Українська література 8 клас
Класна робота № 3
Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. «Думи мої, думи мої…»
Вступне слово вчителя
1. Розповідь «Життя і творчість Т. Г. Шевченка»
1.1. Викуп поета з неволі
Одного разу, перемальовуючи статуї в Літньому саду, Шевчен¬ко зустрів земляка — художника І. Сошенка, який познайомив його з видатними діячами російської й української культур (К. Брюлловим, В. Григоровичем, О. Венеціановим, В. Жуковським, Є. Гребінкою).
22 квітня 1838 спільними зусиллями згаданих митців за 2 500 руб був викуплений з кріпацтва.
1.2.Причини покарання царем Т. Шевченка, арешт письменника.
У 1846 р. Тарас Шевченко вирушив до України з метою там осе¬литися, знайшов роботу в Київській археографічній комісії та почав змальовувати й описувати історичні пам'ятки по всій Україні. Цього ж року в Києві поет познайомився з викладачем історії Київського університету Костомаровим, який загітував Шевченка всту¬пити до таємничої політичної організації — Кирило-Мефодіївського братства, яке поширювало ідеї слов'янського єднання, маючи за ме¬ту утворення федерації вільних слов'янських народів. Основний про¬грамовий документ організації — «Книга буття українського народу», написана Костомаровим. У ньому читаємо, що недалеко вже той час, коли в Україні всі люди будуть «вільні і рівні, і не мала б Україна над собою ні царя, ні пана, опріч Бога Єдиного, і, дивлячись на Україну, так би зробилось і в Польщі, і в інших слов'янських краях». У цій же книзі гостро затавровано Петра І та Катерину II, названо їх катами за те, що вони позбавили Україну волі.
1.3. Перебування Т. Шевченка в казематі
5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і відправлено до Пе-тербурга. Тут, у казематі, захований від усього світу, в брутальних допитах і нестерпного очікуванні вироку провів Тарас Григорович квітень і тра¬вень. Проте Шевченко звинувачували, головним чином, не в участі в Ки- рило-Мефодіївському братстві, а в написанні революційних творів. Най¬більшу лють у високопоставлених жандармів викликала поема «Сон».
1.4. Заслання письменника-бунтаря
Після закінчення слідства поет засланий до Оренбурзь¬кого окремого корпусу рядовим солдатом на 10 років без права пи¬сати й малювати. Тому Шевченко писав, ховаючись від унтерів та офіцерів, тікаючи від усього світу в степ, за вали, на берег моря. Писав ночами при світлі місяця на випадково знайдених шматках обгорткового паперу оцуп¬ком олівця, хтозна-як добутого.
У 1848 р. поета взяли художником у наукову експедицію під керів-ництвом гуманної людини О. Бутакова для вивчення й опису Араль¬ського моря.
У 1850 р. Шевченка переведено до Новопетровського укріплення — на півострові Мангишлак. Тут, за розрахунком царських прислужни¬ків, поет повинен був загинути, якщо не від хвороб, то від нудьги та безнадії. На муштру Шевченко мусив ходити навіть хворим, а хворів він безперервно два роки — цингою та золотухою.
1.5. Звільнення Тараса Григоровича, його останні роки життя
На початку 1857р. друзі поета отримали царський дозвіл на його звільнення. У 1859р. Шевченко отримав дозвіл повернутися в Украї¬ну. Але за революційну агітацію серед селян його знову заарештували і звеліли виїхати до Петербурга.
4 вересня 1860 р. Рада Академії мистецтв надала Шевченкові зван¬ня академіка-гравера. Цього ж року виходить нове видання «Кобзаря». Шевченко багато працює: пише вірші, створює нові гравюри, стежить за поширенням свого «Букваря», планує видання кількох підручників.
10 березня 1861р. Трас Григорович Шевченко помер.
Труну з тілом Великого Кобзаря несли студенти з церкви аж на Смоленське кладовище.
У травні цього ж року тіло Великого Кобзаря було перевезено в Україну й поховано на Чернечій горі біля Канева.
2. Додаткова інформація про Великого Кобзаря
2.1. Літературна спадщинаТ. Г. Шевченка.
240 поезій з них — понад 20 поем, драма «Назар Стодоля», 20 по¬вістей (до нас дійшли 9); щоденники; автобіографії, фрагменти двох незакінчених драм.
Оригінали більшості творів Шевченка зберігаються в Інституті лі-тератури HAH України.
Твори Шевченка перекладені приблизно 100 мовами світу.
2.2. Мистецька спадщинаТ. Г. Шевченка. Шевченко-художник.
210 акварелей, передусім пейзажів; 150 портретів, з яких 43 — ав-топортрети; 27 офортів, з яких 6 — серії «Живописна Україна»; по¬над 230 олівцевих рисунків ландшафтів України; ескізи, етюди, на¬черки — на 360 сторінках рукописів та альбомів.
3. Ідейно-художній аналіз твору Т. Шевченка «Думи мої, думи мої...»
3.1. Виразне читання поезії або прослуховування у запису:
https://youtu.be/OSVT0w9OxAE
3.2. Історія написання твору.
Поезія Тараса Григоровича «Думи мої, думи мої...» була напи¬сана у 1847 році під час його перебування в Орській кріпості. У цій поезії автор вболіває за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.
3.3. «Паспорт твору» ( зробити записи у зошит )
Тема: звернення Т. Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у краще майбутнє
Ідея: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допомо¬же змінити соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.
Основна думка: думка про нещасливу долю свого народу не зали¬шає поета протягом усього часу перебування на солдатчині.
Жанр: громадянська лірика.
3.4. Бесіда за питаннями:
• Чому Т. Шевченко перебував в Орській кріпості?
• Що змусило письменника написати поезію «Думи мої, думи мої...»?
• Через що поет звертається до своїх думок?
• Що хвилює Т. Шевченка?
3.4. Художні особливості твору.
Звертання: «думи мої», «мої голуб'ята», «мої любі».
Епітети: «думи мої єдині», «лиха година», «тихими речами».
Порівняння: «привітаю, як діток».
Домашнє завдання
Вивчити напам'ять поезію Т. Шевченка «Думи мої, думи мої»
Класна робота № 12-13 українська мова 9 клас Просте ускладнене речення 1. Бесіда На минулому уроці ми розглядали просте речення. Пригадайте, за якими критеріями ми його характеризували. 2. Робота з таблицею (усно) Пригадайте характеристики речення, прослідкуйте, як розподілили наведені нижче речення за категоріями. Позиція аналізу речення Категорії Відповідь За граматичною основою Двоскладне 15 Односкладне означено-особове 2 Односкладне неозначено-особове 8 Односкладне узагальнено-особове 7 Односкладне безособове 369 Односкладне називне 4 За наявністю другорядних членів речення Непоширене 5 поширене 123478 За наявністю всіх необхідних членів речення Повне
Коментарі
Дописати коментар