Класна робота № 11 українська література 10 клас
Роздвоєність душі Лукаша
1. Слово вчителя
Найдраматичнішим
образом драми є образ Лукаша. його драматизм, у першу чергу, у нерозуміння
самого себе, в його роздвоєності: з одного боку, юнак має співочу душу творця,
з іншого — йому не чужі почуття власника, егоїста.
Це
підтверджують і слова Мавки, яка говорить: „У тебе голос чистий, як струмок, а
очі непрозорі”.
2. Слово
вчителя
Створюючи
образ Лукаша, Леся Українка торкнулася надзвичайно важливої життєвої проблеми:
вміння реалізувати творчі можливості особистості, особливо якщо ти творча
натура. Чим же викликана роздвоєність Лукаша?
3. Бесіда з
класом
Ø Опишіть
зовнішність Лукаша. (Це — „дуже молодий хлопець, гарний чорнобривий,
стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний „...в полотняну одежу... сорочка
випущена, мережана біллю, з виложистим коміром, підперезана червоним поясом,
коло коміра і на чохлах червоні за стіжки, свити він не має; на голові бриль;
на поясі ножик і ківшик з лика на мотузку”)
Ø Які риси
характеру персонажа можна побачити під час першої зустрічі з ним напровесні на
галяві волинського лісу? (Щирість, дитяча допитливість, чистота помислів
юнака)
Ø Що вам
відомо про мистецький хист Лукаша? („З очеретів чутно голос сопілки, ніжний,
кучерявий, і як він розвивається, так розвивається все в лісі. Спочатку на
вербі та вільхах замайоріли сережки, потім береза листом залепетала. На озері
розкрились лілеї білі й зазолотіли квітки на лататті. Дика рожа появляє ніжні
пуп'янки” — це сопілка Лукаша)
Ø Як впливає
на хлопця зустріч з Мавкою? (Зустріч з Мавкою, кохання до неї окрилило
Лукаша. Він захоплюється красою Мавки, з подивом спостерігає, зачаровано
слухаючи її розповідь, як міниться вираз її очей про зимовий сон природи.
Покохавши Мавку, Лукаш розкриває перед нею свою поетичну душу. Як і його
кохана, він чує, „як солов'ї весільним співом дзвонять”, „вже не щебечуть, не
тьохкають, як завжди, а співають: „Цілуй! Цілуй! Цілуй!”)
Ø Який
персонаж, окрім Мавки, позитивно впливає на Лукаша? (Позитивні задатки в
характері Лукаша — це вплив дядька Лева. Дядько Лев є втіленням гармонії у
стосунках людини і природи, він володіє великою мудрістю і вміє жити у мирі й
злагоді з навколишнім світом і силами природи. У мові дядька Лева відбито його
життєвий досвід, знання про світ. Він володіє словами, які допомагають
облаштувати мирне співжиття з мешканцями лісу і вберегтися від усіляких
напастей)
Ø Назвіть
причини розвитку негативних рис у характері Лукаша? (Вплив суспільного
середовища та обставин життя: лицемірство, корисливість, що панують у взаєминах
людей, проникли і в душу Лукаша)
Ø Як на
кохання до Мавки вплинуло віддношення до неї матері Лукаша? (Мати постійно
незадоволена грою сина на сопілці, його взаєминами з Мавкою, які, на її погляд,
заважають працювати. Хоча Лукаш спочатку намагається захищати себе і Мавку,
згодом починає розділяти погляди матері на те, що робота і краса — несумісні;
невістка в сім'ї — невільниця, гірша наймички, і цінують її за придане; всім і
за все треба віддячувати, навіть за почуття любові; „...їм така невістка не до
мислі... Тобі недобра з їх свекруха буде!”, „їм невістки треба, бо треба помочі
— вони старі. Чужу все до роботи заставляти не випадає... Наймички — не дочки”,
„Була надія, що віддячусь потім” — так він каже Мавці, коли вона благає його не
зневажати „душі своєї цвіту”)
Ø
Прокоментуйте зміст цього діалогу. (Пізнє літо провіщає згасання кохання
Лукаша. Він перестає грати на сопілці. Власницькі почуття остаточно оволоділи ним)
Ø Що мала на
увазі Мавка, коли звернулася до Лукаша зі словами: „...смутно, що не можеш ти
своїм життям до себе дорівнятись”? (Природа наділила Лукаша поетичним
хистом, але способом свого життя він не може піднестися до нього, не може
розвинути в собі цей дар. Коли його засмоктує буденщина, практицизм, то вона
витісняє з душі юнака вміння творити красу, він не може реалізувати своїх
творчих можливостей, бо дбає не про високе, а про буденне, сіре)
Ø Що штовхає
Мавку в царство Марища? (Марище (та ж смерть) позбавляє одночасно і мук, і
радощів життя. Зрада наносить смертельний удар коханню Мавки. Зневажливі
останні слова Лукаша: „Яка страшна! Чого ти з мене хочеш?” — отруйною стрілою
вп'ялися у груди Мавки. Коли ж вона почула, як Лукаш заявив матері, що свататиме
Килину, то добровільно віддала себе в руки Марища зі словами: „Бери мене! Я
хочу забуття!”)
Ø Що ми дізнаємося із змісту ІІІ дії про дальший розвиток подій? (Мавка не платить Лукашеві злом
за зло, а повертає коханому, якого Лісовик перетворив на вовкулаку, знову
людську подобу. Вона намагається заступити дорогу Злидням, рятуючи хату
суперниці від нужди)
4. Розкрийте
алегоричний зміст образа Лукаша
Цей образ
набуває в творі алегоричного звучання: він символізує складність людських
поривань до ідеалу, приклад того, як засмоктує людину буденщина. Проте вбити
мрію неможливо, і саме про це співає сопілка Лукаша у кінці п'єси. В останній
сцені Леся Українка показує торжество краси в душі Лукаша. Звернений до власної
долі монолог Лукаша перейнятий не стільки скорботою, скільки вірою у високе
призначення людини, силу людського хисту, розуму, волі.
5. Складання
таблиці „Роздвоєність душі Лукаша”
Характеристика
образу
|
Приклади
|
Причини появи в характері героя названих рис
|
Позитивні
риси
|
Поетичний
хист, здатність кохати, щирість, допитливість, поривання до краси, ідеалу,
розуміння природи, любов до народних казок, легенд, пісень
|
Кохання до
Мавки, вплив дядька Лева, закладені в кожній людині поривання до прекрасного,
творчі здібності
|
Негативні
риси
|
Практицизм,
залежність від середовища, законом якого є не поклоніння красі і духовності,
а грошам та зиску; жорстокість та зрадливість
|
Вплив
приватновласницького середовища, буденності і сірості; суспільні порядки, за
яких гинуть найкращі якості людської вдачі
|
6. Творче
завдання
Спробуйте
виступити адвокатом Лукаша.
1. Розкажіть
про своє відношення до Лукаша.
2. Які риси
Лукаша, на ваш погляд, найбільш руйнівні для особистості?
3. Ви б
хотіли чи ні мати такого друга, як Лукаш? Обґрунтуйте свою відповідь.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.
Опрацювати матеріал уроку.
2. Підготувати і записати висловлювання «Чим мені подобається (не подобається) образ
Мавки / Лукаша (на вибір).
|
Коментарі
Дописати коментар