Класна робота №25  українська мова  6 клас

НАПИСАННЯ РАЗОМ І ЧЕРЕЗ ДЕФІС НЕОЗНАЧЕНИх і заперечних ЗАЙМЕННИКІВ. НАПИСАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ З ПРИЙМЕННИКАМИ ОКРЕМО

Учителя треба шанувати краще родителя.
                                                                    Народна мудрість

Робота з підручником

Повторити теоретичний матеріал підручника – параграф 62 с. 201 – 204.

Виконати вправи 530, 531.

Дослідження-відновлення    ( письмово)

Відновити прислів’я: уставити потрібні за змістом заперечні займенники. Записати речення, визначити синтаксичну функцію займенників.

1) Мудрим … не народився, а навчився.

2) Розумний передбачає, але знає, що … всього не знає.

3) Уміння … в рюкзаку не носить.

4) … у всьому мудрий не буває.

5) … вище свого вміння не здійметься.

6) … ще не вродився вченим, а хліб не вродився печеним (Нар. творчість).

Яке речення за будовою є «зайвим»? Чому?

 

Творче спостереження з елементами аналізу

Дослідити походження виділених займенників (від яких частин мови вони утворені). З’ясувати їх морфемну будову.   ( усно )

1) Деякі учні нашої школи відвідують гурток журналістики.

2) Декотрі батьки допомагали дітям створювати власні вірші.

3) Ніскільки уваги не приділяв Юрко вивченню рідної мови, тому й мав низький рівень знань з цього предмета.

Перебудувати перші два речення на речення з однорідними членами, замінивши неозначені займенники іменниками — власними назвами.

( письмово )

Робота з теоретичним матеріалом (колективне опрацювання таблиці)

Коментар учителя. Частка ні в заперечних займенниках виконує функцію префікса. Тому в усіх непрямих відмінках вони пишуться з ні- разом. Якщо ж заперечний займенник уживається з прийменником, то три слова пишуться окремо (нікого — ні в кого, ні про кого, ні до кого, ні для кого).

Частки аби-, де-, будь-, казна-, хтозна- в неозначених займенниках є префіксами, а частки -небудь, -сь — суфіксами. Займенники з частками аби-, де-, -сь пишуться разом (абичим, декого, хтось), а з частками будь-, казна-, хтозна-, -небудь — через дефіс (будь-кого, казна-що, хтозна-який, чому-небудь). У непрямих відмінках, ужитих з прийменником, неозначений займенник розпадається на три слова: будь-хто — будь до кого, будь з ким, будь на кому.

Заперечні займенники пишуться

Разом

Окремо

ніхто,

ні до кого,

ніщо,

ні для чого,

ніякий,

ні в якому,

нічий

ні за чим


Неозначені займенники пишуться

разом

через дефіс

окремо

З частками аби-,

де-,

-сь

(Абищо, дехто, якийсь)

З частками будь-,

казна-, хтозна-, -небудь

(Будь-що, казна- хто, хтозна-який, чий-небудь)

Якщо між часткою і займенником стоїть прийменник

(Аби до чого, будь для кого, хтозна на якому)


Вибірково-розподільний диктант    (письмово)

Записати займенники у три колонки:

1) займенники, що пишуться з частками разом;
2) через дефіс;
3) окремо.

Користуючись теоретичним матеріалом таблиці, обґрунтувати написання заперечних і неозначених займенників. Підкреслити орфограми. (Ні)хто, ні(в)кого, де(з)чим, кимо(сь), чий(небудь), будь(з)чим, бу-дь(до)кого, (будь)кого, хтозна(з)ким, хтозна(до)чого, (хтозна)чий, хто-зна(від)чого, казна(з)чим, (аби)хто, аби(з)чим, (аби)чий, чим(небудь), (аби)якого, який(небудь), (аби)що, аби(до)чого, (де)хто, (де)який, (де)чим, де(з)ким, (де)котрий, (де)яким, (де)кого, ні(до)кого, ні(з)ким, ні(з)яким, (ні)кого, (ні)чим, (ні)скільки, ні(з)чим, ні(за)ким, (будь)хто.

Завдання аналітичного характеру   (письмово)

Записати займенники хтозна-хто, хто-небудь, дещо в родовому, орудному й місцевому відмінках з прийменниками. Назвати орфограми. Зразок. Будь-хто — будь до кого, до будь-кого (Р. в.); будь з ким (Ор. в.); будь на кому, на будь-кому (М. в.).

Назвати кількість букв і звуків у займенниках у називному відмінку. У яких словах є невідповідність між буквами і звуками?  (усно)

 

Навчальне редагування        (письмово)

Записати займенники за алфавітом, виправляючи, де треба, допущені орфографічні помилки. Навести відповідні правила правопису заперечних і неозначених займенників.

Де-який, хтозна в кому, будь-заким, ніскільки, аби-який, абихто, щонебудь, нізчим, скількись, девчому, з чимось, казнащо, невідь-який, де-що, будь з чим, хто зна-який, нівякому, абищо, нічий.

Творче конструювання      (письмово)

Скласти з поданими дієсловами по два словосполучення: одне — із неозначеним займенником; інше — із заперечним (дієслово повинно мати при собі заперечну частку не).

Зразок. Писати (що?) — писати абищо; не писати нічого. Пригадувати (кого?) … ; товаришувати (з ким?) … ; ризикувати (чим?) … ; говорити (про що?) … ; запитати (що?) … ; хвилюватися (за що?) … ; прийти (з чим?) … ; домовлятися (про кого?) … .

 Самостійна робота аналітичного характеру   (письмово)

Прочитати текст. З’ясувати тип мовлення. Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити групу за значенням ужитих у тексті займенників.

Ми з класним керівником засиділись за одвертою розмовою і я йшов додому не з хлопцями а сам. Ніхто не заважав думати. А думав я про свій учинок і про себе. Тепер мені хотілося будь-що показати класному керівникові що я — теж не останній. Не однокласникам показати не мамі й татові а саме Марії Степанівні. Щось у моїй душі народилось таке добре що аж сміятись хотілось (За Д. Ткачем).

Виписати із тексту: заперечні займенники; неозначені займенники. Пояснити їх правопис і спосіб творення.

Подумати і дати відповіді на питання:  (усно)

1. Якою частиною слова є частка ні в заперечних займенниках, частки де-, аби-, небудь-, будь-, казна-, хтозна- в неозначених займенниках? Довести це на прикладах.

2. Назвати основні правила правопису заперечних і неозначених займенників: коли вони пишуться разом, через дефіс й окремо.

 Домашнє завдання     

 На вибір:

1. Скласти невеликий твір на тему «Традиції нашого класу», використовуючи за потреби заперечні й неозначені займенники.

2. Скласти й записати словниковий диктант із 15—20 заперечних і неозначених займенників.

3. Виконати впр. 535.

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу