Класна робота № 16 українська мова 10 клас
СКЛАДНІ ВИПАДКИ ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ.
ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ І ВІДМІНИ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ
Робота з
афоризмом
Якщо ви
маєте яблуко і я маю яблуко, то якщо ми обміняємося яблуком, то в кожного
залишиться по одному яблуку. А якщо ви маєте ідею і я маю ідею, то,
обмінявшись ідеєю, кожен матиме дві ідеї (Б. Шоу).
Бесіда
· Які
граматичні категорії властиві іменнику?
·
Пригадайте, що вам відомо про відміни іменників. За яким принципом іменники
поділяються на відміни? Іменники якої відміни поділяють на тверду, м’яку і
мішану групи?
· Які
особливості відмінювання іменників І відміни? Наведіть приклади.
· З’ясуйте,
які серед поданих іменників можуть вживатися і в однині, і в множині. Поставте
їх у форму орудного відмінка.
Птаство,
канікули, межа, депо, мрія, доля, молоко, терези, груша, боротьба, вежа,
задача.
· Чому
закінчення у них різне?
· Спробуйте
зробити висновок про написання закінчені іменників жіночого роду на -а (-я)
в орудному відмінку однини. Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи.
· Звірте
свої висновки з правилом у підручнику.
Робота з підручником
► Опрацювати теоретичний матеріал – параграф 52 – 53 с. 166.
Побудова
алгоритму
► За поданим
приписом побудуйте алгоритм написання відмінкових закінчень іменників І відміни
в орудному відмінку однини.
В орудному
відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають
закінчення -ою, -ею, -єю. Закінчення -ою пишеться в
іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]: партою,
водою, рукою; -ею- в іменниках з основою на м'який приголосний і
[ж], [ч], [ш]: землею, межею, кручею, ношею; -єю- в
іменниках з основою на [й]: надією, мрією.
Гра
«Редактор» (письмово в зошиті)
► Прочитайте
виразно вірш. Що виражає його заголовок?
► Випишіть
речення з іменниками, у яких допущено помилки в закінченнях орудного відмінка,
виправте їх, користуючись складеним алгоритмом, словником, довідковою
літературою й електронними ресурсами тощо.
ЗАПРОШЕННЯ ДО МАНДРІВ
Біжать
стежки знайомі, що пахнуть споришом.
Вертаються
додому — у спеку чи з дощєм.
Вони біжать
до лісу, до повноводних рік.
А з ними ти
— це звісно! — невтомний мандрівник.
Є кожному
стежина — на втіху вибирай.
Одна лиш
Батьківщина,— один у тебе край.
І ти ще
змалку з нею зріднився назавжди.
Біжать
стежки земльою під рідною орною,
І ти по них
іди.
Микола Сингаївський
Творче
конструювання (письмово в зошиті)
► Дайте
письмові відповіді на запитання, використовуючи слова, що в дужках. Чи
утворюють ваші відповіді текст?
1. З ким ви
подорожували улітку? (Мама, сестра, подруга, бабуся)
2. Чим ви
їхали? (Автомашина, залізниця)
3. Чим
харчувались у дорозі? (Шинка, ковбаса)
4. З чим ви
ознайомились під час подорожі? (Історія краю)
Тестування
► Виконайте
тестові завдання. (письмово в зошиті)
1. До першої
відміни належать усі іменники варіанта:
А ясла,
кума, площа, межа;
Б староста,
хлоп’я, вулиця, кузня;
В сестра,
воєвода, суддя, верба;
Г кенгуреня,
душа, дорога, ріка;
Д жага,
Лука, мати, миля.
2. Помилку
допущено в слові:
А кручою;
Б шахтарем;
В вишнею;
Г мрякою;
Д мрією.
3.
Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники
в рядку:
А ваза,
речовина, кислота;
Б тиша,
свобода, глибина;
В калина,
малеча, посада;
Г мелодія,
береза, справа;
Д спальня,
Європа, буква.
4.
Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники
в рядку:
А їдальня,
повага, легенда;
Б Ольга,
родина, волоцюга;
В геологія,
дитина, дорога;
Г держава,
груша, розлука;
Д мережа,
горошина, карта.
5.
Закінчення -еюу формі орудного відмінка однини мають усі іменники в
рядку:
А стаття,
мама, земля;
Б круча,
каша, площа;
В надія,
воля, миля;
Г доня,
дочка, доля;
Д куля,
вежа, стежка.
6.
Закінчення -єю у формі орудного відмінка однини мають усі іменники
в рядку:
А фантазія,
місія, арія;
Б вежа,
сторожа, артилерія;
В автономія,
алегорія, бабуся;
Г анатомія,
фізіологія, Маруся;
Д зозуля,
мрія, душа.
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ (на вибір) (письмово в зошиті)
► Уявіть, що
ви з друзями зібралися в мандрівку. Складіть висловлювання про планування
бюджету колективної мандрівки, вживаючи іменники І відміни в орудному відмінку.
► Напишіть:
1) пропозицію однокласникові/однокласниці спільно спланувати дозвілля у
вихідний день; 2) згоду/відмову у відповідь.
|
Коментарі
Дописати коментар