огні Україну, окрадену, збудять,
Чи буде молитися син за долю рідного краю
6.3. Вирішення проблемного завдання
Вчитель: Тепер ми можемо зробити підсумок з нашого проблемного питання:
Який основний мотив поезії, його ідейний зміст
– У поезії звучать мотиви неволі
– Є мотиви громадянської позиції
– Уболівання за Україною
– Патріотичні почуття
Яка ж ідея поезії:
– Любов до України
– Любов до народу
– Любов до своїх побратимів
Вчитель:
Провідний мотив поезії: Головний мотив поезії - це заклик бути вірним народові, Україні, своїй Вітчизні. Шевченко виступає як патріот, його найбільше хвилює не особиста доля, а доля України. Бо якщо порівняти інтереси свої і народні, то власні доля, особисте щастя, і навіть слава – ніщо. А любов до знедоленої України та її народу, до Бога, своїх побратимів і співчуття до всіх нещасних - це ідея твору: і життєве кредо Шевченка - любити ближнього, свій народ, Батьківщину.
7. Домашнє завдання:
Вивчити напам’ять вірш Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду …»
Класна робота № 12-13 українська мова 9 клас Просте ускладнене речення 1. Бесіда На минулому уроці ми розглядали просте речення. Пригадайте, за якими критеріями ми його характеризували. 2. Робота з таблицею (усно) Пригадайте характеристики речення, прослідкуйте, як розподілили наведені нижче речення за категоріями. Позиція аналізу речення Категорії Відповідь За граматичною основою Двоскладне 15 Односкладне означено-особове 2 Односкладне неозначено-особове 8 Односкладне узагальнено-особове 7 Односкладне безособове 369 Односкладне називне 4 За наявністю другорядних членів речення Непоширене 5 поширене 123478 За наявністю всіх необхідних членів речення Повне
Коментарі
Дописати коментар