Класна робота № 23 українська мова 6 клас

 

 ВІДНОСНІ Й ПИТАЛЬНІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ

Доброго навчитися найважче.
                                                                                                      Народна мудрість


Творче спостереження над мовним матеріалом

Прочитати текст. З’ясувати форму мовлення. Визначити види речень за метою висловлювання.

— Ми з тобою йшли?
— йшли.
— Кожух знайшли?
— Знайшли!
— Я тобі кожух дав?
— Дав.
— Ти кожух узяв?
— Узяв.
— А де ж він?
— Та що?
— Та кожух?
— Та який?
— А ми з тобою йшли?
— йшли.
— Кожух знайшли? (Жартівлива народна пісня)

Знайти займенники. Які з них належать до питальних? Скласти з ними розповідні речення. Якої групи за значенням стосуватимуться ці займенники?

Пригадати, на які питання відповідають іменник, прикметник і числівник. Записати займенники й визначити їх групу за значенням. Коментар учителя. Питальні займенники служать для оформлення запитання про особу (хто?), предмет (що?), ознаку чи приналежність предмета (який?чий?), кількість предметів (скільки??). Уживаються вони тільки в питальних реченнях. Наприклад: Ох, Михайле, Михайле, і що з тебе тільки буде?.. (М. Стельмах)

Відносні займенники (хто, що, який, чий, скільки) виступають засобом зв’язку частин складного речення й завжди виконують роль члена речення. Наприклад: Найдорожче те, що зроблене власними руками (Нар. творчість).

Займенники хто, що, скільки змінюються тільки за відмінками, а займенники який, чий — за числами, відмінками й родами.

Робота з підручником

Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 61 с. 197 – 200.

Виконати вправи 519, 522, 523.

Творче конструювання    (письмово)

Прочитати речення. До кожного з них дібрати й записати речення-запитання, уживаючи питальні займенники.

Моя школа розташована в центрі міста. Вона найстаріша в нашій області: цього року їй виповнилося 150 років. У школі навчається понад тисячу учнів. Найбільше мені подобається шкільна бібліотека. У школі функціонує два великі спортзали: для молодших школярів і старшокласників окремо.

Провідміняти займенники хто, що, скільки.  (усно)

Відмінювання питальних і відносних займенників


Дослідження-відновлення   ( письмово)

Записати прислів’я, уставляючи потрібні за змістом відносні займенники. Визначити їх синтаксичну функцію. Назвати відмінки займенників.

1) Думай, … робити, а роби те, … надумав.

2) … закінчує вчитися, той перестає жити.

3) Розумний знає, … й немає.

4) Не той багатий, … багато прожив, а той, … багато діла зробив.

5) … людина не жила б, усього не виживе.

6) Не той кмітливий, … водять.

7) … розумніша голова, тим легше рукам.

8) … знаєш, за плечима не носиш.

9) … закінчує вчитися, той перестає жити (Нар. творчість).

З’ясувати вид речень за будовою. Зробити висновок про роль відносних займенників у мовленні.

Дослідження-реконструювання    (письмово)

Подані прості речення перебудувати у складні, уникаючи невмоти-вованого повтору однакових слів. Дослідити, що виступає засобом зв’язку простих речень у складному.

1) На збори прийшов класний керівник. Класний керівник сів біля вікна й уважно спостерігав за дітьми.

2) Класний керівник поділився цікавою інформацією. В інформації йшлося про надзвичайну подію.

3) У цій події випадково опинився учень нашої школи. З учня потім зробили героя.

4) Повертаючись зі школи, хлопці затримувалися на майдані. Від майдану розходилися три дороги.

5) Торік у нас організувався технічний гурток. Цей гурток працював на базі шкільної майстерні (За О. Троценком).

Провідміняти займенники який, чий, змінюючи їх за родами. ( усно )

Дослідження-відтворення діалогу   (письмово)

Прочитати діалог. Відновити його, розставивши потрібні розділові знаки. З’ясувати, хто є учасниками спілкування.

Ми — юні натуралісти. Чули про таке? підморгнув Забара. Що? Які натуралісти? з огидою покосився Захарко. Природу любимо. Охороняємо її пояснив Остап. Ну й охороняйте на здоров’ячко. Он дивіться, скільки навкруги природи!

Ви хіба не знаєте, що диких співучих птахів виловлювати заборонено? Чий ти будеш такий грамотний? Може, мені вже й дихати не можна? Дихайте на здоров’ячко відповів Марочкін свіже повітря — еліксир здоров’я. А птахів ловити — ні. Їх і так мало (За О. Троценком).

Визначити групи за значенням ужитих у тексті займенників. Назвати займенник, який використаний автором і як відносний, і як питальний.

Прочитати і дати відповіді на питання:    ( усно)

1. Яку роль виконують питальні займенники в мовленні?

2. За яких умов питальні займенники переходять у розряд відносних?

3. Які питальні й відносні займенники змінюються тільки за відмінками? Навести приклади.

4. Назвати питальні й відносні займенники, які змінюються як прикметники.

5. У яких відмінках питальні й відносні займенники мають паралельні форми? Навести приклади.

Домашнє завдання

1.             Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 61 с. 197 – 200.

На вибір:

2.            Скласти твір-мініатюру на тему «Чим приваблює мене моя школа?», уживаючи займенники різних груп за значенням.

3.            Вправа 524.

 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу