Класна робота № 24 українська мова 6 клас

 

ЗАПЕРЕЧНІ Й НЕОЗНАЧЕНІ  ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ

 

Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань з базовими

Заперечні від відносних чи питальних займенників за допомогою частки ні префіксальним способом (игхто-хто).

Неозначені займенники утворюються від відносних чи питальних займенників префіксальним способом за допомогою часток аби-, де-, будь-, казна-, хтозна- або суфіксальним способом за допомогою часток -небудь, -сь. Ці займенники служать для вираження повного заперечення предмета (ніхто, ніщо), ознаки (ніякий, нічий) або кількості (ніскільки). Вони утворюються займенники вказують на неозначену особу (абихто, будь-хто), предмет (дещо, що-небудь), ознаку (чий-небудь, якийсь), кількість (скільки-небудь).

Відмінюються заперечні й неозначені займенники як відносні й питальні, від яких вони утворені.

Робота з підручником

Опрацювати теоретичний матеріал – параграф 62 с. 201 – 204.

Виконати вправи 526, 529.


Вибірково-розподільний диктант  (письмово)

До яких груп за значенням належать подані займенники? Виписати спочатку заперечні займенники, потім — неозначені.

Дещо, абичий, ніщо, хто-небудь, нічий, ніскільки, хтозна-скільки, ніякий, ніхто, будь-який, нікого, чийсь, нікотрий, якийсь, хтозна-що.

З’ясувати, від яких займенників творяться заперечні займенники і яким способом.

Чи онаковий спосіб творення неозначених займенників будь-хто і хто-небудь? Назвати займенники, утворені префіксальним способом, і займенники, утворені суфіксальним способом.

Вправа аналітичного характеру

 

Провідміняти займенники хтось, що-небудь, абиякий. Яка особливість відмінювання неозначених займенників?      (усно)


Провідміняти займенники ніхто, ніякий. Яка закономірність відмінювання всіх заперечних займенників?      (усно)


Творче спостереження за мовним матеріалом на основі тексту

 ( письмово, виписати)

Прочитати текст. З’ясувати його стиль мовлення. Виписати речення, в яких ужито заперечні й неозначені займенники. Визначити їхній відмінок і синтаксичну функцію.

Тиха і смутна весняна ніч, мов якась молода черниця. Не чути на селі ніякого гомону, нічийого співу. Усе повилося в тіні. Біліють проти місяця хати з темними вікнами, — не то дрімають, не то щось думають. Може, думають вони про те, що завтра рано має відбутися на селі якесь сумне свято, після чого деякі з них остануться пустками; загуде в негоду вітер у димарі, завітає в гості лупатий сич, і буде моторошно й сумно.

Сьогодні деякі люди вкладалися зі своїм добром, і цілий день стояв у селі казна-який шум і гомін; тепер усе затихло. По дворах, навантажені абияким збіжжям, стоять вози, готові в дорогу.

Заскрипів засов коло чиїхось дверей, і далеко по селі пішла луна. Зі своєї хати вийшов старий. Тихо, мов привід, ходить по двору, по городі, ходить, спиняється, щось думає… Далеко в промінні місяця біліє його сумна постать (За С. Васильченком).

З’ясувати лексичне значення слова пустка.

(Пустка — 1. Спустілий будинок; житло, залишене мешканцями. 2. Незаселена, необроблена ділянка землі; пустище. 3. Нічим не заповнений простір, безлюдне місце, безлюдна місцевість.)


Творча робота на зіставлення мовних одиниць  ( письмово, записати парами)

Користуючись довідкою, до слів і сполучень слів дібрати синонімічні фразеологічні звороти із заперечними й неозначеними займенниками.

Робити з великим напруженням; завжди; досить непогано; безперечно; ніщо; незважаючи ні на що.

Довідка: не жаліти нічого; нічого не скажеш; нічого собі; ніяка сила; будь-якою ціною; у будь-яку хвилину.

Скласти 2—3 речення з фразеологізмами й синонімічними до них сполученнями слів. Які речення емоційніші й виразніші?

 Творче конструювання   ( письмово)

З’ясувати групу за значенням і відмінок займенників. Утворити від них: а) заперечні займенники; б) неозначені займенники.

Кого, яким, що, скількох, чия, чому, хто, чийому, ким, чиє, котрого. Довідка: нікого, будь-кого; ніщо, хтозна-що; ніскількох, скількох-небудь; нічия, абичия; нічому, чому-небудь; ніхто, хтось; нічийому, чи-йому-небудь; ніким, абиким; нічиє, чиєсь; нікотрого, котрого-небудь.

Дослідити, які частки беруть участь в утворенні заперечних і неозначених займенників

 

Подумати і дати відповіді на питання:      ( усно)

1. Які займенники називаються заперечними, а які — неозначеними? Від яких займенників вони утворюються? Навести приклади.

2. Яким способом творяться заперечні й неозначені займенники? Аргументувати відповідь прикладами.

 Домашнє завдання

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника – параграф 62 с. 201 – 204.

2. Вправа 534.

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу