Класна робота № 15 українська мова  9 клас

Узагальнення і систематизація знань з теми «Складне речення»

 1.     Слово вчителя

Для створення висловлювань  мовці використовують і прості, і складні речення. Як ви вважаєте, які з них несуть найбільше інформації? Звичайно, складні. Вони  роблять наше мовлення багатшим, змістовнішим.

Сьогодні на уроці ми будемо узагальнювати знання про складне речення, його будову, ознаки, інтонаційні особливості; учитися знаходити в тексті складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язками. Ці знання знадобляться вам при оформленні, повідомленні й вираженні своїх думок,  емоцій.

2.Бесіда   ( усно)

-         Що називаємо «реченням»? (Речення – це синтаксична одиниця, оформлена за законами даної мови, що виражає закінчену думку;  найменша комунікативна одиниця.)

-         Які ви знаєте речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)

-         Які ви знаєте речення за будовою? (Прості і складні).

-         Яке речення називається простим? (Що має одну граматичну основу).

-         Складне речення – це…(Речення, яке має дві або більше граматичних основ).

-         А що таке граматична основа?

-         Як вони підкреслюються?

3.Складання схеми  ( записати в зошит)

 

 

 


                                         

                                         Складне речення

 

 

 

 


                                       Сполучникове              Безсполучникове  

                                              речення                           речення

                                                                                                                                   

   

Складносурядне              Складнопідрядне

      речення                            речення      

 

 - Давайте на прикладах пригадаємо і з’ясуємо типи речень.

Закінчилися суворі морози.

Закінчилися суворі морози, і на всьому відчувався подих весни.

Закінчилися суворі морози, які надокучили нам усім.

Щоб з’ясувати і розрізнити просте і складне речення, треба підкреслити граматичні основи і  порахувати підмети і присудки , а потім звернути увагу на сполучник.

 

 4. Вправа  «Редактор». Вставити пропущені літери. З’ясувати вид складних речень.   (письмово)

В…сна

   В…сна прийшла. Сніг сходит… з пагорбів веселими струмочками. Звідусіль чується їх дзюрчан…я.

   Зима ще намагаєт…ся втриматись на своєму троні, проте з кожним днем сили її тануть. Коли в…сна вже зайняла свої володін…я, починають прилітати птахи.

 

6. Вправа  « Склади прислів’я ». Визначити вид речення. (письмово, записати  речення , підписати вид)

 

7. Знайдіть «третє зайве».(письмово, виписать «зайве» речення)

І досі сниться: під горою, між вербами та над водою, біленька хаточка (Т.Шевченко).

Прислухайся: у небі сходить зірка, озвались невмирущі жайвори (М. Братан).

Все змішалось в одну мить і злилось докупи: і земля, й море (І.Нечуй-Левицький).

8. Творче конструювання  (письмово, скласти і записать речення)

Завдання : скласти речення за поданими схемами

[ ] – [ ] , ( )

[ ] : [ ], [ ]

[ ], і [ ], (як )

9. «Попрацюй із текстом». Дослідження - пошук ( письмово, виписать речення)

Найпочесніша премія України

Національна премія України імені Т.Шевченка - найвища творча відзнака в Україні. Шевченківська премія увічнює найвидатніші твори літератури та мистецтва. Освячена іменем великого Кобзаря, ця творча нагорода має незаперечний авторитет в Україні та цілому світі. А заснована вона 20 травня 1961 року постановою Ради Міністрів УРСР «Про встановлення щорічних Республіканських премій імені Т.Г. Шевченка».

Першими її лауреатами стали Олесь Гончар, Павло Тичина і Платон Майборода,

З метою піднесення ролі і престижу Державної премії України імені Т.Г.Шевченка як найвищої в Україні премії в галузі культури, літератури та мистецтва 27 вересня 1999 року Указом Президента її перейменовано в Національну премію України імені Т.Шевченка.

У день народження Кобзаря Україна взнає імена нових Шевчен­ківських лауреатів. Цим не лише підсумовуються культурні здобутки року, а й віддається світла данина пам'яті геніальному українському поетові й художнику, дух якого в усі часи витатиме над нашою землею,

Завдання:

 - Чому прочитане є текстом? Усно перекажіть текст.

 - Знайдіть у тексті складне речення з різними видами зв'язку, накресліть його схему, обґрунтуйте вживання розділових знаків.

Домашнє завдання:

 

Переглянути відеоматеріали, підготуватися до контрольної роботи.

 



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу