Українська література 8 клас Класна робота № 4 Т. Г. ШЕВЧЕНКО «МЕНІ ОДНАКОВО, ЧИ БУДУ…» - лірична поезія з циклу “В казематі”. Роздуми поета про власне життя і долю України. Свою Україну любіть Любіть її во время люте В останню тяжкую минуту За неї Господа моліть. Т. Шевченко 1. Вчитель: - Поет – справжній патріот - Відданий син своєї Батьківщини - Шевченко закликає молитись за свою країну Отже, епіграф демонструє нам громадянську позицію людини, яка одним із проявів її духовності, патріотизму допомагає усвідомити місію поета в житті суспільства як і власну 2. Перевірка домашнього завдання Гра « Продовжіть речення» (письмово в зошиті, одним словом) 1. Шевченко народився … 2. Батьків звали … 3. Ім’я пана Шевченка … 4. Соціальний стан Тараса у дитячому віці … 5. Здібність поета в дитинстві… 6. Друзі, за допомогою яких Шевченка було викуплено з кріпацтва … 7. Сума викупу з кріпацтва … 8. У 1840 році Шевченко надрукував збірку віршів … 9. Обставини, що змусили Шевченка написати поезію «Думи, мої думи» 10. З якого твору ці слова « Прилітайте ж, мої любі, Тихими речами Привітаю вас, як діток, І заплачу з вами.» … 3. Слово вчителя Нову тему дозвольте розпочати уривком із листа Шевченка своєму приятелеві А. Лизогубу у 1848 році: «Бодай і ворогові моєму лютому не довелось так каратись, як я тепер караюсь. Усі лиха упали на мою голову. Одне вже, що нудьга і безнадія давить серце, а друге: нездужаю з того дня, як привезли мене в сей край... Сей і другий місяць я ще буду в Орській кріпості, то напишіть знов хоч стрічечку, бо тільки Бог святий знає, як я радію, коли дійде до мене хоч одне слово з моєї рідної країни...». Зверніть увагу, діти, поет невимовно щасливий, радіє, коли отримує хоч стрічечку, хоч словечко з рідного краю. Рядки ці свідчать про глибокі патріотичні почуття поета до України, про гіркі роздуми над своєю долею, про те, що не злоба і ненависть, а любов жила в його серці у скрутний час випробувань. Про всі ці почуття йдеться у поезії “Мені однаково, чи буду я жить в Україні…” - яка і є темою нашого уроку. Поезія – на одну хвилину. У ній – доля і митця, і України. Так може лише Шевченко. То Хто ж такий пророк? Чи можна Шевченка назвати такою людиною, яка могла передбачати подальшу долю кожного українця, долю рідного краю? Так, це поет, який прагнув ставити своє життя у залежність від народного. Давайте познайомимось з новими фактами з життя Шевченка, що допоможуть нам глибше зрозуміти та з’ясувати обставини створення поезії 1. Весною 1846 р. у Києві Шевченко знайомиться з М. Костомаровим, М. Гулаком, О. Маркевичем та іншими членами таємного Кирило-Мефодіївського братства … У березні 1847 р. братство було розгромлене. Т.Г.Шевченка заарештувати 5 квітня 1847 р. під час переправи Дніпром, коли він їхав на весілля до Миколи Костомарова, де мав бути старшим боярином. Поета звинуватили в участі у Кирило-Мефодіївському товаристві, у написанні революційних творів… З 21квітня по 30 травня 1847 р. Т.Шевченко перебував у казематі, очікуючи вироку та мужньо й сміливо вів себе на допитах. Цикл поезій Т.Г.Шевченка «У казематі» написаний у застінках Петропавлівської фортеці між 17 квітня і 30 травня 1847 р. Він включає 13 поезій: «Ой одна я одна», «За бараком байрак», «Мені однаково», «Садок вишневий коло хати», «Рано-вранці новобранці», «В неволі тяжко» та інші. 2. Геніальний поет вірив у майбутнє, пророкував його. Весь цикл «В казематі», є своєрідним про¬логом до «невольничої» лірики Шевченка. Цикл поезій Т.Г.Шевченка «У казематі» розповідає про тяжку долю рекрутів, і тут, за ґратами, поет викриває насильство і гніт («Рано-вранці новобранці…»). Однак не мотиви самотності визначають загальний настрій циклу. Шевченко співчуває людському горю («Ой одна я, одна»), оспівує милу його серцю природу Украї¬ни («Садок вишневий коло хати»). Між рядками віршів циклу «В казематі» прочитується ще один мотив — прагнення до волі. Це головна тема поезій Шевченка періоду ув’язнення та заслання. Ми Ще раз переконуємося, що, незалежно від умов, у яких перебував поет, подумки він був на рідній України, прагнув їй волі, співчував знедоленим. Отже, провідні мотиви циклу «В казематі» - самотність, кохання й розлука, любов до України та її народу, прагнення волі, заклик бути вірним народові України, тривожні думи про майбутнє 4. Словникова робота Каземат – темниця. Неоплаканий – за ним ніхто не заплаче. Чужина – чужий край. Не пом’яне – не згадає. Лукаві – хитрі. 5. Читання твору або перегляд за посиланням: https://youtu.be/u0MkRxhYKBY Вчитель: Із усіх поезій циклу «В казематі» найчарівніша, мабуть, -"Садок вишневий коло хати". Це - неперевершений зразок інтимної лірики поета. Бо перебуваючи у казематі, далеко від рідного краю, Шевченко згадує українську природу, пісні, звичаї, дуже сумує і тужить - і все це він передав у маленькій поезії. Шевченко завжди мріяв жити тут, в Україні : «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть», пише Митець - «поставлю хату і кімнату, садок-райочок насаджу» , зрештою, вмерти на рідній землі: «серце холоне… як подумаю, що може мене похоронять на чужині..» І раптом він все-таки пише в холодному карцері: «Мені однаково, чи буду я жить в Україні чи ні»!? 6.Ідейно-художній аналіз поезії Т.Шевченка «Мені однаково» 6.1. Бесіда за запитаннями – Яким настроєм пройнята поезія? ( Пройнята настроєм розпачу і суму.) – Над чим Т Шевченко розмірковував у творі? (над власною долею, безталанням, та ще більше непокоїть поета доля України) – Про що свідчить початок вірша? – Чому поет хвилюється за долю України? – Через що Т. Шевченку байдуже стосовно до того, чи будуть про нього згадувати, чи забудуть? – Про що поет згадує, живучи у неволі? – Яким чином дана поезія пов'язана з життям письменника? – Як Т Шевченко характеризує Україну? (На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі) – Що таке молитва? Чому Т Шевченко хоче, щоб молодь не забувала тих, хто загинув заради волі, щасливого життя на Україні, і молилася за неї? – Що свідчить про небайдуже ставлення поета щодо подальшої долі рідного краю? – Хто і як окрав рідну землю? Як їх називає письменник. – Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя? – До чого закликає письменник у цій поезії? – Чи виконав наш народ заповіт Т. Шевченка? Відповідь вмотивуйте. – Чим схвилювала вас дана поезія? – На скільки частин можна поділити поезію? Прогляньте за текстом. ( На дві) – Прочитайте першу, другу. Про що говориться в них? (у першій байдужість, а в другій автору не однаково, що буде з Україною в майбутньому) – Яка з них важливіша? Чому? Зачитайте головну частину. ( Головна частина: Та неоднаково мені, Як Україну злії люде Присплять, лукаві, і в огні Її, окраденую, збудять… Ох, не однаково мені. Вчитель: Слово за словом, рядок за рядком зростає напруга і, нарешті, читач приходить до найвищої точки – відповіді на запитання, а що ж неоднаково поетові? І з’ясовую, що найголовніше сказано в останніх п’яти рядках – Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя? (розпач змінюється впевненістю, вдавана байдужість – наполегливим окликом) 6.2. Творча робота «Гронування» Т. Шевченку байдуже не однаково Чи буде жити на Україні, Чи хто згадує про нього, чи забуде, Чи буде син молитись за Україну, В неволі, плачучи, умре Як Україну злії люди присплять, Лукаві присплять рідній край, В огні Україну, окрадену, збудять, Чи буде молитися син за долю рідного краю 6.3. Вирішення проблемного завдання Вчитель: Тепер ми можемо зробити підсумок з нашого проблемного питання: Який основний мотив поезії, його ідейний зміст – У поезії звучать мотиви неволі – Є мотиви громадянської позиції – Уболівання за Україною – Патріотичні почуття Яка ж ідея поезії: – Любов до України – Любов до народу – Любов до своїх побратимів Вчитель: Провідний мотив поезії: Головний мотив поезії - це заклик бути вірним народові, Україні, своїй Вітчизні. Шевченко виступає як патріот, його найбільше хвилює не особиста доля, а доля України. Бо якщо порівняти інтереси свої і народні, то власні доля, особисте щастя, і навіть слава – ніщо. А любов до знедоленої України та її народу, до Бога, своїх побратимів і співчуття до всіх нещасних - це ідея твору: і життєве кредо Шевченка - любити ближнього, свій народ, Батьківщину. 7. Домашнє завдання: Вивчити напам’ять вірш Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду …»

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу