Класна робота № 23 Українська мова 7 клас
ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА. СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ
МОВИ. ТЕСТИ
Варіант І
Завдання 1-8 мають по чотири варіанти
відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний варіант
відповіді.
1. Укажіть правильне
визначення прийменника.
А Прийменник — незмінна службова частина
мови, що надає реченню або окремим його членам певних відтінків значення або
служить для утворення окремих граматичних форм.
Б Прийменник — незмінна повнозначна
частина мови, що вживається для зв’язку однорідних членів речення.
В Прийменник — незмінна службова частина
мови, що вживається для зв’язку частин складного речення.
Г Прийменник — незмінна службова частина
мови, що виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у
словосполученні та реченні.
2. Укажіть рядок, у якому всі
прийменники похідні.
А Без, од, над,
посеред. Б Без, кінець, із-за,
на.
В Поміж, обабіч,
щодо. Г Попід,
близько, до, по.
3. Усі прийменники пишуться
через дефіс у рядку...
А (з)над, (по)над, (по)між, (по)серед;
Б (на)прикінці, (в)наслідок, (на)зустріч,
(по)біля;
В (з)під, (за)для, (уві)сні, (у)слід;
Г (з)поза, (з)посеред, (з)поміж, (з)за.
4. Укажіть рядок, у якому всі
сполучники єднальні.
А або, чи, то, хоч, чи...чи;
Б і, й, та (в значенні і), ні-ні, як-так;
В проте, не тільки, а, але;
Г ні-ні, не то...не то, або...або, і.
5. Укажіть рядок, у якому всі
сполучники підрядні.
А бо, тому що, оскільки, якби, дарма;
Б бо, та, проте, начебто, ніби;
В але, мов, як, щойно, якщо;
Г хай, ні...ні, ледве, й, однак.
6. Укажіть речення, у якому сполучник
служить для поєднання однорідних членів:
А Довкола будиночків цвів бузок, і на білі
стіни падала тінь від листя (П. Панч).
Б Сонця ще не було видно, хоч далекі шпилі
вже рожевіли (М. Коцюбинський).
В Ліс шумів над ним тужливо, і плакав, і
ревів (І. Франко).
Г Розчинилися двері, і через поріг
переступила з повним відром Галя (А. Шиян).
7. Укажіть рядок, у якому всі
слова з не пишемо разом.
А Не/легко, не/абияк, не/наче, не/щастя.
Б Не/ по-людськи, не/впинно, не/абищо,
не/голосно, а тихо.
В Не/хтувати, не/щастить, не/чути,
не/ставити.
Г Не/вишиті рушники, не/розмальована мною
листівка, не/допоміг.
8. Укажіть рядок, у якому всі
вигуки пишемо через дефіс.
А Ай/ай/ай! Ку/ку!
Їй/Богу! Б Ха/ха/ха! Го/ді! Ов/ва!
В Їй/бо! А/гов!
Ге/й!
Г Їй/право! Тьох! Ну/ну!
Завдання 9-10 мають по п’ять варіантів
відповідей, серед яких два правильні. Виберіть правильні варіанти відповіді.
9. Укажіть рядки, у яких
допущено помилки у вживанні прийменників.
А Через технічні причини,відповідно до
заявок, змагання зі стрільби.
Б Взяти до уваги, на мою адресу,після
повернення.
В Лікар за освітою, підручник з мови,
вистава по замовленню.
Г Прийшов з школи, у озері, відпустка по
хворобі.
Д Українець за походженням, ракетка для
тенісу, підготовлено на продаж.
10. Укажіть складні речення, у яких
засобом зв’язку між частинами служать сполучники.
А Шлях пролягав полями, через ліси і
зарослі, бори і хащі (Марко Вовчок).
Б Одцвітали яблуні, і тьмяні пахощі
насичували повітря (С. Скляренко).
В Зацвіла в долині червона калина, ніби
засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко).
Г В небі ластівка мріє далека, що на
крилах весну принесла (В. Сосюра).
Д Любіть травинку, і тваринку, і сонце
завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня (Л.
Костенко).
Завдання 11-12 передбачають установлення
відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, доберіть відповідник,
позначений цифрою.
11. Установіть відповідність між
виділеними слова і частинами мови.
1
Прийменник |
А Дзвенять
гаї, мов арфи, а день біжить, сміється |
2
Сполучник |
(О.
Підсуха) |
3 Частка |
Б Нехай не
знає втоми та рука, що добре зерно |
4 Вигук |
в добру
землю сіє (М. Рильський) |
|
В Ох, яка
буря знялася на морі (О. Іваненко) |
|
Г Стрункі
сосни велично впираються вершина |
|
ми в небо
(Ю. Збанацький) |
|
Д Впали
сніги, вдарила люта зима (О. Гончар) |
12. Установити відповідність між
словосполученнями і смисловими відношеннями, на які вказують прийменники.
1 Ключ від
дверей |
А
Міжпредметні відношення |
2 Відійшов
від бібліотеки |
Б
Означальні відношення |
3 Заспівав
від радості |
В
Просторові відношення |
4 Приїде у
вівторок |
Г
Причинові відношення |
|
Д Часові
відношення |
Варіант 2
Завдання 1-8 мають по чотири варіанти
відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний варіант
відповіді.
1. Укажіть правильне визначення
сполучника.
А Сполучник — службова частина мови, яка
вживається для зв’язку частин складного речення і виражає смислові зв’язки між
ними.
Б Сполучник — службова частина мови, яка
вживається для зв’язку однорідних членів речення.
В Сполучник — службова повнозначна частина
мови, яка вживається для зв’язку однорідних членів та частин складного речення
і виражає смислові зв’язки між ними.
Г Сполучник — службова частина мови, яка
виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у
словосполученні та реченні.
2. Укажіть рядок, у якому всі
прийменники похідні.
А Для, над, через,
без. Б Поряд, край,
з-за, посеред.
В Від, поміж, на,
круг. Г
Попід, близько, до, по.
3. Усі прийменники пишуться
через дефіс у рядку:
А (з)під, (по)серед, (по)між, (по)під;
Б (з)поза, (з)посеред, (з)поміж, (з)за;
В (з)під, (за)для, (уві)сні, (у)слід;
Г (до)вкола, (в)наслідок, (на)зустріч,
(по)біля.
4. Укажіть рядок, у якому всі
сполучники єднальні.
А Хоч, або, проте,
а.
Б Ні...ні, не тільки...а й, також, й.
В Зате, проте, не тільки,
а. Г Ні-ні, не то...не то, або...або, і.
5. Укажіть рядок, у якому всі сполучники
підрядні.
А Доки, тому що, оскільки, якби, дарма.
Б Чи, та, проте, начебто, ніби.
В Проте, мов, як, щойно, якщо.
Г Хай, ні...ні, ледве, й, однак.
6. Укажіть речення, у якому сполучник
служить для поєднання однорідних членів.
А Шосейний шлях пролягав полями через
ліски і зарослі, бори і непролазні хащі (Ю. Збанацький).
Б Часом у блакитній вишині пропливала біла
хмара, або пролітала пташина, або ширяв над річкою шуліка, зірким оком
вишукуючи здобич (А. Шиян).
В Уже останній коник степовий затих, і
вітер ліг на луки спати (Олександр Олесь).
Г Цвіте липа так буйно й розкішна, що все
місто плаває в задушливому мареві (Ю. Яновський).
7. Укажіть рядок, у якому всі
слова з не пишемо разом.
А Не/весело, не/абищо, не/наче,
не/виконана справа.
Б Не/щодавно, не/впинно, не/мало, а
багато, не/голосно.
13. Записати слова, знімаючи риску
З/за, на/вколо, по/перек, на/випадок,
з/понад, по/між, під/час, під/кінець, одночасно/з, дарма/що, тому/що,
хто/небудь, аби/що,як/от,не/наче, ані/трохи, от/же, стій/бо, де/хто,
не/мов/би/то/.
14. Перекласти українською мовою.
Подниматься по лестнице,
плыть по течению, по случаю, по вечерам,
учебник по химии, большой по объему, старший по возрасту, послать по
почте, сообщить по телефону, по приказу, в девять часов те времена, писать на
украинском языке.
В Не/хтувати, не/будуючи, не/чути,
не/свій.
Г Не/засвітивши, не/побілений вчасно
паркан, не/допоміг.
8. Укажіть рядок, у якому всі вигуки
пишуться через дефіс:
А Ой/Ой/Ой! Ку/ку!
Їй/Богу! Б Ха/ха/ха! Го/ді!Гулі/гулі!
В Кар/кар/кар! А/гов!
Ге/й! Г Їй/право! Ов/ва! Ну/ну!
Завдання 9-10 мають по п’ять варіантів
відповідей, серед яких два правильні. Потрібно вибрати правильні варіанти
відповіді.
9. Укажіть рядки, у яких допущено помилки
у вживанні прийменників.
А Іти по воду, по руках і ногах, через
технічні причини, відповідно до заявок.
Б Читати по складах, іспит по математиці,
взяти до уваги, на мою адресу.
В Назвав на ім’я, бачу по очах, через
хворобу, лікар за освітою.
Г За будь-якої погоди, в озері, розмовляти
українською мовою.
Д Думати про навчання, турбуватися про
оцінку, підготовлено на продаж.
10. Укажіть складні речення, у яких
засобом зв’язку між частинами служать сполучники.
А Ялинка затремтіла від низу до вершечка,
і кілька зелених глиць упало на сніг (М. Коцюбинський).
Б Зацвіла в долині червона калина, ніби
засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко).
В Я бачив яблуньку, що зацвіла восени.
Г Собака стояв під грушею і не зводив з
Сашка здивованих очей (О. Копиленко).
Д Неначе човен в синім морі то виринав, то
потопав (Т. Шевченко).
Завдання 11-12 передбачають встановлення
відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати
відповідник, позначений цифрою.
12. Установіть відповідність між
виділеними словами і частинами мови.
1
Прийменник |
А А ніч,
мов мати, над тобою долоню на чоло кладе (Б.-І. Антонич) |
2
Сполучник |
|
3 Частка |
Б За селом
знов шелестіли хліба й пахло полином (А. Головко) |
4 Вигук |
|
|
В Нехай
увійдуть у хату чистота і спокій (М. Коцюбинський) |
|
|
|
Г Весно,
ох, довго ж на тебе чекати (І. Франко) |
|
Д Відчиняє
двері осені вересень (В. Ткаченко) |
12. Установити відповідність між
словосполученнями і смисловими відношеннями, на які вказують прийменники.
1 Зробив з
паперу |
А
Міжпредметні відношення |
2
Запізнився через транспорт |
Б
Означальні відношення |
В
Просторові відношення |
|
3 Злетіти
в небо |
Г
Причинові відношення |
4 Залишити
до завтра |
Д Часові
відношення |
13. Записати слова, знімаючи риску.
Дарма/що, по/перек, ані/трохи, де/що,
не/мов/би/то/,з/за, одночасно/з, тому/що, що/небудь, на/вколо, на/випадок,
з/понад, по/між, під/час, під/кінець, аби/що, як/от, не/наче, от/же, будь/коли.
14. Перекласти українською
мовою.
Подойти к столу; варенье
к чаю; по собственному желанию; по ошибке; товарищ по
школе; на протяжении дня; одежда к празднику; ездить по селам.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Підготуватися
до семестрової та річної контрольних робіт.
Коментарі
Дописати коментар