Класна робота № 10 українська література 10 клас
Романтично-міфологічний образ Мавки .

Слово вчителя
Леся Українка внесла в українську літературу образ особистості нового типу — людини непохитної волі, високих почуттів, гордої, самодостатньої, талановитої і мужньої, на думку Дмитра Донцова, дослідника її творчості, багато в чому схожої на автора.
Сьогодні ми, знайомлячись із головною героїнею драми-феєрії „Лісова пісня”, переконаємося, що вона якнайкраще втілює Лесину концепцію людини: постає перед нами як тип особистості, вільної у своїх почуттях, думках і вчинках, кожен порух душі якої віддзеркалює її глибину й неповторність, красу і велич.
2. Фронтальне опитування
1. У чому виявилося новаторство драматургії Лесі Українки?
2. Що спонукало Лесю Українку звернутися до такого жанру, як драма-феєрія?
3. Які ознаки має драма-феєрія?
4. Які життєві реалії наштовхнули письменницю на написання „Лісової пісні”?
5. Що лежить в основі композиції твору?
6. Дайте стислу характеристику міфологічного світу драми.
7. Зазначте особливості міфологічного світу в усвідомлені Лесі Українки.
8. Яким постає у творі світ природи?
9. Як, на вашу думку, пов'язані ці два світи?
3. Лекція вчителя
Слово вчителя. Всі персонажі „Лісової пісні” умовно діляться на дві групи: людей та міфологічних, фантастичних істот, які представляють світ природи. Між світом природи і людьми існують певні протиріччя. Водночас ці світи тісно пов'язані, і зв'язуючою ланкою між ним є образ Мавки. Наприклад, звичайний сільський хлопець Лукаш навіть не здогадується про те, що природа щедро вклала в його душу поетичний дар, який промовляє тихим голосом його сопілки. Почула його і зрозуміла лісова істота Мавка, і голос цей запалив у ній іскру людського почуття — кохання. Всіма силами Мавка намагається допомогти Лукашеві „своїм життям до себе дорівнятись”, але атмосфера буденщини та черствого житейського практицизму стають на заваді, не дають їй цього досягти.
Дамо характеристику Мавки.
Зовнішність
„В ясно-зеленій одежі, з розпущеними чорними, з зеленим полиском, косами...”
„Як дівчина... ба ні, хутчій як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана не по-наськи...”
З розвитком дії змінюється і її зовнішній вигляд. Спочатку вона постає перед читачем „наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах”. У другій дії, щоб сподобатися матері Лукаша, за її намовою Мавка перевдягається у буденний одяг сільської дівчини, перетворюючись на покірну служницю. І все це заради великого, до самозречення, кохання до Лукаша, яке дало їй безсмертну душу, смисл і мету її існуванню. Її серце об'єднало все, що є найкращого і в „лісовому”, і в „людському”. Саме через це вона не може повернутися до легковажного рослинного життя і веселих пустощів з Перелесником, попри всі намагання лісових істот повернути її назад, примусити її забути „хатній, рабський дух”.
Мова Мавки свідчить про її повагу до навколишніх міфічних істот і людей. Навіть на грубощі вона відповідає лагідно. Мова незвична, багата, поетична. Також її мова афористична: „Не зневажай душі своєї цвіту”, „Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає”; „Що ж? Хіба крові не варта краса?”; „Сумно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись”.
Внутрішній образ
Характер персонажа — сильний, цілісний, вольовий. У лісової дівчині гармонійно поєднуються зовнішня краса з багатим внутрішнім світом. Переступивши фізично поріг буденного життя, в якому існують розрахунок, користолюбство, лицемірство, зрада, прагнення до матеріального збагачення, Мавка не переступає цього порога духовно. Вона не стала простою смертною, а залишилася ідеально чистою, незрадливою, щирою, бо саме так розуміє кохання.
Зраджена Лукашем, якого покарано за це втратою людської подоби, вона знаходить у своєму люблячому серці слова, які перетворюють його знову на людину.
Ø Як це характеризує Мавку?
Ø Що, на вашу думку, символізує цей образ? (Уособлення духовності й невмирущої краси, символ прекрасної мрії)
У кінці твору Мавка гине фізично. Але розв'язка твору оптимістична, тому що Мавка є уособленням духовності й невмирущої краси, а вона — вічна. Із упевненістю можна сказати, що Мавка — це витворений уявою поетеси ідеал гармонійної людини, яка живе вільним, духовно багатим життям, у повній злагоді з природою. Саме тому їй не судилися ні смерть, ні забуття.
4. Дослідна робота
Досліджуємо образ-персонаж у трьох світах драми. Спостереження узагальнюємо у вигляді таблиці.
Образ Мавки у трьох світах драми
Міфологічний світ
Світ природи
Світ людей
Мавка — міфологічна істота, лісова дівчина, яка є невід'ємною часткою лісового царства. Вона виглядає саме так, як уявляли собі цих міфологічних істот наші предки, пов'язана родинними стосунками з мешканцями лісу, має здатність до перетворення, повертає людську подобу Лукашеві
Мавка існує у гармонії з природою. Для неї робота — потреба душі, те, що нероздільне з красою, розумне діяння. Вона бережно і розумно користується дарами лісу, який відкриває їй усі свої скарби, гарно, як ніколи до того родить нивка, яку вона обробляє, корови дають більше набілу, а на підвіконня, яке вона прикрашає квітками, любо подивитися
У світі людей Мавка — ідеал гармонійної людини, краси, того, „що не вмирає”. З нею прийшла до лісової господи прихильність природи й достаток, вона бачить у людях красу, її душа не піддається згубному впливу суспільства, її душа не така „саміська”. Вона зацікавлена людиною і закохана в неї
5. Романтична та міфологічна складова образу Мавки.
Ø Назвіть риси романтичного героя. (Незалежна, непересічна особистість, яка протестує проти суспільних умов, що обмежують її свободу. Її душа роздвоєна між світом реальності та світом мрій, доля — трагічна)
Ø Назвіть риси героя неоромантичного твору. (Герой заперечує прозу „обивательського життя”. Оспівує мужність, подвиг, романтику пригод. Діє в екзотичних умовах. Непересічна сильна особистість, нерідко наділена рисами „надлюдини”. Вигнанець, що протистоїть суспільній більшості, шукач романтики і пригод, прагне поєднати ідеал з дійсністю. Самотній)
Ø Що з названих ознак відповідає образу Мавки? (Непересічна сильна особистість, яка існує у двосвітті. Волелюбна, прагне гармонії та ідеалу, доля трагічна)
Ø Назвіть риси міфологічного героя. (Герої міфів алегоричні, символічні, існують у двох світах: міфологічному та світу людей. Здатні перетворюватися на іншу подобу)
Ø Що з названих рис відповідає образу Мавки? (Мавка існує у міфологічному світі та людському. Вона символізує гармонійну людину, уособлює духовність і невмирущу красу, є символом прекрасної мрії, перетворюється на вербу)
6. „Мозковий штурм”
Доведіть, що образ Мавки — зв'язуюча ланка між трьома світами драми.
7. Проблемне питання
„Чи змогла б Мавка жити в сучасному світі?”
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати матеріал уроку.
2. Скласти план до характеристики образу Мавки (письмово в зошиті).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу