Класна робота № 14  українська мова 10 клас
 ІМЕННИКИ, ЩО МАЮТЬ ЛИШЕ ФОРМУ ОДНИНИ АБО МНОЖИНИ
Радійте життю. Воно в нас одне (Стівен Кінг).
Робота з підручником
►Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 50-51 с. 161-162.
Гра «Так» чи « Ні»
· Більшість іменників мають форму однини і множини. (Так)
· Назви предметів парної чи симетричної будови — це тільки однина? (Ні)
· Назви числових понять, ігор, звичаїв, обрядів — це тільки множина? (Так)
· Збірні іменники — це тільки однина? (Так)
· Іменник за відношенням до числа поділяється на три групи? (Так)
Робота з текстами
► Прочитайте статтю з посібника О. Сербенської «Антисуржик. Вчимось ввічливо поводитись і правильно говорити».
► На що вказує мовознавець?
Текст 1
ДЕЩО ПРО КАТЕГОРІЮ МНОЖИНИ І ПОНЯТТЯ ЗБІРНОСТІ
Категорія числа — одна з основних категорій іменника. Більшість іменників утворює форми однини (назва окремого одного предмета) і форми множини (назва двох або більше предметів). Від іменника корінь — множина корені (два корені лиха), прилад — множина прилади (користаємо з окремих приладів), від кіл — коли (з колами в руках), прут — прути (два прути поля — місцева назва міри поверхні), ремінь — ремені (дістав зо два ремені), камінь — камені (вимощена каменями дорога)...
Зовсім окремим видом іменників є слова, що означають невизначену кількість однорідних предметів, які існують у певній сукупності. Їхнє лексичне значення таке ж, як і названих предметів, але граматично вони становлять зовсім окремий клас іменників: одиничні іменники — чоловічого роду другої відміни твердої або м’якої групи (прилад, колос, ремінь, камінь), а збірні — це іменники середнього роду другої відміни м’якої групи з флексію -яприладдя, волосся, колосся, вугілля, каміння, пруття, коріння... Вони означають не один предмет, а багато таких самих предметів і тому за значенням наближаються до форм множини. Це дає підставу до виникнення помилкових сполучень таких іменників з прикметниками у формі множини: канцелярські приладдя, міцні коріння, запашні зілля. Це груба помилка, що полягає в змішуванні множини з поняттям збірності. Найчастіше бачимо такі помилкові сполучення в написах на крамницях: Шкільні і канцелярські приладдя. Правильні сполучення міцне коріння, буйне волосся, запашне зілля, золоте колосся, тверде каміння, гнучке пруття, шкільне приладдя...
Текст 2
«ГАРНА МЕБЕЛЬ» ЧИ «ГАРНІ МЕБЛІ»?
Що ми повинні знати про форми числа українських іменників, щоб не порушувати мовної норми:
1. Переважна більшість іменників має форми однини і множини (стіл — столи, зошит — зошити, ліс — ліси).
2. Частина іменників має форму тільки однини (Київ, географія, мілітаризм, хліборобство, будування, баранина, аспірин, клей). Сюди належать і збірні іменники (молодь, малеча, волосся, гілля).
3. Значна кількість іменників виступає тільки у формі множини (Карпати, Чернівці, мемуари, вибори, ресурси, джунґлі, висівки, вершки).
4. Запам’ятаймо, що в українській та російській мовах є іменники-відповідники, що відрізняються формами числа:
Двері (мн.), широкі двері
Дверь (одн.), широкая дверь
Меблі (мн.) — м’які меблі
Мебель (одн.) — мягкая мебель
Похорон (одн.) — Був на похороні брата.
Похороны (мн.) — Был на похоронах брата.
Волосся (одн.) — довге волосся
Волосы (мн.) — длинные волосы
Чорнило (одн.) — червоне чорнило
Чернила (мн.) — красные чернила
Годинник (одн. і мн.), гарний годинник, гарні годинники.
Часы (мн.), хорошие часы.
Отже, українською мовою правильно гарні м’які меблі (а не гарна м’яка мебель), густе волосся (а не густі волоси).
► Опрацюйте матеріал, представте його у вигляді  схеми, таблиці. (оформити в зошиті)
Іменники, що вживаються тільки в однині:
1. Назва речовин: сметана, чорнило, клей.
2. Збірні іменники: людство, листя, худоба.
3. Іменники з абстрактними значеннями: телебачення, доброта.
4. Власні назви: тернопіль, волинь, прип’ять.
Іменники, що вживаються тільки в множині:
1. Назви парних предметів: штани, ножиці, сани.
2. Назви, що мають матеріально-речовинне значення: дріжджі, висівки.
3. Назви сукупностей предметів: гроші, фінанси.
4. Назви від різків часу, свят, побутових обрядів: хрестини.
5. Власні назви: Суми, Семигори, Черкаси.
► На основі правил складіть таблицю для запам’ятовування.
Речовина
ч
парні предмети
Збірні
и
матеріально-речовинні
Абстрактні
с
сукупності предметів
Дії, ознаки
л
гри, звичаї, обряди
Власні назви
о
географічні назви
► Прокоментуйте її (Є іменники, що вживаються тільки в однині, це назви речовин, збірні іменники, іменники з абстрактним значенням, власні назви; а є іменники, що вживаються тільки в множині, це назви парних предметів, назви, що мають матеріально-речовинне значення, назви сукупностей предметів, назви ігор, звичаїв, обрядів, географічні назви.)
Розподільний диктант із доповненням (письмово)
► Визначте число іменників, розподіліть їх на групи, поєднуючи з прикметником: 1) Уживаються і в однині, і в множині; 2) Уживаються тільки в однині; 3) Уживаються тільки в множині. Вишня, стіл, масло, цукор, стрільба, штовханина, жовтизна, Сатурн, Панас Мирний, колосся, пір’я, щипці, ліки, жнива, канікули, заздрощі, Гімалаї, гілля, гроші, діти, фінанси, дрібнота, коріння, студентство, геройство, добро, дебати, іменини, посиденьки, пустощі, добро, мир, слава, бензин, шахи, вершки, висівки, макарони, Альпи, Карпати, граблі, молоко, цукор, чай, Дніпро, Україна, Чигирин.
Служба розшуку (Гра «Четверте зайве» письмово)
(Зайве слово підкреслити, власний приклад дописати.)
► Знайдіть «зайве» слово й додайте власний приклад:
1)   причепа, слюсар, бідолаха, лівша; 2) веселощі, ворота, ріки, окуляри; 3) вітер, бензин, хутір, море; 4) учнівство, дитинство, добро, іграшка.
Робота з підручником
Виконайте вправи 2, 3 на с. 162-163.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.    Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф50-51с.161-162.
2.    Виконати впр.5 на с. 163-164.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу