Класна
робота № 9 українська мова 6 клас
Числівники кількісні й порядкові. Прості, складні й складені
1. Робота з
підручником
Повторити теоретичний матеріал – параграфи 52, 53
с.164 – 170.
2. Тренувальні
вправи
1. Розподілити
числівники за значенням
(розподільний диктант)
(власне кількісні,
дробові, збірні, порядкові).
Третій, сім, восьмеро,
три четвертих, п’ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий,
одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих.
2. Самостійна
робота
Охарактеризувати
числівники в поданих реченнях за значенням і будовою.
( в дужках поруч або над словом)
Десятеро учнів брали участь в обласних
олімпіадах.
П’ятеро учнів закінчили школу із золотою
медаллю.
До першої десятки шахістів світу входять і
українські спортсмени.
3. Пояснення вчителя.
· За будовою
числівники поділяються на прості, складні і складені.
Простий числівник
складається з одного слова, яке має один корінь: три, сотий.
Складний числівник
складається зі слова, яке має два корені: п’ятнадцять, вісімдесят, триста.
Складений числівник
складається з кількох слів і ці слова пишуться окремо: триста п’ятдесят, дві
тисячі чотириста вісім.
· В українській мові з
числівниками два, три, чотири у Н.в. вживаються іменники чоловічого роду у Н.в.
множини – два столи, три зошити.
· Іменники жіночого
роду і середнього роду мають форму Р.в. однини – дві яблуні, чотири яйця
4. Розподільна робота.
Записати
словосполучення у три стовпчики: 1) з простими числівниками; 2) зі складними
числівниками; 3) зі складеними числівниками.
Якщо правильно
виконали завдання, з третіх букв записаних іменників складеться початок
прислів’я: «… - тільки небо коптити».
Шість собак,
дванадцять підприємств, двадцять три кожухи, п’ятдесят вісім бригад, шістдесят
стільців, п’ятдесят два хутори, одна гребля, сімнадцять білок, сімдесят один
гриб, двадцять граків, дві казки.
5. Гра «Вправний перекладач».
Перекласти
словосполучення українською мовою і записати.
Три дня, две тетради,
четыре тома, двадцать два килограмма, двадцать четыре стола, сорок два метра,
четыре переулка, семь домов, семнадцать раз, пятьдесят два центнера, три урока,
восемьдесят два градуса, три сестры, четыре яблока, два учебника, пять
дневников.
6. Вибіркова творча робота.
Запишіть
словосполучення у два стовпчики: 1) ті, в яких іменники мають закінчення
–и(-і); 2) ті, в яких іменники мають закінчення –а(-я).
Три (місяць), два
(поселення), три (зима), півтора (кілометр), два (стілець), три (палець), одна
друга (ківш), три (глечик), двітреті (тролейбус).
7. Мовна гра «Коректор».
Відредагувати речення.
У змаганнях приймали
участь тридцять два спортсмена.
Три тренера вболівали
про своїх вихованців. Наша команда попереджала суперників на два очки. Мій брат
– самий високий у класі, тому він уже півтора місяці займається баскетболом.
8. Розгадайте кросворд.
1. Порядковий номер,
який відповідає числу «тисяча».
2. Число, яке
становить двічі по два.
3. Цифра, що йде після
7.
4. Число, що становить
тисячу тисяч.
5. Порядковий номер,
що відповідає числу 7.
Відповіді
запишіть словами.
Домашнє
завдання.
1. Вивчити правила,
повторити матеріал підручника.
2.Творче завдання.
- Прочитайте і стисло
перекажіть текст, правильно вимовляючи числівники. Випишіть словосполучення
«числівник + іменник». Числа запишіть словами, підкресліть числівники, визначте
їх будову.
Погляньмо на карту
України. Територію її надвоє розділяє своїми водами могутній Дніпро – третя
після Волги й Дунаю річка Європи. Серед його 847 приток є такі великі річки як
Березика й Прип’ять, Сож і Десна та інші. Віками мріяли люди підкорити буйну
силу Дніпра. Практичне використання його могутніх вод почалося в 1932 році,
коли стала до ладу Дніпровська гідроелектростанція.
3. Самостійна робота.
Прочитайте. Визначте будову
числівника. Запишіть їх словами.
67зошитів, 243
грн.56коп., 64 тисячі, 575 мільйонів, 25 мільярдів.
Коментарі
Дописати коментар