Класна робота № 11 Українська
література 6 клас
Гумористичні твори. Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова
різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки, гуморески,
співомовки та ін.). Велика роль гумору в житті українців
Мета: дати поняття про гумор та сатиру, їхню роль у
нашому житті; домогтися розуміння учнями ролі гумору в житті українців;
виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних творів; розвивати пам'ять,
образне мислення; виховувати кращі людські якості.
1. Слово
вчителя.
"Сміх —
це здоров'я, сміхом можна більше вразити, ніж лапкою чи навіть бійкою", —
говорять у народі. Українці завжди відзначалися дотепністю, розвиненим почуттям
гумору, вмінням посміятися не лише над іншими, а й над самим собою.
"Треба
любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І
тоді людина разом з тобою буде сміятися... із себе, із своїх якихось хиб,
недоліків", — так зазначав у своєму щоденнику Остап Вишня. І дійсно,
сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити людську душу, навіть
говорячи про непривабливі речі. Творча натура будь-якого гумориста —
зауважувати в житті всі негаразди, вади, болі, пропускати їх крізь своє серце,
а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб дошкульно висміяти чи доброзичливо
покепкувати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити людину, щоб,
глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров'я!
Із сумною
іронічною посмішкою розкривають гумористи і менталітет українця, його негативні
національні риси.
Але творче
кредо письменника-гумориста писати щось веселе; тому найвищий гонорар для
гумориста — веселий блиск в очах народу.
2. Робота з
таблицею "Жанри гумористичних творів".
Гумористичні
та сатиричні твори дуже різноманітні за жанром. Це й анекдоти, і гуморески, і
співомовки, і байки, і усмішки. До речі, жанр усмішка започаткував Остап Вишня.
|
Анекдот —
жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий
випадок з несподіваним і дотепним закінченням.
Байка —
невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з
алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється або в образах тварин,
рослин і речей, або зведене до простих і умовних стосунків.
Усмішка —
різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом
Вишнею.
Гумореска —
невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом,
відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.
Співомовка —
короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь народному
анекдоті, приказці або казковому мотиві.
Фейлетон —
художньо-публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти,
зображені в сатиричному або гумористичному плані.
3. Робота в
зошиті.
Слово
вчителя.
Французький
письменник Віктор Гюго якось сказав: "Сміх — це сонце: воно проганяє зиму
з людського обличчя". Здається, люди зрозуміли це задовго до Гюго.
Тисячоліттями людство складало, зберігало і передавало наступним поколінням
веселі казки, дотепні історії, жартівливі пісні, кумедні побрехеньки, анекдоти,
гуморески. Та хіба все перелічиш? Сміх як сонце, мас тисячі променів і
промінців. Сміх має велику силу!
"Висміяти
значить вилікувати", стверджував М. Горький.
Сміх може
бути гострим і викривальним — це сміх сатири. А може бути добрим і співчутливим,
а не злим чи глузливим. Саме такий сміх зустрінемо у гуморесках, усмішках,
анекдотах.
(Учні записують в
зошити визначення гумору і сатири).
Гумор —
м'яка форма комічного; сміх, який не ставить за мету викриття явиш; добродушне
висміювання.
Сатира — вил
комічного, який найбільш нещадно висміює людську недосконалість.
4.
Збагачуємо мовлення.
Учитель.
З'ясуйте значення поданих фразеологізмів і введіть їх у самостійно складені
речення.
У доброму
гуморі — у хорошому настрої.
Не в гуморі
— у поганому настрої.
5. Читання
гумористичних творів, визначення в них засобів комічного.
Гуморески
Жартівник
В нас жартун
у класі є,
Всім він
прізвиська дає.
Каже: — Я
мастак до жартів! —
І а чого ті
жарти варті?
Зве він
"Савою" — Савенка,
"Головою"
— Головенка,
А Саченкову
— "Сачок",
Маслаченка —
"Маслачок"
Зве
Зарудного "Заруда"...
А його всі
звуть — "Зануда".
Грицько
Бойко
Настирливий
— Ти спиш,
Семене, при вікні?
— Ні.
— То, може,
плачеш в тишині?
— Ні.
— Одержав
вісті ти сумні?
— Ні.
— То просто
думаєш, дивак?
— Так.
— Про що ж
ти думаєш, Семене?
— Щоб
відчепився ти від мене!
Грицько
Бойко
Кажуть люди,
що у жаби хитрість є така:
Заховається
у травні, виткне язика...
А метелик
тільки сяде на її язик,
Хитра жаба —
цап зубами... і метелик зник.
Байка вся.
але до цього думка в мене є.
Хто язик
великий має, той не пропаде!
Павло
Глазовий
Анекдоти.
— Ти чому
запізнився в школу?
— Я хотів
порибалити, а батько не взяв мене.
— Правильно
зробив. Він, мабуть, пояснив тобі, чому треба йти до школи, а не рибалити.
— Звичайно.
Він сказав, що черв'яків мало, на дві вудочки не вистачить.
Жартівливі
загадки.
-На яке
дерево сідає ворона під час дощу? (На мокре.)
-Де вода
стоїть стовпом? (У склянці.)
- Якою
хворобою на суходолі ніхто не хворіє? (Морською.)
- Коли руки
бувають займенниками? (Коли їх ви-ми-ти.)
- Що в людини
під ногами, коли він йде по мості? (Підошви чобіт.)
- По чому
часто ходять і ніколи не їздять? (По сходах.)
-Як далеко в
ліс може забігти заєць? (До середини лісу, далі він уже вибігає з лісу.)
-Що станеться
з вороною через три роки? (Їй піде 4-й рік.)
-Під яким
деревом ховається заєць під час дощу? (Під мокрим.)
-У сімох
братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна.)
VІ.Самостійне
застосування учнями знань.
6. Методичний
прийом "Асоціативне гронування".
Учитель.
Охарактеризуйте гумор і сміх, розписавши кожну літеру цих слів.
Г — гарний
У — усмішка
М — мудрість
О —
обережність
Р — радість
С — сила
М —
молодість
І — іскра
X — хороший
7.Слово
вчителя.
Всі ми любим
щирий сміх,
І з веселого
й дурного
Посміятися
не гріх.
Добрий сміх
не б'є, не мучить,
Він на світі
жити учить,
Чим і
бажаний для всіх
Шанувальників
своїх.
П. Глазовий
Кажуть, сміх
продовжує життя людини. Він приносить радість і задоволення. Тож смійтеся на
здоров'я і даруйте своїм рідним, друзям ці світлі і щирі почуття.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати
теоретичний матеріал, вміщений у підручнику.
2. Складіть власний
гумористичний твір про комічний випадок із життя.
|
Коментарі
Дописати коментар