Класна робота № 8 українська
література 9 клас
Добре, дуже добре ти зробив,
З листа Т. Шевченка до П. Куліша.
Пантелеймон Куліш - видатний діяч
української культури, письменник, критик, публіцист, етнограф і видавець,
просвітитель і гуманіст, талановитий майстер слова, автор першого українського правопису на
фонетичній основі - "кулішівки", перший перекладач Біблії українською
мовою. Провідною темою творчості письменника
була соціальна й національна доля українського народу, його мова й література,
тобто так звана «українська ідея».
Та, на жаль, ім'я цієї талановитої
людини дуже довго замовчувалося, твори не видавалися, а самого письменника
зображували як представника буржуазно-націоналістичного табору. Чому? А тому,
що за часів "радянської ідеології" замовчувалося й таврувалося все, що було пронизано
любов'ю до України, українського народу, його мови.
Епіграфом
нашого уроку є слова Т.Шевченка «Добре, дуже добре ти зробив, що надрукував «Чорну раду» по-нашому…»
2. Бесіда.
Чому саме так сказав
Т.Шевченко П.Кулішу?
Що спонукало П. Куліша
звернутися до історичної теми?
3. Слово вчителя. Провідною темою творчості П. Куліша
була тема соціальної і національної долі українського народу, його мови,
культури. Хто ж він, Пантелеймон Куліш, ця талановита й видатна людина свого
часу, наш далекий предок?
П. Куліш був людиною дуже обдарованою, з енциклопедичною освітою. Він перший почав писати українською мовою історичні праці, перший український критик-професіонал. Автор першого історичного роману, укладач першої "Сільської бібліотеки" для українського читача.
П. Куліш - перекладач творів Шекспіра, Байрона, автор п'яти власних поетичних збірок.
Діти, вашим домашнім завданням буде складання хронологічної таблиці щодо життя й творчості П.Куліша.
П. Куліш був людиною дуже обдарованою, з енциклопедичною освітою. Він перший почав писати українською мовою історичні праці, перший український критик-професіонал. Автор першого історичного роману, укладач першої "Сільської бібліотеки" для українського читача.
П. Куліш - перекладач творів Шекспіра, Байрона, автор п'яти власних поетичних збірок.
Діти, вашим домашнім завданням буде складання хронологічної таблиці щодо життя й творчості П.Куліша.
4. Літературний диктант «Чи все я
знаю про П. Куліша?» (Гра «
Так – Ні)
1. «Могучий майстер української мови й творець українського правопису»,—
так зазначив про П. Куліша Т. Шевченко.
2. Фольклор був для Пантелеймона Олександровича поштовхом до слова, книжки,
самоосвіти.
3. «Духовна мати» для митця — «Новгород-Сіверська гімназія».
4. Балади Є. Гребінки П. Куліш вивчив майже всі напам’ять.
5. Справжнім відкриттям для чутливого до краси національно свідомого
гімназиста Пантелеймона виявився збірник «Українські народні пісні», укладений
М. Максимовичем.
6. У 1841 р. П. Куліш закінчив юридичний факультет Київського університету.
7.Пантелеймон Олександрович вперше познайомився з М. Костомаровим, Т.
Шевченком, перебуваючи на засланні у Тулі.
8. «Кулішівка» — збірка поетичних творів митця.
9. П. Куліш вважав, що політична боротьба шкідлива для справи національного
відродження.
10. Перша поетична спроба письменника — поема «Маруся Богуславка».
11. П. Куліш був головним редактором журналу «Основа».
12.Псевдонім дружини письменника — Ганна Барвінок.
5. Слово вчителя.
Серед прозових творів П. Куліша найвизначнішим є «Чорна рада»
— перший в українській літературі історичний роман. Як свідчить сам автор, цей
твір був написаний
спочатку українською мовою, а потім перекладений на
російську. Окремі розділи перекладу в 1843 році вміщувалися на сторінках
російських журналів. Через три роки оригінал і переклад були завершені, але у
зв’язку з розгромом Кирило-Мефодіївського товариства надруковані не були.
Тільки через одинадцять років обидва варіанти після значної переробки вийшли
книжками в друкарні Куліша та Бєлозерського. Тож сьогодні на уроці ми вирушаємо
з вами у мандрівку сторінками роману «Чорна рада», познайомимося з його
героями, історичним колоритом епохи та станової психології окремих історичних
верств, сюжетом і композицією твору, його ідейно-тематичною спрямованістю.
6. Відомості з теорії
літератури
(Зробити записи в зошит)
Роман (фр. roman — романський) — вид епічної
літератури, для якого характерні значний обсяг і складність будови, широке
зображення подій і докладне розкриття життєвих доль людей чи однієї людини
упродовж тривалого часу.
Роман-хроніка — це такий прозовий
твір, у якому розкривається послідовна історія певних суспільних або родинних
подій за тривалий проміжок часу.
Історичний
роман — роман, у якому відтворюється історична епоха на прикладі конкретних
людських долях і подіях.
П. Куліш
працював над романом упродовж 14 років. Твір був виданий 1857 року. У центрі
оповіді розповідь про «Чорну раду», що відбулася під Ніжином у 1663 році.
Матеріал для свого твору П. Куліш брав з багатьох джерел: «Истории Малороссии»
М. Маркевича,— «Истории Малой России» Д. Бантиш-Каменського, друкованих і
рукописних козацьких літописів (зокрема Самовидця та Грабянки), старовинних
документів, що знаходив сам у архівах монастирів і різних установ, а також з
фольклору — дум, історичних пісень, переказів, легенд, казок про козаччину. З
цими творами він знайомився не тільки в численних уже тоді збірниках, а й
безпосередньо з уст народу. Це дало можливість створити низку правдивих,
конкретно-історичних подій, ситуацій, обставин, а також характерів, відтворити
інтереси й настрої представників різних соціальних групп тогочасного
суспільства. Кожний
письменник першої половини ХІХ ст., пишучи про минуле своєї країни, неминуче
підпадав під вплив В. Скотта, який в історичних романах відобразив боротьбу
волелюбної Шотландії за незалежність від Англії. Зазнав цього впливу й Куліш. Крім того, він врахував досвід змалювання
історичних подій, нагромаджений О. Пушкіним, М. Гоголем, Є. Гребінкою, Т.
Шевченком. Реалістичної манери П. Куліш дотримувався при зображенні подій,
розстановки та взаємодії соціальних груп, побуту. Створюючи образи
представників різних прошарків суспільства, автор застосовував засоби і реалістичного,
і романтичного методів. Окремі персонажі наділені надприродними вміннями й
силою, тож деякі події та ситуації позначені фантастикою. Історичною основою роману є події, що відбувалися на Україні в роки
Руїни, коли після смерті Б. Хмельницького (1657) почалася боротьба за
гетьманську владу. Деякі претенденти на булаву думали не про долю України та її
народу, а про власну вигоду. З цієюметою вони зверталися за допомогою то до
польської шляхти, то до турків, татар, то до Москви. Україна була розколота. На
Правобережжі правив польсько-шляхетський ставленник Павло Тетеря. На
Лівобережжі України точилася запекла боротьба між кількома претендентами на
гетьманування, серед них — переяславський полковник Яким Сомко, обраний на
старшинській раді в Козельці наказним гетьманом, хоч російський цар і не
затвердив його, та кошовий отаман Запорозької Січі Іван Брюховецький. 27–28
червня 1663 року у Ніжині відбулася «чорна рада», за підсумками якої гетьманом
було обрано Брюховецького, а Сомка скарано на горло.
8. Слово вчителя. Події у творі відбуваються незабаром після возз’єднання України з Росією.
На Україні розгорнулась складна політична боротьба за владу, що й призвела до
Чорної ради в Ніжині 1663 року, на якій було скинуто тимчасового гетьмана Сомка
й обрано гетьманом І. Брюховецького. На раді, крім козацької старшини, були
також запорожці, селяни, міщани («чернь»), тому її і названо чорною радою.
9. Конфлікт роману — суперечності між козацькою старшиною,
виразниками інтересів і поглядів якої є Сомко, Шрам, і широкими народними
масами — селянською біднотою, міщанством, козацькою голотою, очолюваними
Брюховецьким.
10. Бесіда.
Діти, як ви думаєте які проблеми порушив автор у
творі?
11. Проблематика
роману: (Зробити записи в зошит)
- історична доля України, її державний
устрій, місце в історії, шляхи, якими має йти український народ;
- стосунки між Україною та Росією;
- вірності обов’язку, козацької честі;
- козацтва, Запорозької Січі, її місце в історії;
- любов і ненависть;
- вірність і зрада;
- батьки і діти;
- історична постать і сучасність;
- цінність людського життя;
- «усякому єсть своя кара і награда од бога».
Домашнє
завдання.
А) Прочитати
роман-хроніку «Чорна рада».
Б) Опрацювати
біографію П. Куліша (підручник та хронологічна таблиця) і виконати завдання № 4
(так – ні в зошиті на оцінку).
В) Оформити конспект уроку й
надіслати на перевірку
Заключне слово вчителя.
Для мене П. Куліш - незвичайна й
надзвичайно талановита людина. Ми, його нащадки, вдячні йому за те, що він
заклав основи нашого українського правопису, за український буквар і першу
"Граматику" для навчання українських дітей рідній мові.
П. Куліш - це полум'яний патріот
України, борець за збереження та розвиток самобутності українського народу,
його культури, традицій, за українське письменство. У поезії "Піонер"
П. Куліш так пише про свій внесок в історію:
Я не поет і не історик - ні!
Я піонер з сокирою важкою:
Терен колючий в рідній стороні
Вирубую трудящою рукою.
Я не поет і не історик - ні!
Я піонер з сокирою важкою:
Терен колючий в рідній стороні
Вирубую трудящою рукою.
Коментарі
Дописати коментар