Класна робота № 24 українська
мова 6 клас
ЗАПЕРЕЧНІ
Й НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ
Робота з теоретичним
матеріалом задля зіставлення нових знань з базовими
Заперечні від відносних чи
питальних займенників за допомогою частки ні префіксальним способом
(игхто-хто).
Неозначені займенники
утворюються від відносних чи питальних займенників префіксальним способом за
допомогою часток аби-, де-, будь-, казна-, хтозна- або суфіксальним способом за
допомогою часток -небудь, -сь. Ці займенники служать для вираження повного
заперечення предмета (ніхто, ніщо), ознаки (ніякий, нічий) або кількості
(ніскільки). Вони утворюються займенники вказують на неозначену особу (абихто,
будь-хто), предмет (дещо, що-небудь), ознаку (чий-небудь, якийсь), кількість
(скільки-небудь).
Відмінюються заперечні й
неозначені займенники як відносні й питальні, від яких вони утворені.
Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал –
параграф 62 с. 201 – 204.
Виконати вправи 526, 529.
Вибірково-розподільний
диктант (письмово)
До яких груп за значенням
належать подані займенники? Виписати спочатку заперечні займенники, потім —
неозначені.
Дещо, абичий, ніщо,
хто-небудь, нічий, ніскільки, хтозна-скільки, ніякий, ніхто, будь-який, нікого,
чийсь, нікотрий, якийсь, хтозна-що.
З’ясувати, від яких займенників
творяться заперечні займенники і яким способом.
Чи онаковий спосіб творення
неозначених займенників будь-хто і хто-небудь? Назвати займенники, утворені
префіксальним способом, і займенники, утворені суфіксальним способом.
Вправа
аналітичного характеру
Провідміняти займенники хтось,
що-небудь, абиякий. Яка особливість відмінювання неозначених займенників? (усно)
Провідміняти займенники ніхто,
ніякий. Яка закономірність відмінювання всіх заперечних займенників? (усно)
Творче
спостереження за мовним матеріалом на основі тексту
( письмово, виписати)
Прочитати текст. З’ясувати його
стиль мовлення. Виписати речення, в яких ужито заперечні й неозначені
займенники. Визначити їхній відмінок і синтаксичну функцію.
Тиха і смутна весняна ніч, мов
якась молода черниця. Не чути на селі ніякого гомону, нічийого співу. Усе
повилося в тіні. Біліють проти місяця хати з темними вікнами, — не то дрімають,
не то щось думають. Може, думають вони про те, що завтра рано має відбутися на
селі якесь сумне свято, після чого деякі з них остануться пустками; загуде в
негоду вітер у димарі, завітає в гості лупатий сич, і буде моторошно й сумно.
Сьогодні деякі люди вкладалися
зі своїм добром, і цілий день стояв у селі казна-який шум і гомін; тепер усе
затихло. По дворах, навантажені абияким збіжжям, стоять вози, готові в дорогу.
Заскрипів засов коло чиїхось
дверей, і далеко по селі пішла луна. Зі своєї хати вийшов старий. Тихо, мов
привід, ходить по двору, по городі, ходить, спиняється, щось думає… Далеко в
промінні місяця біліє його сумна постать (За С. Васильченком).
З’ясувати лексичне значення слова
пустка.
(Пустка — 1.
Спустілий будинок; житло, залишене мешканцями. 2. Незаселена, необроблена
ділянка землі; пустище. 3. Нічим не заповнений простір, безлюдне місце,
безлюдна місцевість.)
Творча робота на
зіставлення мовних одиниць
( письмово, записати парами)
Користуючись довідкою, до слів і
сполучень слів дібрати синонімічні фразеологічні звороти із заперечними й
неозначеними займенниками.
Робити з великим напруженням;
завжди; досить непогано; безперечно; ніщо; незважаючи ні на що.
Довідка: не жаліти нічого; нічого
не скажеш; нічого собі; ніяка сила; будь-якою ціною; у будь-яку хвилину.
Скласти 2—3 речення з
фразеологізмами й синонімічними до них сполученнями слів. Які речення
емоційніші й виразніші?
Творче конструювання
( письмово)
З’ясувати групу за значенням і
відмінок займенників. Утворити від них: а) заперечні займенники; б) неозначені
займенники.
Кого, яким, що, скількох, чия,
чому, хто, чийому, ким, чиє, котрого. Довідка: нікого, будь-кого; ніщо,
хтозна-що; ніскількох, скількох-небудь; нічия, абичия; нічому, чому-небудь;
ніхто, хтось; нічийому, чи-йому-небудь; ніким, абиким; нічиє, чиєсь; нікотрого,
котрого-небудь.
Дослідити, які частки беруть участь в
утворенні заперечних і неозначених займенників
Подумати і дати відповіді на
питання: (
усно)
1. Які займенники називаються
заперечними, а які — неозначеними? Від яких займенників вони утворюються?
Навести приклади.
2. Яким способом творяться
заперечні й неозначені займенники? Аргументувати відповідь прикладами.
Домашнє завдання
1. Опрацювати теоретичний матеріал
підручника – параграф 62 с. 201 – 204.
2. Вправа 534.
Коментарі
Дописати коментар