Класна робота № 18 Українська література 6 клас
«Заморські гості», «Похвала». Основні
ідеї, художні особливості гуморесок
Епіграф до уроку:
Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови,
не може й сам викликати повагу до себе.
Олесь Гончар
Міні-бесіда
„Перевір власні знання”.
— Хто такий
Павло Глазовий? Що вам відомо про цього видатного українського поета-гумориста?
— Які твори
він написав?
— Які
людські вади висміює П. Глазовий у своїх творах?
— Поясніть,
у чому різниця між гумором і сатирою.
— Чому П.
Глазовий один зі своїх творів назвав „Найважча роль”?
Опрацювання
гуморески „Заморські гості”.
Виразне
читання.
Визначення
теми, ідеї та основної думки гуморески.
Бесіда за
питаннями.
— Що ви
знаєте про Канаду? Чи живуть там українці?
— З якою
метою вони прилетіли в Україну?
— У яку
будівлю вони завітали?
— Чому
канадці звернулися до міліціонера українською мовою, адже вони — іноземці?
— Про що
вони попросили міліціонера?
— Де в цей
час був мер міста?
— Чому здивувалися іноземці? За що похвалили сержанта міліції?
— Як він
охарактеризував гостей міста?
— Кого і
чому звинуватив міліціонер стосовно зневажливого ставлення до рідної мови?
— Чи варто
надмірно вживати іншомовні слова?
— У чому
цінність мови для кожного українця?
— Висловіть
своє ставлення до вивчення рідної мови.
— Чи
актуальною є гумореска „Заморські гості”?
— Що
викриває і висміює автор у ній?
— Це
гумористичний чи сатиричний твір?
Художні
особливості твору.
Епітети: „мова бездоганна”, „вимова чиста”,
„благородні люди”.
Метафори: „голова... нові будинки в Дарниці
приймає”, „засвітились очі”.
Інверсія: „прилетіли гості”, „козирнув
сержант”, „засвітилися очі”.
Опрацювання
гуморески „Похвала”.
Виразне
читання.
Визначення
теми, ідеї та основної думки гуморески.
Бесіда за
питаннями.
— Хто є
головними героями твору?
— Яку
розмову вів старий павук?
— З якою
метою він так поводився?
— Як
зреагувала муха на слова павука? Що з нею трапилося?
— Яка мораль
твору?
— Яким
художнім засобам віддав перевагу письменник? (Порівняння)
— Як ви
розумієте значення словосполучення „солодка похвала”?
— Яких людей
зображує П. Глазовий на прикладі цих двох істот?
— Доведіть,
що твір П. Глазового є байкою.
Афоризми до
змісту твору.
1. Не
ганяйтеся за похвалою, але з усіх сил намагайтеся діяти похвально. (Ян Амос Коменський, чеський
письменник).
2. Нема
нічого гіршого, ніж почути похвалу з уст негідника. (Роберт Шуман, німецький
композитор).
3. Солодка
хвала від ворога на полі бою, та не в полоні. (Леся Українка).
Завершальне
слово вчителя.
Українцям
притаманне почуття гумору. Вони люблять сміх, влучним словом висміюють
недоречне, безглузде, негідне. Доброзичливий сміх додає оптимізму, віри у свої
сили.
Павло
Глазовий брав сюжети із життєвих ситуацій, натхнення черпав із криниць народної
мудрості. Його твори мають гострий зміст, викривають суспільні та людські вади,
дотепно змальовують комічне, і це відразу викликає сміх.
Устами Павла
Глазового говорить сам народ. Ми сміємося з невігластва і примітивності
персонажів гуморесок. Доброзичливий сміх не ображає людину, а лише допомагає їй
виправити хиби своєї вдачі. Проте сміх може бути й гострою зброєю. У цьому сила
мистецтва слова.
Домашнє завдання
— Написати
листа Павлу Глазовому про свої враження від прочитаних творів або проілюструвати
той із фрагментів його гуморесок, який найбільше сподобався.
Коментарі
Дописати коментар