Класна робота № 23 українська мова 6 клас
ВІДНОСНІ Й ПИТАЛЬНІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ
ВІДМІНЮВАННЯ
Доброго навчитися
найважче.
Народна мудрість
Творче спостереження над мовним матеріалом
Прочитати текст. З’ясувати форму
мовлення. Визначити види речень за метою висловлювання.
— Ми з тобою йшли?
— йшли.
— Кожух знайшли?
— Знайшли!
— Я тобі кожух дав?
— Дав.
— Ти кожух узяв?
— Узяв.
— А де ж він?
— Та що?
— Та кожух?
— Та який?
— А ми з тобою йшли?
— йшли.
— Кожух знайшли? (Жартівлива народна пісня)
Знайти займенники. Які з них
належать до питальних? Скласти з ними розповідні речення. Якої групи за
значенням стосуватимуться ці займенники?
Пригадати, на які питання відповідають
іменник, прикметник і числівник. Записати займенники й визначити їх групу за
значенням. Коментар учителя. Питальні займенники служать для оформлення
запитання про особу (хто?), предмет (що?), ознаку чи приналежність предмета
(який?чий?), кількість предметів (скільки??). Уживаються вони тільки в
питальних реченнях. Наприклад: Ох, Михайле, Михайле, і що з тебе тільки буде?..
(М. Стельмах)
Відносні займенники (хто, що,
який, чий, скільки) виступають засобом зв’язку частин складного речення й
завжди виконують роль члена речення. Наприклад: Найдорожче те, що зроблене
власними руками (Нар. творчість).
Займенники хто, що, скільки
змінюються тільки за відмінками, а займенники який, чий — за числами,
відмінками й родами.
Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал
підручника – параграф 61 с. 197 – 200.
Виконати вправи 519, 522, 523.
Творче
конструювання (письмово)
Прочитати речення. До кожного з
них дібрати й записати речення-запитання, уживаючи питальні займенники.
Моя школа розташована в центрі
міста. Вона найстаріша в нашій області: цього року їй виповнилося 150 років. У
школі навчається понад тисячу учнів. Найбільше мені подобається шкільна
бібліотека. У школі функціонує два великі спортзали: для молодших школярів і
старшокласників окремо.
Провідміняти займенники хто, що,
скільки. (усно)
Відмінювання
питальних і відносних займенників
Дослідження-відновлення ( письмово)
Записати прислів’я, уставляючи
потрібні за змістом відносні займенники. Визначити їх синтаксичну функцію.
Назвати відмінки займенників.
1) Думай, … робити, а роби те,
… надумав.
2) … закінчує вчитися, той
перестає жити.
3) Розумний знає, … й немає.
4) Не той багатий, … багато
прожив, а той, … багато діла зробив.
5) … людина не жила б, усього
не виживе.
6) Не той кмітливий, … водять.
7) … розумніша голова, тим
легше рукам.
8) … знаєш, за плечима не носиш.
9) … закінчує вчитися, той
перестає жити (Нар. творчість).
З’ясувати вид речень за будовою.
Зробити висновок про роль відносних займенників у мовленні.
Дослідження-реконструювання (письмово)
Подані прості речення
перебудувати у складні, уникаючи невмоти-вованого повтору однакових слів.
Дослідити, що виступає засобом зв’язку простих речень у складному.
1) На збори прийшов класний
керівник. Класний керівник сів біля вікна й уважно спостерігав за дітьми.
2) Класний керівник поділився
цікавою інформацією. В інформації йшлося про надзвичайну подію.
3) У цій події випадково
опинився учень нашої школи. З учня потім зробили героя.
4) Повертаючись зі школи,
хлопці затримувалися на майдані. Від майдану розходилися три дороги.
5) Торік у нас організувався
технічний гурток. Цей гурток працював на базі шкільної майстерні (За О.
Троценком).
Провідміняти займенники який, чий,
змінюючи їх за родами. ( усно )
Дослідження-відтворення діалогу (письмово)
Прочитати діалог. Відновити його,
розставивши потрібні розділові знаки. З’ясувати, хто є учасниками спілкування.
Ми — юні натуралісти. Чули про
таке? підморгнув Забара. Що? Які натуралісти? з огидою покосився Захарко.
Природу любимо. Охороняємо її пояснив Остап. Ну й охороняйте на здоров’ячко. Он
дивіться, скільки навкруги природи!
Ви хіба не знаєте, що диких
співучих птахів виловлювати заборонено? Чий ти будеш такий грамотний? Може,
мені вже й дихати не можна? Дихайте на здоров’ячко відповів Марочкін свіже
повітря — еліксир здоров’я. А птахів ловити — ні. Їх і так мало (За О.
Троценком).
Визначити групи за значенням
ужитих у тексті займенників. Назвати займенник, який використаний автором і як
відносний, і як питальний.
Прочитати і дати відповіді на питання: ( усно)
1. Яку роль виконують питальні
займенники в мовленні?
2. За яких умов питальні
займенники переходять у розряд відносних?
3. Які питальні й відносні
займенники змінюються тільки за відмінками? Навести приклади.
4. Назвати питальні й відносні
займенники, які змінюються як прикметники.
5. У яких відмінках питальні й
відносні займенники мають паралельні форми? Навести приклади.
Домашнє завдання
1.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 61
с. 197 – 200.
На вибір:
2.
Скласти
твір-мініатюру на тему «Чим приваблює мене моя школа?», уживаючи займенники
різних груп за значенням.
3.
Вправа 524.
Коментарі
Дописати коментар