Класна
робота № 15 українська мова 9 клас
Узагальнення
і систематизація знань з теми «Складне речення»
Для створення висловлювань мовці використовують і прості, і складні
речення. Як ви вважаєте, які з них несуть найбільше інформації? Звичайно,
складні. Вони роблять наше мовлення
багатшим, змістовнішим.
Сьогодні на уроці ми будемо узагальнювати знання про
складне речення, його будову, ознаки, інтонаційні особливості; учитися
знаходити в тексті складні речення із сполучниковим та безсполучниковим
зв’язками. Ці знання знадобляться вам при оформленні, повідомленні й вираженні
своїх думок, емоцій.
2.Бесіда ( усно)
-
Що називаємо «реченням»? (Речення – це
синтаксична одиниця, оформлена за законами даної мови, що виражає закінчену
думку; найменша комунікативна одиниця.)
-
Які ви знаєте речення за метою
висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)
-
Які ви знаєте речення за будовою?
(Прості і складні).
-
Яке речення називається простим? (Що має
одну граматичну основу).
-
Складне речення – це…(Речення, яке має
дві або більше граматичних основ).
-
А що таке граматична основа?
-
Як вони підкреслюються?
3.Складання
схеми ( записати в зошит)
речення
речення
Складносурядне Складнопідрядне
речення речення
- Давайте на прикладах пригадаємо і з’ясуємо
типи речень.
Закінчилися суворі
морози.
Закінчилися суворі
морози, і на всьому відчувався подих весни.
Закінчилися суворі
морози, які надокучили нам усім.
Щоб
з’ясувати і розрізнити просте і складне речення, треба підкреслити граматичні
основи і порахувати підмети і присудки ,
а потім звернути увагу на сполучник.
В…сна
В…сна прийшла. Сніг сходит… з пагорбів веселими струмочками. Звідусіль
чується їх дзюрчан…я.
Зима ще намагаєт…ся втриматись на своєму троні, проте з кожним днем сили
її тануть. Коли в…сна вже зайняла свої володін…я, починають прилітати птахи.
6.
Вправа « Склади прислів’я ». Визначити
вид речення. (письмово, записати речення
, підписати вид)
7. Знайдіть «третє зайве».(письмово, виписать «зайве»
речення)
І досі сниться: під горою, між вербами та над водою,
біленька хаточка (Т.Шевченко).
Прислухайся: у небі сходить зірка, озвались невмирущі
жайвори (М. Братан).
Все змішалось в одну мить і злилось докупи: і земля, й
море (І.Нечуй-Левицький).
8. Творче конструювання
(письмово, скласти і записать речення)
Завдання : скласти речення за поданими схемами
[ ] – [ ] , ( )
[ ] : [ ], [ ]
[ ], і [ ], (як )
9. «Попрацюй із текстом». Дослідження - пошук (
письмово, виписать речення)
Найпочесніша премія України
Національна премія України імені
Т.Шевченка - найвища творча відзнака в Україні. Шевченківська премія
увічнює найвидатніші твори літератури та мистецтва. Освячена іменем великого
Кобзаря, ця творча нагорода має незаперечний авторитет в Україні та цілому
світі. А заснована вона 20 травня 1961 року постановою Ради Міністрів УРСР «Про
встановлення щорічних Республіканських премій імені Т.Г. Шевченка».
Першими її лауреатами стали Олесь Гончар, Павло Тичина і
Платон Майборода,
З метою піднесення ролі і престижу Державної премії
України імені Т.Г.Шевченка як найвищої в Україні премії в галузі культури,
літератури та мистецтва 27 вересня 1999 року Указом
Президента її перейменовано в Національну премію України імені
Т.Шевченка.
У день народження Кобзаря Україна взнає імена
нових Шевченківських лауреатів. Цим не лише підсумовуються культурні
здобутки року, а й віддається світла данина пам'яті геніальному українському
поетові й художнику, дух якого в усі часи витатиме над нашою землею,
Завдання:
- Чому прочитане є текстом? Усно перекажіть
текст.
- Знайдіть
у тексті складне речення з різними видами зв'язку, накресліть його схему,
обґрунтуйте вживання розділових знаків.
Домашнє завдання:
Переглянути відеоматеріали, підготуватися до контрольної
роботи.
Коментарі
Дописати коментар