Класна робота № 10 українська література 9 клас
«Чорна
рада» П. Куліша. Динамічний, інтригуючий сюжет. Непросте життя та романтичні
пригоди головних героїв.
1.Слово
вчителя. Роман з першої сторінки захоплює читачів.
Коли відбуваються події? ( Навесні 1663 року). Яким епізодом
розпочинається «Чорна рада»?(Головні герої подорожують Україною. Визначальною сюжетною лінією для характерного
увиразнення героїв є дорога,
в яку вирушив козак Шрам зі своїм сином Петром, прямуючи з Правобережної
України до Лівобережної до Якима Сомка.
На цій дорозі вони зустрінуть різних за соціальним
статусом і політичними поглядами людей.
Дорога – вибір шляху для України, і різні герої вибирають різні дороги у
прямому й переносному значенні).
- В якому творі Т.
Шевченка використано прийом подорожі?( У поемі «Сон»)
- Які дві сюжетні
лінії показано в романі? ( Історична – боротьба за гетьманську булаву,любовна(
чотирикутник) – стосунки Лесі з Петром Шраменком, Кирилом Туром, Сомком)
2. Робота з текстом.
- Зачитайте портрет Івана Шрама. Який висновок можна зробити?(«…по одежі і
по сивій бороді, сказать би, піп, а по шаблюці під рясою, по пістолях за поясом
і по довгих шрамах на виду - старий козарлюга»
- Де працював? Які риси характеру
йому притаманні?( «…гарячий був чоловік Шрам і не всидів би у своїй парафії,
чуючи, як іллється рідна кров за безбожний глум польських консистентів і
урядників над українцями.»)
Словникова робота
Консистенти –
польське військо, що стояло по українських селах й утримувалося коштом селян.
- Яку наругу терпів наш народ від поляків? Що вас вразило?( «… людей серед зими по ломках
льодових у плуг запрягали, а жидам приказували їх
бичовати й поганяти, щоб, на один сміх і наругу, лід плугом орали…»
- Чи пробував народ здобути свободу?
( « Тільки ж не надовго підіймали українці похилу голову. Ляхи держались міцно
за руки з недоляшками, гасили хутко полум’я і знов по – свойому обертали Україну. Аж ось піднявсь
страшенний, невгасимий пожар із Запорожжя – піднявсь на ляхів і на всіх
недругів отчизни батько Хмельницький»)
- Чому і з ким Шрам вирушив до Києва, а потім змінив маршрут до Переяслава?(
Вирушив із єдиним сином Петром,
бо двоє інших полягло під Смоленськом ( не в
рідній Україні, а в Росії) до Сомка. Побачив «свари та чвари, і вже
гетьманською булавою почали гратись, мов ціпком…» , «…думав, як би Вкраїну на
добру дорогу вивести..» )
- Яке найбільше бажання Якима Сомка? ( « І дай , боже, щоб обидва береги
Дніпровії приклонились під одну булаву!
Хочу йти на окаянного Тетерю. Виженем недоляшка з України, одтиснем ляхів до
самої Случі, да, держачись за руки з Москвою, і громитимем
усякого, хто покуситься ступити на руську землю»)
- Що споріднює Шрама й Сомка?(Він
поборник об’єднання України, прихильник
міцної гетьманської влади.)
- Кому довіряє Сомко? ( « З ляхами в
козаків вовіки – вічні ладу не буде. Чи гаразд, чи не гаразд, а з москалем
нам треба укупі жити.»)
- Як назвав Сомко Івана
Брюховецького ( Іванця) перед «
отаманням, перед генеральною старшиною, на домовій раді в гетьмана»? (Старим
собакою)
- Яке покарання й за що
придумала військова рада Іванцю ?(« Сомко піймав Іванця з ножем біля свого ліжка. Присудили усікнути
голову». Яким
« видумав гіршу кару: звелів посадити верхи на свиню да й провезти по
всьому Гадячу».)
- Що відомо про Іванця з розповіді божого чоловіка?( «Почав гроші збирати, почав усякому годити, почав
прохати уряду в гетьмана. Той і настановив його хорунжим. Як же ото Юрусь не
зміг держатись на гетьманстві да пішов у
ченці, так Іванець, маючи в себе од усіх льохів гетьманських ключі, підчистив
щире срібло, скільки його там осталось, да й махнув на Запорожжє. А там як сипнув
грішми, так запорожці за ним роєм: « Іван Мартинович!...Він з усіма обнімається,
да братається, да горілкою
поїть…Запорожці так його собі вподобали, що зозвали раду , да й бух Іванця
кошовим».)
- Як автор ставиться до Брюховецького?( Не приховує негативного ставлення,
називає «Іванець», вказуючи цим на його низьке походження.)
- Про яку рису характеру Іванця свідчать його слова: «Як та бідна курка -
клопотуха, що знайде зернятко – да й те
оддасть своїм курчаткам, так і я
все до останнього жупана пороздавав своїм діткам»?
- В якому одязі ходить Брюховецький
до виборів і після? Про що це свідчить?( До виборів « Чоловічок сей був
у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях, чоботи шкапові(пошиті з кінської шкіри) попротоптувані – і пучки видно. Хіба
по шаблі можна б догадуватися, що воно щось не просте: шабля горіла од золота;
да й та на йому була мов чужа». Намагається продемонструвати свою близькість з
народом. Після виборів «Сам Брюховецький стояв у голубому жупані перед своїх
запорожців. Тут він був не той, що в Романовському куті: позирав гордо, по –
гетьманськи». Отримавши бажане, показав справжню свою сутність.
- У кого було більше шансів стати гетьманом? Чому?
- Розкажіть про романтичні пригоди головних героїв, використовуючи цитати з
твору.
3. Впізнай героя за цитатою: ( виконати письмово, вказати тільки героя)
- 1. «Як
треба рятувати Україну, байдуже мені і літа, і рани»
- 2. «Моя хата скраю, я нічого не знаю»
- 3.«На
Запоріжжі воля ніколи не вмирала, давні звичаї ніколи не забувались»
- 4. «
Молода, батьку, знайшлась би й друга,
Кирила Тура другого не буде»
- 5. «
Коли таке лихо сталося через мою Лесю… Везіть пана Петра до нас у Хмарище. Не
будемо ночей досипати, а вже його на ноги поставимо»
- 6.«Будь
мені за рідну сестру. Не судив нам бог жить із тобою….я довіку не перестану
тебе любити, як свою душу»
4. Поставте себе на місце героїв і змоделюйте
можливі варіанти розвитку подій ( на вибір).
Якби я був Якимом Сомком…( Програма щодо устрою,
кордонів, судів тощо)
Якби я був радником гетьмана Сомка…( Поради щодо підготовки виборів,
ставлення до різних верств населення, можлива поведінка в разі поразки).
Якби переміг Сомко…
Якби мене тоді обрали гетьманом України…
Домашнє завдання.
Дочитати
роман «Чорна рада». Виписати цитати до характеристики Петра, Лесі.
Коментарі
Дописати коментар