Класна робота № 18 Українська мова 9 клас

 Пунктуація

Робота з текстом.  (усно)

— Прочитайте мовчки речення. Чому їх не можна вважати текстом?

Можливо саме після цього вона перестала прислухатися до думок інших людей? Відмова від знака оклику позбавила людину різноманітних емоцій. Згодом людина відмовилася від знака питання тому що почала вважати себе найрозумнішою. Люди бережіть розділові знаки. Потім вона загубила двокрапку і перестала пояснювати свої вчинки. Людина загубила кому і її думки одразу стали примітивними. Потрібно відмовитися від лапок і не цитувати інших подумала людина.

— Розставте розділові знаки. Щоб утворився текст, розташуйте речення у такій послідовності:

  • складне речення з рівноправними частинами;
  • просте речення, ускладнене однорідними присудками;
  • речення з прямою мовою;
  • просте речення, ускладнене вставним словом;
  • складне речення, частини якого нерівноправні: одна залежить від іншої;
  • просте неускладнене речення;
  • просте речення, ускладнене звертанням.

— Зіставте свій текст з оригіналом.

Людина загубила кому, і її думки одразу стали примітивними. Потім вона загубила двокрапку і перестала пояснювати свої вчинки. «Потрібно відмовитися від лапок і не цитувати інших», — подумала людина. Можливо, саме після цього вона перестала прислухатися до думок інших людей? Згодом людина відмовилася від знака питання, тому що почала вважати себе найрозумнішою. Відмова від знака оклику позбавила людину різноманітних емоцій. Люди, бережіть розділові знаки! (За О. Каневським).

— Прочитайте виразно текст уголос. Чому розділові знаки є «підказкою», як правильно читати текст? Поясніть розділові знаки в кожному реченні.

— Яка основна думка тексту?

— Чи вважаєте ви, що розділові знаки настільки важливі?

Пунктуаційний практикум ( письмово).

— Спишіть текст, ставлячи пропущені розділові знаки. Доберіть заголовок, визначте тему, основну думку та стиль мовлення.

Настає літо і розлившись нестримною повінню хату затоплює зелень здіймаються темно-зелені хвилі кукурудзи водоспадами ллється в’юнка квасоля пливуть задумливо погойдуючись ясночолі соняшники.

Наближається осінь і дорогою повз неї проїжджають навантажені зерном автомашини. А над нею вдень і вночі ключами і зграями поодинці пролітають птахи лелеки і журавлі дикі гуси і стрижі і граки.

Зима по-святковому прибирає опустілі ниви і тоді Чумацький Шлях довго дивиться згори на засніжену хату і будить мрії про ніким ще не бачені досі далекі світи.

Людину прив’язує до певного місця дім де вона народилася природа знайома їй змалку. Звідси від цього острівця землі і починається Вітчизна (А. Чайковський).

Скарби фразеології (письмово).

— Доповніть прислів’я та приказки, використовуючи матеріал з довідки. Поясніть постановку розділових знаків у наведених складних реченнях. Як впливає інтонація речення на його розділові знаки? Визначте типи складних речень. Зробіть висновок, для яких жанрів художньої літератури властиві ці синтаксичні конструкції.

  1. Ластівки літають низько — ... 2. Учений іде, ... 3. Книга вчить, ... 4. Всяк розумний по-своєму: ... 5. Навчай інших — ... 6. Життя як стерня: ...

Довідка: як на світі жить; не пройдеш, ноги не вколовши; один спершу, а другий потім; а неук слідом спотикається; дощ і буря близько; і сам навчишся.

 

Індивідуальна робота. Поетична хвилинка. (письмово)

— Прочитайте виразно, розставте розділові знаки, поясніть їх уживання. Який поетичний уривок не є складним реченням?

Хочу крикнуть в далечінь безкраю

І когось на допомогу кликать

Бо душа моя сьогодні грає

І рушає на шляхи великі.

Хай мій клич зірветься у високість

І мов прапор в сонці затріпоче

Хай кружляє мов невтомний сокіл

І зриває рідних та охочих.

О. Теліга

Тести.  ( письмово)

1.    Пунктуацією називають

А сукупність правил вимови

Б сукупність правил уживання розділових знаків

В сукупність правил написання Г сукупність правил переносу слів

2.    Тире ставиться між підметом і присудком на місці пропущеної зв’язки, якщо обидва головні члени або виражені

А особовою формою дієслова

Б безособовою формою дієслова

В дієприслівником як формою дієслова

Г іменником у називному відмінку

3.    Якщо однорідні члени речення поєднано одиничними сполучниками, кома ставиться

А при протиставних сполучниках

Б при єднальних сполучниках

В при розділових сполучниках

Г при єднальних та розділових сполучниках

4.    Якщо однорідні члени речення поєднано одиничними сполучниками, кома НЕ ставиться

А при протиставних сполучниках

Б при єднальних сполучниках

В при розділових сполучниках

Г при єднальних та розділових сполучниках

5.    Після узагальнювальних слів перед однорідними членами речення ставиться

А тире

Б двокрапка

В крапка з комою

Г кома

6.    Прикладка із сполучником як відокремлюється, якщо вона має характер

А причини

Б умови

В часу

Г способу дії

7.    Перед сполучникомі кома не ставиться між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Зжаті стебла господиня клала навхрест і вони лежали до закінчення жнив (В. Скуратівськкй).

Б За татарським бродом з червоного маку народжується місяць і коло козацької могили висікається старий вітряк (М. Стельмах).

В Куди в селі сходяться всі стежки і де можна почути всі новини, найнеймовірніші чутки? (А. Данилюк).

Г Пройшовся березень з підсніжником на шапці над татарським бродом і під його ходою вибухнули криги (М. Стельмах).

8.    Тире ставиться у складносурядному реченні (розділові знаки пропущено)

А Кожна ниточка на рушнику любовно заплетена і з того вирізування просвічувалося лапасте дубове гілля (І. Цюпа).

Б Господар лежить і все лежить (Нар. творчість).

В На хвилях перешіптувалися, шерехтіли крижини і кожна з них несла в далечінь шматки украденого щастя (М. Стельмах).

Г У хаті мовчки сиділи зажурені люди а на столі лежало шість з восковими свічками хлібин (М. Стельмах).

9.    Кому потрібно поставити у складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)

А На схід сонця квітнуть рожі будуть дні погожі.

Б Глянь моя мила зорі повисли над Дніпром.

В Знову осінь над гаями жовтий лист сади встеля.

Г Дерево міцне корінням людина трудовим горінням.

Д Дощ давно вже перестав хмари розійшлися виплив ясний місяць заглянув у вікна а на долівці й по стінах розмалював чудні якісь виводи-узори.

10.                      Крапку з комою потрібно поставити у складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)

А Говорять доли і діброви говорять гори луг ріка говорять птиці вечорові розмова точиться струнка.

Б Знову цвітуть каштани хвиля дніпровська б’є.

В Небо прорізали вогняні стріли ударив грім на пильних дорогах знявся вихор закрутився клубком і помчав у жита.

Г Біля самої дороги проглянула купка молоденьких печериць хтось розбризкав по траві суниці на білій черешні соковито рожевіють ягоди.

Д Весла прибрали човен поволі плив за течією.

11.                      Двокрапку потрібно поставити у складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)

А І досі сниться під горою між вербами та над водою біленька хаточка стоїть.

Б Тиша тріснула ніч загриміла тисячі вогнів трасуючих куль прошиваючи темряву помчали звідусіль на перевал.

В Будеш сіяти з сумом вродить печаль.

Г Зійде сонце утру сльози ніхто не побачить.

Д Пролунав постріл почалися змагання.

12.                      Після речення Далеко на сході стало червоніти небо... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати

А хотілося дочекатися сонячного сяйва.

Б сонце сходило.

В розстелилася по травах перша вранішня роса, і зсідався туман.

Г вітаючи чорну землю з ранком.

Д обліплене з усіх боків чорними хмарами.

Мовленнєвий практикум (усно).

— Уявіть ситуацію, що вас запросив на день народження однокласник. Але ви з поважних причин спізнилися на свято друга і прийшли, коли всі гості вже були за столом. Складіть діалог і розіграйте його, дотримуючись етикетних норм та культури мовлення співрозмовників.

Домашнє завдання

  • Оформити письмово складений у класі діалог, розставивши розділові знаки.





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу