Українська мова 7 клас Класна робота № 3 Майбутній час 1.Питальник (Дати короткі відповіді письмово) 1. Що таке дієслово? ____________________________________________________________________________________________________________ 2. Які граматичні категорії має дієслово? ____________________________________________________________________________________________________________ 3. За чим відмінюється дієслово? ____________________________________________________________________________________________________________ 4. Яка основна синтаксична роль дієслова в реченні? ______________________________________________________ 5. Назвати часи дієслова ________________________________________________________________ 6. Як твориться минулий час? ________________________________________________________________ 7. Які дієслова належать до І дієвідміни? _______________________________________________________________ 8. Які дієслова належать до ІІ дієвідміни? _____________________________________________________________ 2. Слово вчителя Шведський природознавець- ботанік, зоолог і лікар- Карл Лінней- видатний учений ХУІІІ століття запропонував наукову класифікацію відомих тоді рослин і тварин. Він вивчав не лише будову рослин, він цікавився також питанням їхньої фізіології-ростом, цвітінням, плодоносінням. При цьому він помітив, що в деяких рослин квітки розкриваються вранці, в інших вдень, у третіх-надвечір, а у четвертих –вночі. І закриваються вони також в певній послідовності, кожна у свій час. Це навело вченого на думку зробити квітковий годинник-«годинник флор». Ми сьогодні також будемо вивчати ще один час дієслова досить- таки детально. 3. Вивчення нового матеріалу. 3.1. Слово учителя. Майбутній час означає дію, що відбудеться або відбуватиметься після моменту мовлення. Літо перелітую, осінь перейду. Буду дихати, падать, рости й воювать до загину, бо великий наш гнів, бо дорога рівнішою є (.А.Малишко) Майбутній час має форми: -просту доконаного виду(скажу, скажеш, скажуть); -складну недоконаного виду(підніматимеш. Підніматимуть) -складену недоконаного виду (буду робити, будуть робити) Дієслова майбутнього часу змінюються за числами й особами. 3.2. Опрацювання теоретичного матеріалу за таблицею. Простий, складний і складений майбутні часи Дієслова у формі майбутнього часу (див. Загальна характеристика дієслівних форм) означають дію або стан, які відбуваються вже після моменту мовлення про них: скажу (простий майбутній час), розповідатиму (складний майбутній час), буду говорити (складений майбутній час). Складний і складений майбутні часи мають однакове значення. Їх нерідко вживають упереміш, щоб уникнути одноманітності: Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе. (В. Симоненко.) Простий майбутній час Простий майбутній час твориться від дієслів доконаного виду (див. Вид і перехідність дієслів) за допомогою особових закінчень, які додаємо до основи інфінітива: піти - піду, підеш, піде; підемо, підете, підуть. Складний майбутній час Складний майбутній час утворюється додаванням особових форм дієслова (й)няти (залишок архаїчного дієслова) до неозначеної форми дієслова недоконаного виду (див. Вид і перехідність дієслів): йти+му — йтиму йти+меш — йтимеш йти+ме — йтиме йти+мемо — йтимемо йти+мете — йтимете йти+муть — йтимуть В складному майбутньому часі перед -му, -меш... -муть завжди пишеться и: розмовлятиму, знатимеш, радітиме, зустрічатимемося, вчитимете, вважатимуть. Дієслово (й)няти належить до І дієвідміни і змінюється так само, як прийняти чи взяти. Складений майбутній час Складений майбутній час утворюється поєднанням особових форм дієслова бути з неозначеною формою дієслова недоконаного виду (див. Вид і перехідність дієслів): буду йти будеш іти буде йти будемо йти будете йти будуть іти Дієслово бути змінюється як дієслово І дієвідміни. 3.3. Виконання вправ на закріплення вивченого Спершу Лінней ретельно спостерігав за рослинами і записував. О котрій годині розкриваються чи закриваються квіти. Він склав список приблизно 50 рослин, які вказували йому години дня. Потім він зібрав ці рослини і висадив їх у себе в саду на спеціальну клумбу, розташувавши їх так, щоб, глянувши, можна було б з достатньою точністю визначити час. А квітки й справді поводилися як годинник. 1.Робота в зошиті Завдання. Відновити вислови усної народної творчості, уставляючи потрібні за змістом дієслова у формі майбутнього часу з довідки. Визначити форму майбутнього часу дієслів 1. Бистра вода як…., так і…., а тиша- шумить і шумить. 2. Біля жару й камінь…. 3. Біля сухого дерева і мокре…. 4. Блискавка …-камінь…. 5. Від зрізаного дерева пагінці таки…. Довідка: надійти, перепадати; тріснути; горіти; блищати, тріщати; прорости. Квітковий годинник Карла Ліннея – не універсальний посібник для людей усіх країн світу, оскільки життя скрізь проходить за місцевим часом, в різних районах Землі біологічні процеси у рослин і тварин виявляються по-різному. Перевірка і порівняльні спостереження показали, що годинник Ліннея придатний в основному для районів, розташованих на рівні 60 градусів північної широти. Інакше кажучи, квіткові годинники в різних широтах «ходять» по-різному. 2. Творче завдання. Робота з деформованим висловлюванням 1.Відновити текст, розкриваючи дужки: поставити дієслова у формі майбутнього часу. (поїхати) знайомитися зі степовим біосферним заповідником Асканія – Нова. (відвідати )штучний ставок та пташник. (знайомитися) з життям промислово-мисливських і декоративних птахів. (цікавитися) планами на майбутнє. 2. Утворити від складеної форми майбутнього часу складну. Буду радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, будемо захищати. 3. Від неозначеної форми дієслова утворити складну форму майбутнього часу в першій і другій особах однини і множини. Виділити закінчення. Летіти, сидіти, казати, берегти, запрягти, стерегти. 4. Підсумок уроку. До 2001 року кращим у світі квітковим годинником вважали годинник у Женеві. Це квіткове диво мало 5 метрів у діаметрі, а також секундну стрілку. А вже у 2001 році квітковий годинник зявився у Москві на Поклонній горі. Його діаметр становив 10 метрів. Книга Рекордів Гіннеса негайно назвала його першим за розміром. Пізніше лідерство перехопив Іран, створивши 16-метрову квіткову композицію. А ми зараз підведемо підсумок уроку і оцінимо вашу роботу, отримавши від мене такі цікаві наліпки у вигляді квіткового годинника з кількістю балів за урок. 5. Домашнє завдання. Історія квіткового годинника у Києві сягає початку минулого століття. Перший такий годинник було створено за ініціативи світової знаменитості –годинникових справ майстра швейцарця Мозера. Вуличний електричний годинник Мозера було розташовано на Черепановій горі, у районі НСК Олімпійський. Наступний годинник містився на парковому схилі уздовж вулиці Михайла Грушевського. Він не тільки показував час, а й дату та день. До свята 9 травня наступного року було вирішено створити нову квіткову композицію на тому ж місці. Годинник клумба зявився у вигляді символу – ордена «Перемога» із георгієвською стрічкою до 65-річниці Великої Перемоги. Поданий текст переробити так , щоб були використані дієслова майбутнього часу. (Письмово)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу