Класна робота № 15  українська мова 10 клас
 ІМЕННИКИ, ЩО МАЮТЬ ЛИШЕ ФОРМУ ОДНИНИ АБО МНОЖИНИ
Робота з підручником
Повторити теоретичний матеріал підручника – параграф 50-51 с. 161-162.
Тренувальні вправи
ЗЕЛЕНЕ МОРЕ
Понад самим берегом в’ється в траві стежка через усе село. Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе і скрізь бачиш зелене — зелене море верб, садків, конопель, соняшників, кукурудзи та густої осоки... Серед одного городу вгніздилась прездорова стара, широка та гілляста дика груша, розклала своє гілля трохи не при землі на будяки та картоплю (І. Нечуй-Левицький).
► Назвіть іменники, що вживаються лише в однині. (Переписати і підкреслити слова)
Дидактична гра «Перегони з бар'єрами». Синтаксичний бар'єр
Запишіть речення. Знайдіть у наведених реченнях множинні іменники і з’ясуйте, якими членами речення вони виступають. (Переписати і підкреслити слова)
1) Тітка була дуже рада, поздоровляла Олесю і на радощах тричі,
поцілувала її. 2) Уже й жнива минули, настала Перша Пречиста, а його не було. 3) — Коли ви заблукались в пущах і навідались у наші мокрі нетрі, то прошу до покоїв. 4) Він неначе почував пахощі од тієї квітки, що пішли по усій світлиці і сповнили його душу. 5) Смерть, очевидячки, уже стояла в його за плечима або заглядала в двері. 6) Зінько ледве вдержав у персах важке зітхання. 7) Зінько перекинув сакви через конячу спину і прив’язав їх до сідла. 8) Тільки що вона промовила те запитання, за ворітьми почувся гомін. 9) — Будеш тільки походжати та посиденьки й походеньки панські справляти,— сказав князь. 10) — Прошу ж на заручини до свого, дому найяснішого короля й ввесь двір, коли я маю таку ласку в най- яснішого. нашого добродія й отця (Із тв. І. Нечуя-Левицького).
Фразеологічний бар'єр (на вибір один варіант)
► Доберіть із довідки потрібні множинні іменники і поставте їх на місці пропусків у наведених прислів’ях і приказках. (письмово)
1-й варіант
1. Коли не коваль, то і ... не погань. 2. Це ще ...,по воді писано, а ... скороджено. 3. Робіть хоч ..., та не будете ... 4. Видно, що Гапка млинці пекла, бо всі ... у тісті. 5. Як прийшли ..., то і жінка крива.
2-й варіант
1. Не в свої ... не сідай. 2. Виміняв сліпий у глухого дзеркало на .. 3. Оце так пани — на трьох одні .. 4. ... псують людину. 5. Радуйся, Хвесе, бо кіт сало несе, радуйся вельми, бо вже перед ...
Для довідок: цимбали, груди, граблі, кліщі, вила, сани, двері, штани, лінощі, люди, ворота, жнива.
Акцентуаційний бар'єр    (усно)
► Поставте наголос у наведених множинних іменниках.
► З’ясуйте за словником (зокрема електронним) їхнє значення.
Лабети, лінощі, маргінеси, походеньки, городки, сухоти, хрестини, розглядини, ліки, перса, пожитки, пачоси, патьоки, корчі, ворота, тельбухи, одляски, обценьки, нутрощі, шати, пахощі, запросини, лахи, відвідини, святки, парфуми, ночви, памороки, солодощі.
Робота з підручником
Виконайте вправу 4 на с. 163 (письмово)
Тестування
► Виконайте тестові завдання  (письмово, надіслати на оцінку)
1. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А гори, річки, ходіння, Харків, озера;
Б дитина, гірка. комаха, будинок, слово;
В книга, читач, пісня, вірш, викладач;
Г край, район, серце, козак, гребля;
Д садочок, черешня, дерево, чоловік, село.
2. У якому рядку всі іменники мають форму тільки множини?
А Лінощі, веселощі, мудрощі, заздрощі, жнива;
Б думки, сестри, сім’ї, розмови, двері;
В альпи, вулиці, байки, бурі, гори;
Г вишні, лелеки, долоні, пісні, Суми;
Д чернівці, міста, долини, джерела, ріки.
3. У якому рядку всі іменники мають форми і однини, і множини?
А Білизна, височінь, доброта, глибина, заздрість;
Б селянство, професура, ботвиння. сонце, косар;
В фосфор, глина, золото, сало, яшма;
Г книга, заєць, огірок, країна, ніс;
Д читання, сум, демократизм, доцільність, лагідність.
4. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А Мороз, вітер, берег, лебідь, мелодія;
Б Сніг, знання, сіль, учнівство, учень;
В Лелека, степ, стежка, колодязь, пролісок;
Г Вулик, намисто, блискавка, криниця, друг;
Д Казка, герой, хмарка, ранок, гриб.
5. Лише в однині вживаються всі іменники рядка:
А вазон, прикрість, зелень;
Б Крим, молоко, залізо;
В Дністер, козацтво, ім’я;
Г людство, сум, мальва;
Д радість, золото, вітер.
6. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А комашня, чапля;
Б молодь, нація;
В журба, сумнів;
Г кисень, кабінет;
Д сметана, вапно.
7. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А вуглець, родовище;
Б щирість, прибуток;
В селянство, шляхта;
Г срібло, пектораль;
Д артилерія, лейтенант.
8. Лише в множині вживаються всі іменники рядка:
А Карпати, проблеми, вечорниці;
Б входини, народи, Альпи;
В дріжджі, заручини, обличчя;
Г перемовини, двері, ножиці;
Д уста, м’ясниці, перешкоди.
9. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А дебати, кеглі;
Б надра, бенкети;
В іменини, землі;
Г ворота, радощі;
Д штани, суперечки.
10. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А оглядини, дерева;
Б хрестини, дрова;
В сутінки, вечори;
Г фінанси, кредити;
Д терези, виделки.
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу за підручником – впр.7 с. 165.
► Пошукове завдання. Доберіть (за довідковою літературою) цікаві факти про множинні та одиничні іменники.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу