Класна робота №25 українська мова 6
клас
НАПИСАННЯ РАЗОМ І ЧЕРЕЗ ДЕФІС НЕОЗНАЧЕНИх
і заперечних ЗАЙМЕННИКІВ. НАПИСАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ З ПРИЙМЕННИКАМИ ОКРЕМО
Учителя треба шанувати краще
родителя.
Народна мудрість
Робота з підручником
Повторити теоретичний матеріал
підручника – параграф 62 с. 201 – 204.
Виконати вправи 530, 531.
Дослідження-відновлення ( письмово)
Відновити прислів’я: уставити
потрібні за змістом заперечні займенники. Записати речення, визначити синтаксичну
функцію займенників.
1) Мудрим … не народився, а
навчився.
2) Розумний передбачає, але
знає, що … всього не знає.
3) Уміння … в рюкзаку не
носить.
4) … у всьому мудрий не буває.
5) … вище свого вміння не
здійметься.
6) … ще не вродився вченим, а хліб
не вродився печеним (Нар. творчість).
Яке речення за будовою є «зайвим»?
Чому?
Творче
спостереження з елементами аналізу
Дослідити походження виділених
займенників (від яких частин мови вони утворені). З’ясувати їх морфемну будову.
( усно )
1) Деякі учні нашої школи відвідують гурток журналістики.
2) Декотрі батьки допомагали дітям створювати власні вірші.
3) Ніскільки уваги не приділяв Юрко вивченню рідної мови, тому й мав
низький рівень знань з цього предмета.
Перебудувати перші два речення на
речення з однорідними членами, замінивши неозначені займенники іменниками —
власними назвами.
( письмово )
Робота з
теоретичним матеріалом (колективне опрацювання таблиці)
Коментар учителя. Частка ні в заперечних
займенниках виконує функцію префікса. Тому в усіх непрямих відмінках вони
пишуться з ні- разом. Якщо ж заперечний займенник уживається з прийменником, то
три слова пишуться окремо (нікого — ні в кого, ні про кого, ні до кого, ні для
кого).
Частки аби-, де-, будь-,
казна-, хтозна- в неозначених займенниках є префіксами, а частки -небудь, -сь —
суфіксами. Займенники з частками аби-, де-, -сь пишуться разом (абичим, декого,
хтось), а з частками будь-, казна-, хтозна-, -небудь — через дефіс (будь-кого,
казна-що, хтозна-який, чому-небудь). У непрямих відмінках, ужитих з
прийменником, неозначений займенник розпадається на три слова: будь-хто — будь
до кого, будь з ким, будь на кому.
Заперечні
займенники пишуться |
|
Разом |
Окремо |
ніхто, |
ні до кого, |
ніщо, |
ні для чого, |
ніякий, |
ні в якому, |
нічий |
ні за чим |
Неозначені займенники пишуться |
||
разом |
через дефіс |
окремо |
З частками аби-, де-, -сь (Абищо, дехто, якийсь) |
З частками будь-, казна-,
хтозна-, -небудь (Будь-що, казна- хто, хтозна-який, чий-небудь) |
Якщо між часткою і займенником стоїть прийменник (Аби до чого,
будь для кого, хтозна на якому) |
Вибірково-розподільний
диктант (письмово)
Записати займенники у три
колонки:
1) займенники, що пишуться з
частками разом;
2) через дефіс;
3) окремо.
Користуючись теоретичним
матеріалом таблиці, обґрунтувати написання заперечних і неозначених
займенників. Підкреслити орфограми. (Ні)хто, ні(в)кого, де(з)чим, кимо(сь),
чий(небудь), будь(з)чим, бу-дь(до)кого, (будь)кого, хтозна(з)ким,
хтозна(до)чого, (хтозна)чий, хто-зна(від)чого, казна(з)чим, (аби)хто,
аби(з)чим, (аби)чий, чим(небудь), (аби)якого, який(небудь), (аби)що,
аби(до)чого, (де)хто, (де)який, (де)чим, де(з)ким, (де)котрий, (де)яким,
(де)кого, ні(до)кого, ні(з)ким, ні(з)яким, (ні)кого, (ні)чим, (ні)скільки,
ні(з)чим, ні(за)ким, (будь)хто.
Завдання
аналітичного характеру
(письмово)
Записати займенники хтозна-хто,
хто-небудь, дещо в родовому, орудному й місцевому відмінках з прийменниками.
Назвати орфограми. Зразок. Будь-хто — будь до кого, до будь-кого (Р. в.); будь
з ким (Ор. в.); будь на кому, на будь-кому (М. в.).
Назвати кількість букв і звуків
у займенниках у називному відмінку. У яких словах є невідповідність між буквами
і звуками? (усно)
Навчальне
редагування (письмово)
Записати займенники за алфавітом,
виправляючи, де треба, допущені орфографічні помилки. Навести відповідні
правила правопису заперечних і неозначених займенників.
Де-який, хтозна в кому, будь-заким, ніскільки, аби-який, абихто, щонебудь, нізчим, скількись, девчому, з чимось, казнащо, невідь-який, де-що, будь з чим, хто зна-який, нівякому, абищо, нічий.
Творче
конструювання (письмово)
Скласти з поданими дієсловами по
два словосполучення: одне — із неозначеним займенником; інше — із заперечним
(дієслово повинно мати при собі заперечну частку не).
Зразок. Писати (що?) — писати абищо; не писати нічого. Пригадувати (кого?) … ; товаришувати (з ким?) … ; ризикувати (чим?) … ; говорити (про що?) … ; запитати (що?) … ; хвилюватися (за що?) … ; прийти (з чим?) … ; домовлятися (про кого?) … .
Самостійна робота аналітичного характеру
(письмово)
Прочитати текст. З’ясувати тип
мовлення. Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити групу за
значенням ужитих у тексті займенників.
Ми з класним керівником
засиділись за одвертою розмовою і я йшов додому не з хлопцями а сам. Ніхто не
заважав думати. А думав я про свій учинок і про себе. Тепер мені хотілося
будь-що показати класному керівникові що я — теж не останній. Не однокласникам
показати не мамі й татові а саме Марії Степанівні. Щось у моїй душі народилось
таке добре що аж сміятись хотілось (За Д. Ткачем).
Виписати із тексту: заперечні займенники; неозначені займенники. Пояснити їх правопис і спосіб творення.
Подумати і дати відповіді на
питання: (усно)
1. Якою частиною слова є
частка ні в заперечних займенниках, частки де-, аби-, небудь-, будь-, казна-,
хтозна- в неозначених займенниках? Довести це на прикладах.
2. Назвати основні правила
правопису заперечних і неозначених займенників: коли вони пишуться разом, через
дефіс й окремо.
Домашнє завдання
На вибір:
1. Скласти невеликий твір на
тему «Традиції нашого класу», використовуючи за потреби заперечні й неозначені
займенники.
2. Скласти й записати словниковий
диктант із 15—20 заперечних і неозначених займенників.
3. Виконати впр. 535.
Коментарі
Дописати коментар