Українська мова 7 клас
Класна робота № 6
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)
І. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Вибірково-пошукова робота
Прочитати речення. Знайти й виписати з них у три колонки дієслова, що виражають:
1) реальну дію;
2) не реальну, а бажану, можливу дію;
3) спонукання до дії.
1) Без людської праці вся земля заросла б бур’яном (О. Довженко).
2) Книжку читай — розуму набувай.
3) Коли б знав, де впаду, то соломки підстелив. 4) Візьмись за діло з розумом — і сніг запалає.
5) Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити.
6) Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим.
7) Було б бажання, а розум знайдеться.
8) Була б голова на плечах, а хліба вона придумає (Нар. творчість).
2. Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань з базовими
Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці.
Способи дієслів
Дійсний Умовний Наказовий
Дієслова означають реальну дію, тобто ту, яка відбувалася, відбувається чи відбуватиметься. Дієслова змінюються за часами, числами та особами Дієслова означають дію не реальну, а тільки бажану або можливу за певних умов. Дієслова змінюються за числами, а в однині — й за родами Через наказ, прохання, побажання, пораду, заклик виражає спонукання до дії. Дієслова змінюються за числами та особами
3. Практична робота, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Дослідження-відновлення
Відновити народні вислови, поставивши дієслова, що в дужках, у формі 2-ої особи однини дійсного способу.
1. Як (дбати), так і (мати).
2) Як (працювати), так і (мати).
3) Як не (робити), так й не (мати).
4) Як (робити), так і (ходити).
5) Як (шити), так і (пороти) (Нар. творчість).
Гра «Хто швидше»
Утворити від поданих дієслів теперішнього часу форму наказового способу.
Кличете, наближатися, малюєте, розвиваємо, плекаємо, принесемо, в’яжете, радіємо, пишаємося.
Ігрове завдання «Знайди слово»
Відновити дієслова у формі наказового способу.
1) Лізти (у формі І особи множини).
2) Сидіти (у формі І особи множини).
3) Стати (у формі І особи множини).
4) Вносити (у формі І особи множини).
5) Лагодити (у формі ІІ особи множини).
6) Вивозити (у формі ІІ особи множини).
7) Примітити (у формі ІІ особи множини).
8) Дозволити (у формі ІІ особи множини).
Вибірковий диктант
Записати дієслова у три колонки:
Дійсний Умовний Наказовий
Звали, співав би, спиши, читали, боровся б, винеси, злетів, всип, зварив би, занесіть , малюють, пошили б, змету, здали б, знесіть, вишиють, сіла би, коси.
(підкреслити другу букву кожного слова і прочитати фразеологізм)
Що означає цей фразеологізм?
Домашнє завдання
Творчий диктант.
— Утворіть від дієслів форми 2-ї особи однини і 1-ї та 2-ї особи множини наказового способу.
Стерегти, пекти, стати, стояти, сказати, гукати, вірити, приносити, нести.
Класна робота № 12-13 українська мова 9 клас Просте ускладнене речення 1. Бесіда На минулому уроці ми розглядали просте речення. Пригадайте, за якими критеріями ми його характеризували. 2. Робота з таблицею (усно) Пригадайте характеристики речення, прослідкуйте, як розподілили наведені нижче речення за категоріями. Позиція аналізу речення Категорії Відповідь За граматичною основою Двоскладне 15 Односкладне означено-особове 2 Односкладне неозначено-особове 8 Односкладне узагальнено-особове 7 Односкладне безособове 369 Односкладне називне 4 За наявністю другорядних членів речення Непоширене 5 поширене 123478 За наявністю всіх необхідних членів речення Повне
Коментарі
Дописати коментар