Українська література 11 клас Класна робота № 4 Аналіз роману “Майстер корабля” Рід літератури: епос. Жанр: автобіографічний роман. Тема: роздуми митця про сенс земного буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до гармонії та краси шляхом осягнення і минулого, і майбутнього; теми жінки, кохання. Ідея: утвердження торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непере¬можного життєлюбства; поетизація вільного творчого начала в українській людині, пробудженій до нового життя. Композиційно-стильові особливості: в основі роману — власний досвід роботи письменника на Одеській кіно¬студії в 1925-1927 рр. та його співпраця з В. Кричевським, П. Нечесою, О. Довженком та Ітою Пензо, які згодом стали прототипами головних героїв: • То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно) — сам Юрій Яновський • Сев — режисер О. Дов¬женко • Професор — художник, знавець старовини професор В. Кричевський • Директор — Павло Нечеса (очолював кінофабрику) • Тайах — відома балери¬на Іта Пензо, пізніше репресована, подобалася Довженкові та Яновському • Богдан — актор Григорій Гричер • Місто — портова Одеса, тодішній «Голлі¬вуд на березі Чорного моря». Незвичний, новий для української літератури сюжет. У романтичному творі є і любовна колізія, і Прекрасна Дама. Тут це загадкова танцівниця Тайах, у яку закохані Сев, То-Ма-Кі та Богдан. Це сильні, вольові натури, якими і мають бути романтичні герої. Любовна сюжетна лінія у творі є втіленням етичного кредо митця, який сповідує культ жіночності, вірної дружби, краси людських взаємин. Роман “Майстер корабля” (1928) з’явився о тій порі, коли багато українських письменників, слідом за М. Хви¬льовим, який відверто поставив питання “Камо грядеши?”, “Україна чи Малоросія?”, шукали відповіді на них. Яким шляхом розвиватиметься тепер українська нація і культура зокрема? Саме тоді з’являються романи В. Підмогильного “Місто”, “Невеличка драма”, М. Івченка “Робітні сили”, Є. Плужника “Недуга”, В. Винниченка “Сонячна машина”, М. Хвильового “Санаторійна зона”, “Вальдшнепи”, в яких провідне місце відводиться творчій інтелігенції, власне, еліті суспільства. Це абсолютно не збігалося із нав’язуваною більшовицькою ідеологією правлячою роллю робітничого класу як гегемона. В цьому ж ряду і роман “Майстер кораб¬ля” Юрія Яновського. Це був абсолютно новаторський (за змістом і формою) твір в українській літературі. Вплив зарубіжної романтичної класики відчувається тільки на рівні світоглядному, що лише розширило художні обрії роману. Композиція досить вільна, роман ніби розбудовується на очах. Незвична форма оповіді – монолог-сповідь сімдесяти¬літнього То-Ма-Кі, який згадує свою далеку молодість, пов’язану з кіномистецтвом. Читач мандрує разом із героя¬ми з майбутнього в минуле. Таємничі, часом небезпечні пригоди змінюють одна одну. Дія відбувається то в Одесі, то в Італії, Румунії, навіть на острові Ява. Мариністичний колорит Міста, що з’явився в українській літературі чи не вперше в такому обсязі, змінюється екзотикою чужих країн. Екзотичні також імена героїв: Тайах, Сев, То-Ма-Кі, його сини Майкл і Генрі. Автор сміливо став в опозицію до літературних трафаретів. Усе це не сподобалося тогочасній критиці. У романтичному творі обов’язково має бути любовна колізія і Прекрасна Дама. Тут це загадкова танцівниця Тайах, в яку закохані Сев, То-Ма-Кі та Богдан. Усі вони готові впасти їй до ніг. Це сильні, вольові натури, якими і мають бути романтичні герої. Любовна сюжетна лінія у творі є втіленням етичного кредо митця, який сповідує культ жіночності, вірної дружби, краси людських взає¬мин. “Майстер корабля” написаний відчайдушним романти¬ком, залюбленим у море, життя, людей, письменником, що вміє “горіти” над твором. Тут утверджується “романтика вітаїзму”, непереможне життєлюбство, до якого закликав у статтях М. Хвильовий і яке наснажувало багатьох митців 20-х рр. Ю. Яновський опоетизував вільне творче начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це символізує будівництво вітрильника.) Майстер на носі корабля – дерев’яна фігурка із профі¬лем жінки, яка веде його вперед, оберігає від рифів. Що повинна взяти з собою в подальшу дорогу українська нація? Який багаж духовності, які морально-етичні вартос¬ті? Що буде оберігати її в майбутньому? Ці проблеми і порушуються в романі. “Майстер корабля” проблематика: – протиставлення молодості і старості; – молодість як час для творчості; – мистецтво як спосіб самовираження; – розуміння мистецтва; – кохання і його перепитії; – любовний трикутник; – дружба і довіра; – дружба і суперництво; – повага до людини; – любов до світу, природи. Композиція твору “Майстер корабля”: 19 розділів з оповіддю про молодість, численними поверненнями в сучасність оповідача, вставними листами від Тайях (розповідь про молодість) і синів оповідача Генрі і Майка (сучасність). Експозиція – розповідь оповідача про себе і мету початку своєї розмови. Зав’язка – приїзд молодого редактора на кінофабрику, знайомство з балериною Тайях, врятування Богдана. Розвиток дії – підготовка до зйомок нового фільма Сева, історії, які ляжуть в його основу, розповідь про будні на кінофабриці, розгортання стосунків між редактором, Севом і Тайях. Кульмінація – напад на редактора і Богдана, закінчення будівництва корабля. Розв’язка – спільна перемога Сева і редактора над нападниками, вибір Тайях, прочитання батькових мемуарів синами. Домашнє завдання: виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8688684.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу