Класна робота № 17 українська мова 9 клас
Орфографія
«Мозковий штурм».
— Що вивчає
орфографія? Що таке орфограма?
— У чому
полягає різниця між орфограмами буквеними та небуквеними?
Робота з таблицями «Правопис складних слів» і «Правопис часток з повнозначними
словами».
Правопис складних слів
Пишемо разом |
Пишемо через дефіс |
|||
1. Слова,
утворені від підрядних словосполучень (у яких від одного до іншого слова
можна поставити питання): новобудова, східнослов'янський. |
1. Слова,
які утворені поєднанням незалежних слів (між ними можна поставити сполучник
і): мовно-літературний (мовний і літературний). |
|||
2. Слова з першими
частинами авіа-, авто-, аг- ро-,
водо-, кіно-, макро-, мікро-, супер-, теле-, фото- і
под.: кіномистецтво. |
2. Слова з першою
частиною віце-, екс-, лейб-, максі-,
обер-, воєнно-, військово-: міні-футбол. Виняток: військовополонений. |
|||
Пишемо разом |
Пишемо через дефіс |
|||
3.
Прикметники, у яких першим компонентом виступає прислівник: глухонімий,
хитромудрий, зловорожий. |
3.
Прикметники, які означають поєднання смаків, кольорів або відтінки
кольорів: світло-зелений, кисло-солодкий. Винятки: жовтогарячий,
червоногарячий. |
|||
4. Слова,
утворені поєднанням тих самих слів, синонімічних слів, антонімічних слів за
значенням слів, слів з тим самим коренем: білий-білий, тишком-нишком,
більш-менш, батько-мати, великий-превеликий. Але: кінець кінцем, чин чином,
сама самотою. |
||||
5. Слова,
у яких перше слово підкреслює певну прикмету чи особливість предмета, явища,
названого другим словом: стоп-кран. |
||||
Правопис часток з повнозначними словами |
||||
Пишемо разом |
Пишемо через дефіс |
Пишемо окремо |
||
Частки аби-, де-, -сь, -ся, що-, як-, ані-: абихто,
чимало, щодня. |
1.
Частки казна-, хтозна-, боз- на-,
будь-, небудь-: будь-хто, який-небудь. 2.
Частки -бо, -то, -от, -но, -таки,якщо
вони стоять безпосередньо після слова, з якими пов‘язані за змістом: все-таки. |
1. Інші
частки, зокрема б (би), ж (же),
то (вказівна), хоч
би, хіба ж, 2. Якщо
між часткою і словом, якого вона стосується, стоїть інша частка чи
прийменник, то всі три слова пишемо окремо. |
||
Орфографічний практикум.
— Запишіть
прислівники та прислівникові сполучення, знявши риску. Поясніть орфограми.
Без/пуття,
без/перестанку, без/сумніву, без/кінця/краю, на/щастя, на/зло, по/суті,
з/від/усюди, в/решті/решт, день/у/день, вряди/годи, всього/на/всього,
давним/давно, до/відома, в/шосте, до/ладу, до/вподоби, по/тихеньку, ген/ген,
рік/у/рік.
Робота з таблицями «Уживання префіксів з- (с-), роз-, без-», «Уживання
префіксів пре-, при-, прі-».
Уживання префіксів з- (с-), роз-, без-
Умови |
Приклади |
Перед
буквами к, п, т,лг, фпрефікс з-відповідно до вимови позначається
буквою с.Перед усіма
іншими приголосними вживаємо з- |
Сказати,
сфотографувати, зсадити, зшити |
Префікси роз-, без-завжди пишемо з буквою з |
Розказати,
безпечний |
УВАГА! В
українській мові префіксів рос- і бес-немає!
Уживання префіксів пре-, при-, прі-
Пишемо пре- |
Пишемо при- |
Пишемо прі- |
1. У
прикметниках і прислівниках для вираження найвищого ступеня ознаки (премудрий,
препогано). 2. У
словах презирство, презирливий, преподобний, престол, преосвященний. |
1.
Переважно у дієсловах, що означають наближення, приєднання до чогось,
неповноту дії чи ознаки (приїхати, присісти). А також у
похідних від них (прибуття, приклеєний). 2. У прикметниках та іменниках,
що означають знаходження біля чогось (прикордонний, пригірок). |
У
словах прізвище, прізвисько, прірва. |
Вправа «Я — редактор»
—
Підкресліть слова, які написано неправильно. Виправте помилки.
Сфотографувати,
зхилити, розпитати, безпечний, схитрувати, розхитати, преміський, приклеїти,
пресушений, преширокий, предобрий, приліпити, предорожній, привітати, спитати,
пресоромити, зтерти, зсохнути, розсаджувати.
— Також
сьогодні на уроці ми повинні повторити правила уживання апострофа перед
буквами я, ю, є, ї
Орфографічний практикум.
— Спишіть
слова, ставлячи, де потрібно, апостроф.
Пів..юрти,
пів..Ялти, духм..яний, миш.. як, торф..яний, інтерв..ю, інфекція, грав..юра,
черв..як, пів..ящика, мавп..ячий, пів..яблука, дит..ясла, різьб..яр,
розв..язати, св..ятковий, Лук..янченко, між..яру- сний, б..юро, від.хднати,
моркв..яний.
Робота з мовним матеріалом
— У кожному
слові визначте орфограму. Доберіть і запишіть 2-3 слова з цією орфограмою.
Зразок:
знання — гілля, зілля.
Прегарний,
розповідати, безпечний, стерти, ясно-зелений, будь-де, прибережний, прірва,
морквяний, п’ять.
Домашнє завдання
- Повторити вивчене про правопис
складних слів.
- Скласти словниковий диктант ( 20 слів ) за вивченими орфограмами.
|
Коментарі
Дописати коментар