Класна робота №15 українська
література 7 клас
Ліризм поезій
А. Малишка. «Вчителька»
Технологія «Автор-оповідач»
Кажуть літературознавці, що поезія Андрія Малишка
пісенна. А чи не в дитинстві її витоки? Про це дізнаємось у самого автора.
Орієнтовна розповідь Андрія Малишка
Мати моя — Ївга Остапівна — була жінкою м'якої вдачі
та великого серця. Вона чудово співала, часто розповідала нам казки й легенди.
Материну науку взяв глибоко до серця, а до фольклору ставився особливо бережно
й з неабияким благоговінням: «Я сміявся і плакав разом з героями тих пісень і
дум». Мені хотілось, щоб кожен фольклорний твір закінчувався щасливо. Часто
додумував кінець пісні: ні, козак не убитий, а тільки поранений, добрі люди
вилікували його живою водою, і поїхав він до батька-матері.
Від старшого брата ще зовсім малим навчився грати на
гармонії. Василь брав мене з собою навіть на весільні гуляння. А коли підріс,
то підміняв у весільних музик бубнара, іноді довіряли мені замінити й основного
гармоніста. А коли ми з Василем почали співати, то справді люди
заслуховувалися… Так моя пам'ять вбирала народний пісенний розмай.
В Обухові (недалеко від Києва), де я народився
(14.11.1912 p.), з давніх-давен існував осередок бандуристів, при якому
знаходилась й школа з досить важкою програмою. У цех бандуристів нелегко було потрапити,
та мені пощастило, бо шкільна подруга Софійка умовила старшого в цій школі
дозволити мені приходити, слухати пісні й самому вчитися і грі, і співу. У
цьому цеху я одержав своє музичне виховання.
— Як ставився батько до обдарування сина?
Батько мій — Самійло Микитович — був прекрасним
вихователем своїх одинадцятьох дітей, людиною вимогливою і водночас надійною,
вдатним шевцем. Прагнув бачити мене хліборобом. Мені — його третій дитині —
справді судилося стати сіячем, але на ниві поезії, про що я написав у вірші:
Сусіди з батьком радили мені
З дитинства стати хліборобом,
Одвічним другом плуга і гречок,
Дощів осінніх в ночі вересневі.
А я обрав нелегке ремесло —
Шукати слово скарбом таємничим…
— Бібліографи говорять про Вашу велику пристрасть до
читання книг (приблизно 140–150 сторінок на день). Хто ж прищепив любов до
книги?
Любов до книги передав мені дядько Микита. Вроджений
романтик, ставив понад усе книгу, заради неї міг занедбати термінове
замовлення, з нею міг забути про все на світі. Відкладе недошитий чобіт,
поважно поправить окуляри і бере в руки книгу. Тому його й назвали
«чорнокнижником». У дитинстві ж я читав не тільки для себе, а й для мало не
всієї вулиці.
Навчальна лекція
Зворушливою піснею «Вчителько моя» А. Малишко низько
вклонився всім учителям за їхню нелегку працю. Й досі звучить вона під час
шкільних свят. Існує легенда, що вірш написаний за реальними подіями. Нібито
повернувшись після війни в рідну школу, А. Малишко не впізнав улюбленої
вчительки: ця ще не стара жінка виявилась сивою. Поет дізнався, що на фронті
загинув її чоловік, а два сини-близнюки підірвали себе гранатою, щоб не здатись
живими в руки ворогів. Від таких страшних життєвих трагедій вчитель-ка не
втратила природної доброти, педагогічного хисту, перелила свою любов на чужих
діток. Автор схиляється перед героїнею, називає її єдиною порадницею, зорею,
дякує за невтомну працю:
Знов щебече юнь і цвіте трава,
Пізнаю тебе в постаті несхилій,
Вчителько моя, зоре світова,
Раднице моя На Вкраїні милій!
Виразне читання
твору Бесіда за змістом прочитаного
- Який настрій навіяла вам поезія «Вчителька»?
- Який настрій ліричного героя?
- Яка тема твору?
- У чому ви вбачаєте головну думку, ідею?
- Чому автор із глибокою ніжністю ставиться до
вчительки?
- Чи є у вас справжні вчителі, до яких ви ставитесь
із пошаною та повагою?
Конкурс на найуважнішого учня
Літературний диктант (письмово в
зошиті, короткі відповіді, надіслати на оцінку)
1. Про
яку пору року йдеться у вірші «Вчителька»?
2. Який час
доби зображено в поезії?
3. Яке дерево росте
під вікном у школі?
4. Скільки синів було
у вчительки?
5. Що сталося з її синами?
6. Як поет називає
свою вчительку?
7. Яких птахів згадує поет?
8. Які
слова свідчать про працьовитість і наполегливість учительки?
9. Які
предмети щоденного вжитку школярів згадано у вірші?
10. Якими
словами підкреслює поет незламність учительки, її мужність?
11. Хто
написав музику до вірша?
12. У
чиєму виконанні «Пісню про вчительку» почули в усьому світі?
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати поезію «Вчителька».
Пройти тест за посиланням:
Підготуватися до контрольної роботи.
Коментарі
Дописати коментар