Класна робота № 10 Українська мова 9 клас
Повторення вивчених розділових знаків у
простому і складному реченнях.
Ознайомлення з таблицею «Групи розділових знаків за їхньою функцією».
Групи розділових знаків за їхньою функцією
Групи розділових знаків, що вживаються
|
Для чого використовуються
|
Приклади
|
Для
розділення:
• крапка,
знак оклику, знак питання, три крапки
|
• для
оформлення окремого речення як закінченого; для відділення кожного речення
від наступного в тексті
|
1. Стояла
люта зима. Ще такої холодної та сніжної не знали люди (Панас Мирний).
2. Де ж
слава ваша?
На
словах! (Т. Шевченко).
|
• кома,
крапка з комою, тире, двокрапка
|
• для
позначення межі:
а) між
однорідними членами в простому реченні
б) між
простими реченнями у складному
|
3. Нехай
в’януть червоні, рожеві, білі й жовті троянди (Леся Українка).
4. За
перший раз, як за той рік, будеш ти такою; а за другий — серед степу тупне
кінь ногою (Г. Шевченко).
|
Для
виділення: кома,
тире, знак оклику, дужки, двокрапка, двокрапка і тире, лапки
|
для
виділення:
а)
смислових відрізків, що ускладнюють просте речення (звертань, вставних слів,
сполучень слів, речень; відокремлених другорядних членів)
б) груп
однорідних членів з узагальнювальними словами
в) прямої
мови
|
1. Гарно,
нічого й казати, вмієш ти слова складати
(І.
Франко).
2. Я ж
тебе, милая, аж до хатиноньки сам на руках однесу (М. Старицький).
3. Ти
взяла мене, маленького, за руку і в школу хлопця одвела до п’яного дяка в
науку (Т. Шевченко).
4.У щастя
людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне (М.
Рильський).
5.І
тихо-тихенько я промовляла: «Сон літньої ночі, мені тебе жаль!..» (Леся
Українка).
|
Бесіда за питаннями.
— Які
розділові знаки можуть бути між підметом і присудком?
— Чим можуть
ускладнюватись прості речення?
— Які
розділові знаки можуть ставитись у простому ускладненому реченні?
— Коли у
складному реченні кома не вживається?
— За яких
умов у простому і складному реченнях вживається двокрапка?
Пояснювальний диктант. (усно)
— Запишіть
речення, поясніть, чому в поданих реченнях кома не ставиться.
- Знову настала весна і пишно
зацвіли сади.
- Бачу, що сонце вже почало
спускатися до виднокругу і час вертати додому.
- Коли настав вечір, в небі
засвітились зорі й виплив з-за обрію місяць.
- Спека й тиша. Вітряно й
холодно.
- Коли відбулися збори і що на
них обговорювали?
- Хай буде мир на всій землі й
щасливі будуть люди!
- Треба бути уважним і коли
обставини цьому не сприяють.
Пунктуаційний практикум. (письмово)
— Запишіть
речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть.
- Вік прожити не ниву пройти
гомінливу(А. Малишко).
- Гаї шумлять я слухаю (П.Тичина).
- Далеко десь на сході йде війна
а тут глибока світла тишина(І. Світличний).
- Непорушно стоять дерева
загорнені в сутінь рясно вкриті краплистою росою(М. Коцюбинський).
- Як досвідчений мисливець Хома
добре знав витівки вовка(Р. Пускач).
- В кутку десь в сутіні вечірній
ми сидимо удвох одні(Олександр Олесь).
- Оце що від мене лишилося то
власне уже не я(Л. Костенко).
- Ти сивий лісе в сутіні прозорій
і ви гаї в зелених льолях літ нічого так не треба як в підзор’ї мені ваш
голос чуть і стежить ваш політ(М. Вінграновський).
- Так смолоскипно виграйнуло
сонце тривожним гроном форм і кольорів і зачаровано між травами побрів
маленький сад пашіючи долоньками(І. Жиленко).
- А Соловей аж горло надриває і
на всі заставки співає щебече і свистить і тьохкає і торохтить(Л.
Глібов).
Творче конструювання. (письмово)
—
Перебудуйте подані речення так (або доповніть, поширте їх), щоб у них можна
було поставити тире. Перероблені речення запишіть.
- Хороша-таки штука життя(А.
Головко).
- Між людьми видніються вози з
усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й усякими іншими
домашніми речами(С. Васильченко).
- Польова доріжка стелилася між
високими хлібами(О. Гончар).
- А весна гомоніла: «Послухай
мене!»(Леся Українка).
- Язавжди беру приклад з мого
брата.
- Без хазяїна двір плаче, а без
хазяйки плаче хата(Нар. тв.).
Домашнє завдання
·
Повторити
теоретичний матеріал.
·
Виконати тести.
Тестовий контроль
( письмово на оцінку)
- Прочитайте речення.
Можна (1)
наприклад (2) з’ясувати (3) як з’явилося нове слово (4) звідки воно прийшло (5)
чи як утворилося.
Кому треба
поставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
- Укажіть речення, у якому
ставиться тире між підметом і присудком (розділові знаки пропущено)
А Я син
свого часу і весь належу сучасникам своїм.
Б Руки
дівчини зробилися як лід.
В Червона рожа над усі квіти гожа.
Г Тільки
труд життя основа краса всевладного життя.
Д Слово не
горобець вилетить не впіймаєш.
- Невідокремлене означення вжито
в реченні (розділові знаки пропущено)
А Іде гроза
дзвінка і кучерява садам зомлілим руки цілувать.
Б Місяць
закоханий в ніч чарівну сяє щасливий і світить.
В Волохатий лісовий джміль неповороткий
і вайлуватий домовито гуде над блакитними купами чебрецю.
Г Низенька
чорнява заквітчана польовими квітками вона й трохи не схожа була на селянок.
Д Побризкані
росою трави стояли тихі принишклі.
- Правильно розставлені розділові
знаки в реченні
А Жінка
схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась шукаючи дворища, яке б не
ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на неї.
Б Жінка,
схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не
ощирилось на неї собарнею а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на неї.
В Жінка, схрестивши руки на грудях,
боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя
недовірливо спідлоба дивилось на неї.
Г Жінка,
схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не
ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на неї.
Д Жінка,
схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась шукаючи дворища, яке б не
ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо спідлоба дивилось на неї.
- Установіть відповідність
Відокремлений
член речення
1 означення
2 обставина
3 додаток
4 прикладка (різновид означення)
Приклад
А А за ним,
за сином праведним своїм, і ти пішла.
Б Він не
відпочивав, а, примруживши очі, думав.
В Молодиця, коло тридцяти літ, в білій
сорочці з червоними застіжками, сиділа на лаві під вікном.
Г Крізь
тонкі високі стебла трави прозирали блакитні, сині й лілові волошки.
Д Опріч
цього руху, помічався ще й другий рух.
- Установіть відповідність
Пропущений
розділовий знак
1 двокрапка
2 кома
3 крапка з комою
4 тире
Речення
А Там де
зорі сяють з-за гори над водою гнуться явори.
Б Вона
кинула оком на діл хата була заметена.
В Не можеш
чогось знайти створи сам.
Г Од зеленого берега ніби повіяло
холодком холодок ніби лащився до лиця.
Д А тепер
спустіли береги та й озера висихають.
|
Коментарі
Дописати коментар