Класна робота № 18 Українська мова 7 клас
ЧАСТКА ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ
Лінгвістичний аналіз
► Порівняти два речення. У якому з
них виражений додатковий значеннєвий відтінок? За допомогою якого слова він
виражений?
Сьогодні
до нас приїдуть друзі |
Невже до
нас сьогодні приїдуть друзі? |
► Проаналізувати, які дієслівні форми
використані в реченнях. З якою метою використані частки?
Приїхали б сьогодні наші друзі! |
Нехай
зустрінуть хлопці наших друзів біля школи |
утворює
умовний спосіб |
утворює
наказовий спосіб |
|
|
Робота
з підручником
►Опрацювати теоретичний
матеріал – параграф 39 с. 182-185.
►Виконати вправи 337,
339, 340.
Дослідження-конструювання
► Скласти речення з кожною часткою,
наведеною в дужках. У яких з речень частки надають певного відтінку підмету, а
в яких — присудку?
1. Мій товариш задумався (навіть, тільки,
ось, хіба). 2. Однокласник заперечив (невже, саме, не, авжеж). 3. Навчальні
досягнення учнів покращилися (-таки, чи, справді, нехай).
Мовний практикум
► За допомогою часток утворити форми
умовного та наказового способів дієслів. Скласти з ними речення. Обґрунтувати,
частки якого розряду за значенням необхідно використати.
Дякувати, думати, прикрасити, зустріти.
► Скласти по два речення зі словами
так, може, точно, просто, усе так, щоб в одному з речень ці слова виступали
повнозначними, а в другому — часткою.
Відновлення тексту (робота за
варіантами) (оберіть один із варіантів)
Варіант 1
► Прочитати, придумати заголовок. Про
які моральні чесноти йдеться в тексті? Записати висловлення В. Скуратівського, уставляючи
необхідні за змістом частки з довідки. Пояснити значення використаних часток.
...так зроду — віку й існував тісний
взаємозв’язок: батьки намагалися передати в спадок своїм дітям ... тільки варті
уваги навички до праці, а й залишити добру пам’ять про самих себе. Діти ...
мали за обов’язок дотримуватися й далі розвивати родовідні звичаї.
... ... могло трапитися, що
вироблені протягом сторіч звичаї, на яких виховувалося . одне
покоління, могли так швидко підмінитися масовою бездуховністю.
Мусимо.... зізнатися, що багато завинили й ми самі. Десь ... недовчили своїх
дітей, у чомусь проґавили, не стали на захист своїх духовних
цінностей. При нас ... цуралися діти пісні й рідної мови. Але ж загальновідомо,
хто злегковажив ... найбільшою святістю — одцурався своєї мови, своїх традицій,
той врешті — решт знехтує й синівським обов’язком перед батьками.
Довідка: ось, не, ж, як же, не, таки, же,
справді, бодай.
Варіант 2
► Прочитати, придумати заголовок. Про
які моральні чесноти йдеться в тексті? Записати висловлення Г. Сковороди,
уставляючи необхідні за змістом частки з довідки. Пояснити значення
використаних часток.
Люди у своїм житті працюють, метушаться,
щось від когось утаюють, а нащо — багато хто й сам ... тямить. Коли так
помислити, то з усіх людських діл, скільки тисяч їх... різних не є, буде один
кінець — радість серця. ...не для того ми вибираємо за
нашим смаком товаришів, споруджуємо гарні будинки, насаджуємо сади?
О, яка дорога ти, радосте сердечна!
— Та всі ваші витівки безсилі потішити дух
і вигнати нудьгу, що заволоділа вами.
— А що ... зможе?
— ... знання того, що складає щастя і як
його віднайти. Наше найбільше бажання — бути щасливим. ... не цього прагне
кожна жива істота? Скажи, лишень, де і в чому те щастя, яке шукаєш!
— Все народжується на добрий кінець. А
добрий кінець — є щастя.
Довідка: не, там, чи ж, лише, хіба,
навіть, оце.
Розподільний диктант
► Розподілити сполучення слів у два
стовпчики: а) ті, що мають у своєму складі частки; б) ті, у яких частки немає.
Як чудово; тобі й мені казали; нема й
хвилини; поводитися просто; просто нічого робити; куди вони пішли? куди краща
за всіх; словом і ділом; зателефонували і мені.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
►Опрацювати
теоретичний матеріал підручника – параграф 39 с. 182-185.
►Виконати вправу 342.
► Скласти завдання «Четверте зайве» (за темою «Частка як службова
частина мови»).
Коментарі
Дописати коментар