Українська мова 11 клас
Класна робота № 2
Числівник. Складні випадки узгодження числівника. Відмінювання
числівників
1. Детально опрацюйте § 11-14 «Числівник…» у підручнику О. Авраменка за 11 кл.
2. Законспектуйте (ОСНОВНЕ):
Числівник – це самостійна частина мови, що означає число, кількість та порядок
предметів при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий? Числівники бувають
різними членами речення – головними і другорядними. Нарешті минули й ті довгі та
тяжкі Демкові два дні (підмет). Два плюс три – п’ять (присудок).
Розряди числівників
Кількісні Порядкові
скільки? котрий?
Власне кількісні п'ять, сім, двадцять перший, сто другий
Дробові три п'ятих, вісім десятих
Збірні двоє, семеро, десятеро
Неозначено-кількісні кілька, декілька, небагато
Відмінювання кількісних числівників
Н.в. скільки? п’ять п’ятдесят двісті п’ятсот сорок,
дев’яносто
, сто
Р.в. скількох? п’ятьох п’ятдесятьох двохсот п’ятисот сорока,
дев’яноста
, ста
Д.в. скільком? п’ятьом п’ятдесятьом двомстам п’ятистам сорока,
дев’яноста
, ста
Зн.в. скільки? = Н.в. / Р.в.
Ор.в. скількома
? п’ятьома п’ятдесятьох двомастами п’ятьомастами сорока,
дев’яноста
, ста
М.в. на
скількох? п’ятьох п’ятдесятьома двохстах п’ятистах сорока,
дев’яноста
, ста
Зверніть увагу!
1. Числівники 9 – 20 і 30 відмінюються, як 5.
2. Числівники 40, 90, 100 в родовому, давальному, орудному й місцевому відмінках
мають закінчення -а (сорока, дев'яноста, ста).
3. Числівники 60 – 80 відмінюються, як 50; 300, 400 – як 200; 600 – 900 – як 500.
4. У числівниках на позначення десятків (50–80) відмінюється тільки друга частина, а
в числівниках на позначення сотень (200 – 900) відмінюються обидві частини, які у
всіх відмінках пишуться разом.
5. У складених кількісних числівниках відмінюються і пишуться окремо всі складові
частини (з двадцяти п'яти тисяч п'ятисот сімдесяти чотирьох гривень).
6. Числівники нуль, мільйон, мільярд відмінюються, як іменники другої відмін (стіл,
кінь), а числівник тисяча – як іменник першої відміни (задача).
Узгодження числівників з іменниками
2, 3, 4 Н.в. множ.: два столи, але три харків’янина
Дробові Р.в. одн.: дві третіх метра, але два з половиною метри
Збірні назви маленьких тварин (теля), парні предмети (двері) + хлоп’я, дівча, маля,
внуча
Півтора Р.в. одн.: півтора року, але півтораста років
Числівники на позначення часу
11.05 п’ять на дванадцяту
11.15 п’ятнадцять/чверть на дванадцяту; п’ятнадцять/чверть по одинадцятій
11.30 пів на дванадцяту; пів до дванадцятої
11.45 за п’ятнадцять/чверть дванадцята; п’ятнадцять/чверть до дванадцятої
11.55 за п’ять дванадцята; п’ять до дванадцятої
12.00 дванадцята година; полудень
3. Виконайте наступні завдання:
Вправа 1. Утворіть кількісно-іменні сполуки.
3 (примірник), 42 (комп’ютер), 58 (боржник), 23 (стілець), 1/5 (кілометр),
4 (принтер), 342 (документ), 3 з половиною (метр), 7 і 1/10 (день), 133
(мешканець), 142 (американський долар), 3 (касовий апарат), 243 (слухач), 32
(будинок), 2 (сусід), 12 (місяць), 3 (місяць), 4 (директор), 102 (стілець), 44
(громадянин), півтораста (зошит), 7,5 (кілограм).
Вправа 2. Розкрийте дужки, узгодивши іменник з числівником.
Два (дід, голуб, дуб, красень, зуб, короп); три (син, килим, батько,
професор, лікар, каменяр, тиждень); чотири (чоловік, селянин, харків’янин,
вірменин, грузин); чотири з половиною (день, кілограм, келих); три з половиною
(мішок, вечір, мільйон); п’ять з половиною (місяць, вік, аркуш); сім і одна третя
(рік, гектар, віз); півтора (день, вечір, вікно); півтораста (рік, пуд); сто сімдесят
чотири (день, тиждень, століття).
Вправа 3. Розкрийте дужки, поставте іменник у потрібному відмінку,
узгодивши його з числівником.
Два (будинок) й справді було вже заселено. Три (поверх) уже збудували.
Чотири (місяць) тривала облога міста. П’ять і дві десятих (кілометр) дороги
заасфальтовано. Сім і одна десята (день) тривав експеримент. Три (тиждень)
ішли дощі. Чотири (віз) стояли на подвір’ї. 51 Шість з половиною (рік)
вирощували сад. Шість і три п’ятих (рік) пройшло з того часу. Два (камінь)
лежали на дорозі. Три (брат) жили разом. Чотири (дід) ловили рибу. Вранці
стрілись два (сусід) й завели розмову. Два (півник) горох молотили.
4. Провідміняйте подані числівники: 45, 51, 113, 279, 638, 1246.
5. Дайте всі можливі варіанти відповіді на питання «Котра година?» щодо
позначеного часу.
9:10, 13:36, 10:00, 15:15, 14:30, 22:47
6. Виконайте вправу 3 до § 12-13 с. 38.
Класна робота № 12-13 українська мова 9 клас Просте ускладнене речення 1. Бесіда На минулому уроці ми розглядали просте речення. Пригадайте, за якими критеріями ми його характеризували. 2. Робота з таблицею (усно) Пригадайте характеристики речення, прослідкуйте, як розподілили наведені нижче речення за категоріями. Позиція аналізу речення Категорії Відповідь За граматичною основою Двоскладне 15 Односкладне означено-особове 2 Односкладне неозначено-особове 8 Односкладне узагальнено-особове 7 Односкладне безособове 369 Односкладне називне 4 За наявністю другорядних членів речення Непоширене 5 поширене 123478 За наявністю всіх необхідних членів речення Повне
Коментарі
Дописати коментар