Класна робота № 10 Українська мова 9 клас
 Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях.

Ознайомлення з таблицею «Групи розділових знаків за їхньою функцією».
Групи розділових знаків за їхньою функцією
Групи розділових знаків, що вживаються
Для чого використовуються
Приклади
Для розділення:
• крапка, знак оклику, знак питання, три крапки
• для оформлення окремого речення як закінченого; для відділення кожного речення від наступного в тексті
1. Стояла люта зима. Ще такої холодної та сніжної не знали люди (Панас Мирний).
2. Де ж слава ваша?
На словах! (Т. Шевченко).
• кома, крапка з комою, тире, двокрапка
• для позначення межі:
а) між однорідними членами в простому реченні
б) між простими реченнями у складному
3. Нехай в’януть червоні, рожеві, білі й жовті троянди (Леся Українка).
4. За перший раз, як за той рік, будеш ти такою; а за другий — серед степу тупне кінь ногою (Г. Шевченко).
Для виділення: кома, тире, знак оклику, дужки, двокрапка, двокрапка і тире, лапки
для виділення:
а) смислових відрізків, що ускладнюють просте речення (звертань, вставних слів, сполучень слів, речень; відокремлених другорядних членів)
б) груп однорідних членів з узагальнювальними словами
в) прямої мови
1. Гарно, нічого й казати, вмієш ти слова складати
(І. Франко).
2. Я ж тебе, милая, аж до хатиноньки сам на руках однесу (М. Старицький).
3. Ти взяла мене, маленького, за руку і в школу хлопця одвела до п’яного дяка в науку (Т. Шевченко).
4.У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне (М. Рильський).
5.І тихо-тихенько я промовляла: «Сон літньої ночі, мені тебе жаль!..» (Леся Українка).

Бесіда за питаннями.
— Які розділові знаки можуть бути між підметом і присудком?
— Чим можуть ускладнюватись прості речення?
— Які розділові знаки можуть ставитись у простому ускладненому реченні?
— Коли у складному реченні кома не вживається?
— За яких умов у простому і складному реченнях вживається двокрапка?

Пояснювальний диктант.   (усно)
— Запишіть речення, поясніть, чому в поданих реченнях кома не ставиться.
  1. Знову настала весна і пишно зацвіли сади.
  2. Бачу, що сонце вже почало спускатися до виднокругу і час вертати додому.
  3. Коли настав вечір, в небі засвітились зорі й виплив з-за обрію місяць.
  4. Спека й тиша. Вітряно й холодно.
  5. Коли відбулися збори і що на них обговорювали?
  6. Хай буде мир на всій землі й щасливі будуть люди!
  7. Треба бути уважним і коли обставини цьому не сприяють.
Пунктуаційний практикум.   (письмово)
— Запишіть речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть.
  1. Вік прожити не ниву пройти гомінливу(А. Малишко).
  2. Гаї шумлять я слухаю (П.Тичина).
  3. Далеко десь на сході йде війна а тут глибока світла тишина(І. Світличний).
  4. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь рясно вкриті краплистою росою(М. Коцюбинський).
  5. Як досвідчений мисливець Хома добре знав витівки вовка(Р. Пускач).
  6. В кутку десь в сутіні вечірній ми сидимо удвох одні(Олександр Олесь).
  7. Оце що від мене лишилося то власне уже не я(Л. Костенко).
  8. Ти сивий лісе в сутіні прозорій і ви гаї в зелених льолях літ нічого так не треба як в підзор’ї мені ваш голос чуть і стежить ваш політ(М. Вінграновський).
  9. Так смолоскипно виграйнуло сонце тривожним гроном форм і кольорів і зачаровано між травами побрів маленький сад пашіючи долоньками(І. Жиленко).
  10. А Соловей аж горло надриває і на всі заставки співає щебече і свистить і тьохкає і торохтить(Л. Глібов).
Творче конструювання.    (письмово)
— Перебудуйте подані речення так (або доповніть, поширте їх), щоб у них можна було поставити тире. Перероблені речення запишіть.
  1. Хороша-таки штука життя(А. Головко).
  2. Між людьми видніються вози з усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й усякими іншими домашніми речами(С. Васильченко).
  3. Польова доріжка стелилася між високими хлібами(О. Гончар).
  4. А весна гомоніла: «Послухай мене!»(Леся Українка).
  5. Язавжди беру приклад з мого брата.
  6. Без хазяїна двір плаче, а без хазяйки плаче хата(Нар. тв.).

Домашнє завдання
·         Повторити теоретичний матеріал.
·         Виконати тести.
Тестовий контроль   ( письмово на оцінку)
  1. Прочитайте речення.
Можна (1) наприклад (2) з’ясувати (3) як з’явилося нове слово (4) звідки воно прийшло (5) чи як утворилося.
Кому треба поставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
  1. Укажіть речення, у якому ставиться тире між підметом і присудком (розділові знаки пропущено)
А Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм.
Б Руки дівчини зробилися як лід.
В Червона рожа над усі квіти гожа.
Г Тільки труд життя основа краса всевладного життя.
Д Слово не горобець вилетить не впіймаєш.
  1. Невідокремлене означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А Іде гроза дзвінка і кучерява садам зомлілим руки цілувать.
Б Місяць закоханий в ніч чарівну сяє щасливий і світить.
В Волохатий лісовий джміль неповороткий і вайлуватий домовито гуде над блакитними купами чебрецю.
Г Низенька чорнява заквітчана польовими квітками вона й трохи не схожа була на селянок.
Д Побризкані росою трави стояли тихі принишклі.
  1. Правильно розставлені розділові знаки в реченні
А Жінка схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на неї.
Б Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на неї.
В Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо спідлоба дивилось на неї.
Г Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на неї.
Д Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо спідлоба дивилось на неї.
  1. Установіть відповідність
Відокремлений член речення
1 означення
2 обставина
3 додаток
4 прикладка (різновид означення)
Приклад
А А за ним, за сином праведним своїм, і ти пішла.
Б Він не відпочивав, а, примруживши очі, думав.
В Молодиця, коло тридцяти літ, в білій сорочці з червоними застіжками, сиділа на лаві під вікном.
Г Крізь тонкі високі стебла трави прозирали блакитні, сині й лілові волошки.
Д Опріч цього руху, помічався ще й другий рух.
  1. Установіть відповідність
Пропущений розділовий знак
1 двокрапка
2 кома
3 крапка з комою
4 тире
Речення
А Там де зорі сяють з-за гори над водою гнуться явори.
Б Вона кинула оком на діл хата була заметена.
В Не можеш чогось знайти створи сам.
Г Од зеленого берега ніби повіяло холодком холодок ніби лащився до лиця.
Д А тепер спустіли береги та й озера висихають.


Начало формы

Конец формы


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу